Ja tiden går snabbt och där är en massa saker att göra med bilarna hela tiden.
Och det dyker upp nya saker att göra med bilarna hela tiden…
Och hos MT Auto så har jag en stående tid 1 gången i månaden numera för att han är så fullbokad hela tiden.
Så ja det tar lite tid med vissa saker..
Den Gröna Corvetten har jag ännu inte ens startat sedan innan jag hamnade på sjukhuset..
Men ja vi tar det bil för bil, sak efter sak.
När jag lämnade sjukhuset (eller när jag låg på sjukhuset) så insåg jag ju att det kommer att dröja länge innan jag kan köra med Corvetterna eftersom de är svåra att ta sig in och ur för en fullt frisk människa, så för en trasig människa, ja då är det väldigt dumt att ha en Corvette C4 som vardagsbil.
Jag försökte beställa en Suzuki Jimny men det var tydligen flera års väntetid på en sådan då och en begagnad kostade mer än en ny, just pga dessa långa leveranstider, så det skippade jag.
Jag funderade på en begagnad Lexus RX, men vart skulle jag ha plats att parkera en till bil?
Nej precis…
Så när jag kom hem så fick jag helt enkelt lära mig att ta mig in och ur min låga Toyota GT86.
Min vinterbil fick bli min vardagsbil.
Och då insåg jag att den bilen som jag kanske kör på bana med 1 gång om året är onödigt styv i chassit, så Coilovers som är mer lämpade för en sportig gatubil istället för racing, det vore något att ha.
Efter flera undersökningar så verkade det ju som att det var Öhlins som gällde.
MEN!
1: De svarade inte på mitt mail jag skickade till dem.
2: Jag frågade på Facebook om någon hade kontakter på Öhlins,
Och responsen var inte alls positiv.
3: En bekant var god vän med en som jobbar på Öhlins så han kontaktade honom åt mig.
3 veckor senare så frågade jag hur det gick där och efter det så slutade jag bry mig helt enkelt.
Jag märker det gång på gång hos svenska företag att de beter sig som om det köar engångskunder utanför dörrarna dygnet runt.
Så nej, jag skippade dem av den anledningen.
4: Och att man justerar deras coilovers underifrån… istället för från ovan..
Vilket jag tycker är onödigt jobbigt för en trasig människa som inte vill smutsa ner sig..
Visst, jag kanske ställer om mina coilovers max 5 gånger på 1 år, men ändå.
Tiden går, det blev en vinter igen, och jag kör numera nästan bara med min #RocketBunny86.
Ja det är rätt onödigt att bilen skrapar emot på varje farthinder i denna stad byggd för SUVar, så jag ber MT Auto att höja bilen lite, och då säger han att mina Coilovers ser förjäkliga ut, rostiga osv, de kommer inte gå att justera..
Ja då får det bli nya helt enkelt.
Vad finns hemma?
”Billiga” Basic TEIN, som jag absolut inte skulle ha något emot, jag gillar ju främst TEIN före allt annat, de hade säkert dugt hur bra som helst.
Men.. jag gillar inte ”instegsmodeller”..
Vad mer finns det att få tag på här hemma i Sverige?
Svaret jag fick där lät väldigt bra och passande mitt behov bra, så dem fick det bli =)
* HKS HIPERMAX MAX IV SP Coilovers = 29 539 kr
https://www.hks-power.co.jp/en/product/suspension/hipermax/max4_sp/index.html
HKS Hipermax IV GT vs. SP Coilovers
https://www.hks-power.co.jp/en/product_db/hipermax/db/15492
The HKS Hipermax Max IV SP is the ultimate sport model for such a high grip radial tire. It will transfer the feelings straight to driver all kinds of information such as tire, road surface condition and traction. It’s a perfect street sport model suspension for people who love to drive fast but still want comfort.
Sportiga dämpare som inte förlorar komforten, precis det jag ville ha innan jag ens var i behov av nya coilovers.
Sport och komfort, precis som med Öhlins.
MEN!
Nu var jag så dum att jag ställde inga frågor…
Dessa främre Coilovers justeras OCKSÅ underifrån som på Öhlins….
Så ja… Någon poäng finns det säkert för att bygga det så..
Men men, nu är de här och de ska monteras
Men denna gången ska jag göra det som alla borde göra med sina Coilovers som de använder på bilar som används mer än på torra och soliga dagar.
Sätta strumpor på dem.
Nu har jag ingen bild på dem, och Marko/MT Auto monterade de nya Coilovers utan dem för att Coilovers ska justeras när man gör hjulinställningen efter monteringen.
Men jag kommer att uppdatera detta inlägg med fler bilder när allt är klart, bilen är långt ifrån klar nu och inte ens ”körklar” så som jag ser det.
Företaget som har gjort hjulinställningar till mig i över 20 år har ignorerat mig i över 1 år, så jag får helt enkelt köra dit och tvinga dem att ta emot mina pengar och göra sitt jobb.
OBS!! MT Auto kommer inom snar framtid också att göra hjulinställlning och invägning osv.
Men jag vill nämna strumporna som jag tycker att alla i Sverige borde ha på sina gatubilar med eftermonterade Coilovers och ge cred till J-SPEC för otroligt snabb leverans!
Jag beställde dem kl 15:01 en Fredag eftermiddag.
Jag får ett mail kl 15:09 att de är skickade.
Jag antog att det bara var ett automatiskt mail om att ordern var mottagen typ.
Lördag morgon har jag paketet framme!!
Imponerande!
Jag har funderat på såna här strumpor flera gånger för att det är väldigt tydligt att icke superdyra coilovers är absolut inte gjorda för att klara svenska vintrar och salt.
Men de bilar med icke superdyra coilovers har jag ändå bara haft en vinter eller så.
Men det är alltså en ”strumpa” som skyddar fjädern som rör sig
Och jag ser ingen nackdel med detta alls
Om ni känner till någon nackdel så dela med er.
Ja de får inte någon luftkylning när man kör bana, men det är nog i extremfall där det skulle göra någon skillnad.
Nu kunde jag inte vara med hos MT Auto när Marko installerade dem så han höll mig uppdaterad med bilder under tiden.
Jag sa att jag ville ha bilen ”lite högre än innan” men det är ju väldigt svårt att avgöra hur hög bilen ska vara efter det önskemålet, samt att en bil med nya Coilovers som precis har varit uppe på liften står ju lite högre en stund innan den har satt sig.
Så detta tyckte ju jag såg allt för hemskt högt ut, där man till och med kan se fjädern
Marko med sitt imponerande tålamod försökte förklara för mig att man ser bara fjädern för att han lyser rakt in med en lampa, det kommer inte synas annars
Nej det kvittar, sänk den mer.
Och det gjorde han.
Här är skicket på mina gamla coilovers som har varit med om ett par Malmö-Vintrar
Och när han var klar med allt så kom jag med ett nytt önskemål.
När bilen ändå är där.. Och hjulen ändå är (var!) av, så kan jag ju passa på att få fälgarna lackerade innan sommardäcken ska på, däcken som jag ändå inte hade med mig dit..
Så Marko fixade med detta.
Toyotan får stå på mina gamla Nissan 350Z GT fälgar så länge
Och fälgarna ska jag på något sätt någon dag köra till Fälgfixarna i Helsingborg.
Jag försökte köpa nya fälgar inför Custom Street Tour, men det var verkligen inte lätt.
Åter igen.. Svenska företag verkar ha oändligt med kunder som kastar pengar på dem..
Och visst, de gamla (som jag gillar) hade ju fått snyggast till även om planen var att de skulle vara färdiga vinterhjul framöver.
Men nej, nya fälgar blir det inte verkar det som, så jag får snygga till de gamla.
Och då hos Fälgfixarna eftersom SRM i Malmö helt plötsligt ville ha 400% mer betalt än tidigare…
Och även om det var oväntat snyggt med svarta fälgar på denna bilen också….
Så ska jag nog hålla mig till vitt… ?
Matchande lila/blå hade också varit lite snyggt..
Men nej, vitt passar så bra.
Och de fälgarna som jag FÖRSÖKER köpa har en HELT annan färg.
Så jag avslutar med att åter igen säga att andra företags dåliga service (inte alla) får mig att uppskatta de bra ÄNNU mer, speciellt MT Auto =)
Visa detta inlägg på Instagram
Nån gång borde jag räkna ut vad jag har lagt på bilen eftersom jag ibland tycker att jag ska sälja den..
[…] #RocketBunny86 Upgrade : HKS HIPERMAX MAX IV SP Coilovers […]
[…] #RocketBunny86 Upgrade : HKS HIPERMAX MAX IV SP Coilovers […]