Dagens Notiser : Påhittade avgifter

** Jag borde börja kalla dessa inlägg för ”Dagens Irritation” eller liknande.

Idag är jag åter igen irriterad på detta med Tull & Moms och påhittade avgifter.

Förr så sa folk ofta att de slapp betala moms på importpaket, det har aldrig hänt mig.
Istället så händer det mig ofta att jag får betala för mycket Moms.
Momsen ska ju vara 25%, jag får oftast betala nästan 50%.

Jag har överklagat detta flera gånger men det leder inte till något alls.

Som ni ser på Instagram så får jag paket dagligen, och idag är jag irriterad över 2 onödiga utgifter.

Det ena är att PostNord har hållit ett paket i över en vecka skickat med express till mig från USA, för att de idag ska skicka ut en påhittad avgift på 100 kr..

När jag beställde dessa saker från USA så valde jag en snabbare frakt som kostade $274.12 istället för Priority Mail $148.33.

Detta var för att jag skulle få hem sakerna så fort som möjligt.
Från att jag la ordern till att sakerna var i Sverige så tog det 3 dagar.
Sen har PostNord haft paketet i 1 vecka innan de skickar ut denna räkning till mig på 193 kr (93 kr moms).

Bryr de sig om att jag har betalat för Express frakt? Nope!

Och sen nästa sak jag är irriterad över inom samma ämne.

Jag beställde andra saker där jag fick lite rabatt.
Företaget gjorde rätt genom att skriva sakernas värde OCH vad jag betalade.

Då vill Fedex att jag nu betalar moms på värdet istället för på vad jag betalade..
Och jag tror att det är fel..

Min vän tog ett exempel för mig om att importera bilar, låt säga att du hittar ett Ladufynd som du köper relativt billigt oavsett vad bilen är värd allmänt.

Jag har mailat Fedex om detta, visat kvitto, visat vad som drogs från mitt bankkonto, visat ordern.
Och till sist så svarar de med att de vill ha 780 kr för att räkna om..
MEN den felaktiga summan ska fortfarande vara inbetald innan den 8e, dvs om 2 dagar, annars så är det ytterligare avgifter på det som var nästan 500 kr.

Så de mer eller mindre tvingar mig att betala fel, de tvingar mig att betala för att de ska räkna rätt.

Och så här är det varje gång.
Därför FÖRSÖKER jag köpa ifrån Svenska företag, men vi har inte allt i Sverige och svenska företag vill mycket tydligt och bevisat inte svara på mail ju, och har inga telefonnummer eller butiker… endast webshop..

Onödigt irriterande detta.
Och ja vi ska se över våra pengar och onödiga utgifter, framförallt påhittade avgifter!

(Visited 4 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x