** NU är min nya bil redo för mitt ägande =)
Nu har jag gjort allt det där som jag alltid gör med en nyköpt bil.
1: Jag tog den till MT Auto där vi båda gick igenom ALLT på bilen, för att veta vad som behövs göras.
Och bilen var verkligen i bättre skick än väntat.
Visst det är allmänt en fin bil med låga mil osv, men ändå, man vet aldrig.
Men bilen var rak överallt, 0% rost, ja den såg verkligen ut som ny undertill.
Så jag beställde allt för en storservice av Autoropa (rekommenderas verkligen till er som äger en Mercedes-Benz)
Nu har ju inte såhär ”moderna” bilar servicebok längre, utan det är bara digitalt, men det kvittar helt när senaste service är gjort, när jag köper en bil så ska jag VETA att ALLT är nybytt.
Så jag beställde allt som går att byta vid en service mer eller mindre.
2: I väntan på delarna så lämnade jag bilen till SonaxSyd
Latif där gick igenom bilen grundligt, rengjorde allt, och sen la på lackförsegling, det är verkligen något som är ett måste för mig
Nya emblem där bak blev det också
MEN! Den där väldigt irriterande repan som jag fick FÖRSTA NATTEN i Malmö, ja när Latif gick på med högtryckstvätten så blev det värre
Så ja. det måste måste verkligen fixas..
Men trots att jag är så insatt i bilvärlden så vet jag ändå ingen lackerare jag skulle vilja lämna bilen till.
Ja jag har vänner som är lackerare, som säkert hade gjort ett bra jobb, men de håller hus minst ett par timmar från Malmö.
Så just nu är en plan B en kille som heter Alex som är expert på att snygga till stenskott.
Och ja, en samlarbil vill man ju helst inte ha omlackerad, inte det minsta lilla…
Speciellt inte när jag VET att det blir ett bra jobb gjort.
Så på Måndag ska bilen tillbaka till Sonax dä denna kille ska se om det är något han vill ge sig på.
Efter jag lämnade bilen till Sonax så kom snön igen, så den har stått där ett par veckor.
3: Nu när vi hade plusgrader ett par dagar i Malmö så passade jag på att hämta den för att köra den till MT Auto, där Marko och delarna har stått redo och väntar på bilen sedan minst en vecka tillbaka.
Och Marko är verkligen PRECIS så som jag vill att en mekaniker ska vara!
Jag ger honom jättegärna en massa cred och komplimanger.
Ja nu kanske jag får lite specialservice, så ni ska kanske inte förvänta er samma saker, men låt mig bara beskriva hur det är när JAG lämnar in en bil till MT Auto.
Även om han kan göra en sån här service i sömnen så när jag lämnar in en bil så bokar han BARA in mig den dagen, främst för att han har flera års erfarenhet av att mina bilar är aldrig så lätta som man tror, det dyker alltid upp något extra.
Så även en helt vanlig service får en heldag bokad.
Han ringer ”halvtid” och förklarar vad som är gjort, i detalj, och vad som är kvar.
Han skickar bilder till mig under dagen
Ja för att han vet hur nördig jag är som uppskattar sånt
När jag hämtar bilen så visar han mig allt det gamla som är bytt, det är verkligen ”oldschool” och något som jag verkligen gillar.
Det handlar inte alls om att jag inte litar på honom om vad som är bytt, utan för att jag vill se t.e.x hur dåligt det gamla coupefiltret var osv,
främst för att det ger mig en ännu starkare känsla av att nu är det nya saker som sitter på bilen som är mycket bättre än de gamla,
även OM nu de gamla tändstiften inte var dåliga, eller om jag ens skulle kunna se det, så känns det bättre för mig ändå att se det gamla dåliga och veta exakt allt nytt som sitter där istället.
JAG kan inte alls föreställa mig känslan hur det är för vanliga människor som lämnar nycklarna till någon i receptionen på en stor verkstad, och sen hämtar de nycklarna av någon annan i receptionen den dagen de hämtar bilen igen,
de vet inte vilken eller vilka mekaniker som har jobbat med deras bil, de vet inte vad som är gjort, de vet inte vad som är bytt, utan de lämnar en fungerande bil ”för att det var dags för det” och de hämtar en fungerande bil, och betalar en massa för det.
Så som sagt, ni ska verkligen inte förvänta er samma ”Sir Pierre behandling” när ni lämnar er bil till MT Auto, men JAG VERKLIGEN uppskattar att Marko är så noggrann som han är!
Ja och när jag då hämtar bilen så berättar han igen vad som är gjort, om det uppstod något oväntat problem, om något mer behövs fixas osv.
Som denna gången så sa han att gummiskydden till ventilerna där man ”luftar” bromsvätskan, de behövs bytas
Han har satt dit ”vanliga” sådana som sitter hur bra som helst, men OM jag vill ha original Mercedes-Benz grejer där också så kan jag beställa dem och så byter han det till mig när de har kommit.
Och ja de är troligtvis kanske identiska, men kan jag ha originaldelar så ska jag ha det, på denna bilen iallafall.
Så ja, vi är båda överdrivet nördigt pedantiska och jag älskar det! =)
Så för att sammanfatta det kort.
1: I brist på M-Test så har vi (MT Auto gjorde det, jag tittade på) gjort en grundlig besiktning av bilen, bättre än ett M-Test, mätt lacken osv också
2: Sonax Syd har gjort en rekond av bilen och lagt på lackförsegling.
3: MT Auto har gjort en fullständig stor service nu vid 52 284 miles
Vilket är strax under 84 143 km
Min egna ”Digitala Servicebok” fyller jag i min ”Tankomat Pro” app, vilket absolut inte är det ultimata, men det duger för mig
Så ja det kändes lite dumt att tanka när jag verkligen fick tvinga in 9 liter bara, men jag gjorde det just för att ha dagens datum och miltal listat i appen
Nu hoppas jag på plusgrader så jag kan köra med denna, och den andra SL, och min #JDMCorvette som har stått stilla med ett helt nytt batteri utan laddning i typ 2 månader..
Och ja som ni förstår så rekommenderar jag verkligen MT Auto =)
https://www.facebook.com/mtauto.se
https://www.instagram.com/mtauto.se/
** Just det, på Söndag (om det är plusgrader) så ska Thim och Filip ta bilder på bilen.
Visa detta inlägg på Instagram
Visa detta inlägg på Instagram
Jag skulle vilja ha bilder på båda mina SL samtidigt, men jag kan bara köra en bil åt gången så det lär nog inte bli så.
Och jag skulle vilja göra en video om mina två R129 SL, men det är ju bara att glömma att få hjälp med det, så jag får göra det själv med en selfiestick nån dag.
Livet blir enklare när man hittar någon som gör jobbet exakt som man vill.
Jepp, men det blir svårare och svårare att hitta folk som vill göra / gör det du ber dem om och betalar dem för.
Ja, folk vill ha betalt, men har nån sorts egen moralisk kompass där deras tid, inte deras arbete skall betalas för.