** De mycket klassiska OZ fälgarna är så snygga =)
** Njaeae jag skulle inte kanske inte säga att Renntech jobbade med AMG..
Inte officiellt tror jag iallafall.
Men ja vi har alltid kallat det för USAs AMG.
Så vitt jag vet så var det en gammal AMG ”gubbe” som lämnade AMG i Tyskland för att starta eget i USA då när Mercedes-Benz började köpa upp AMG, så min bild av Renntech har alltid varit att han var emot det nya AMG.
Jag ska kolla upp detta.
Såhär skriver de själva på hemsidan
”RENNtech has become the premier Mercedes-Benz specialist and Hartmut Feyhl himself is regarded by many as USA’s foremost authority in Mercedes tuning. His vast experience comes from 12 years spent at AMG Germany before serving as the North American division’s Technical Director. Prior to the tuning company’s merger with Mercedes-Benz in 1989, by the request of AMG Germany, Feyhl branched out on his own to start RENNtech and service the existing AMG North America customers.
Performance without compromise. This is the foundation upon which we have built our reputation. Established in 1989 by Hartmut Feyhl, RENNtech has evolved and grown from servicing AMG’s customers into the foremost authority on tuning and customizing AMGs and Mercedes-Benz. RENNtech also offers tuning solutions for Porsche, Audi and Bentley vehicles, along with other European luxury cars.
Over the years, we have developed high-performance products for virtually all Mercedes-Benz AMG vehicles. Some of the most notable among these are the 200 mph RENNtech E7.4RS (which claimed ‘Fastest Sedan in the World’ honors by Car and Driver Magazine in 1996) and the most recent 1200 HP Mercedes-AMG GT63 RIIIx. Each of these vehicles are just a sampling of what RENNtech has achieved, featuring extreme performance, upgraded aesthetics and a fit and finish that rivals factory vehicles.”
Så ja, de servade AMG bilar, men RENNtech har nog alltid varit eget officiellt iallafall, jag vet inga officiella samarbeten med AMG.
** Jag vill ha en 600… Och jag tror helst M120, annars så måste det vara den nyare med Dubbelturbo.
Billigast är ju den tråkiga M137 på 5,8 liters med 367 hk.
Den motorn var verkligen bara en ”klämmodell” mellan 1997-2002.
Inte i R129 SL såklart, men de andra toppmodellerna hade den motorn, Så W220 S-Klass och C215 CL.
De VÄLDIGT sällsynta 63 AMG (inte V8 utan V12 på den tiden) hade 444 hk (eller 443 för att vara exakt)
Med 367 hk motorn så såldes det nästan 12 000 S och CL.
Så det är ingen jättesällsynt bil.
444 hk motorn såldes ETT år (knappt) och är väldigt unik!
De heter 63 AMG, och då tror ju alla att det är en V8 under huven, antingen en 6,2+ V8, sugis eller med kompressor, eller en 4 liters V8 med Dubbelturbo..
Eller dagens C63 som har en 4 cylindrig hybridmotor..
Men S/CL/ 63 AMG 2001 och G 63 2002 har en 6.3 liters V12a
(vissa säger 6.2l) på 443 hk (jag säger 444)
Och ja de är väldigt unika, de är så unika att de är inte ens med i AMG katalogen.
De erbjöds bara för speciella kunder, så det var ingen ”list-bil”, därför inte ens med i AMG katalogen.
Det finns /såldes 70 st S-Klass (1 eller 2 av dem är Pullman), 26 st CL och bara 5 st G 63 AMG..
CL 63 AMG byggdes i November, så det kan vara att de är registrerade som 2002or också.
Jag har för mig att vi har en CL 63 och en S 63 i Sverige.
Vi HADE en iallafall sedan de var nya, men de kan ha exporterats.
Jag ska gå tillbaka till videon snart, men jag ville bara upplysa er om att den billigaste och tråkigaste Mercedes V12an är den på 367 hk, och även de kommer att vara dyra snart.
Och varför jag kallar den motorn för tråkig och en ”klämmodell” är för att nästa motorer vanliga standard V12a i icke AMG bilar hade över 500 hk.
Och de ”billigare” AMG med Kompressormatad V8 hade 476 hk, MINST..
På papper iallafall, de flesta hade över 500 hk men det kunde de ju inte säga att de hade mer än de vanliga V12orna.
Och sen så hade vi fram tills nu (nästan officiellt död) AMG V12an med oftast 612 hk (som CLK-GTR!), under ett par ”tråkiga” år 530 hk och som bäst över 630 hk.
Samma motor som BRABUS och andra Tuners plockar det dubbla ur mer eller mindre 😉
Så ja, allt är relativt, och då är en Mercedes V12a på ”bara” 367 hk relativt tråkig..
De ”vanliga” V12orna gick alltså från 408 – 394 – 367 – 517 hk.
Så ja… Att försöka sälja en lätt begagnad, nyligen jättedyr CL 600 med 367 hk när den nya, lika dyra har 517 hk….
Eller när den billigare har MINST 476 hk..
Som sagt, de 367 hk V12orna är väldigt billiga 😉
NU tillbaka till videon som jag har sett mindre än 2 minuter utav!
** Ja 7.4 liter av M120 V12an är det största, jag tror i både gatubilar och tävlingsbilar.
De har inte mest effekt, 585 hk, vilket självklart är MYCKET, speciellt för 30 år sedan!
Men på den tiden när man trodde att allt bara var enkel mattematik med siffror så om AMG fick ur 525 hk ur 7.3 liter, och BRABUS fick ur 582 hk ur 7.3 liter, var det inte då lite dåligt att RENNtech ”bara” fick ur 585 hk ur 7.4 liter..
Tyckte man då iallafall.
Men de hade alternativet med andra grenrör, då med mer effekt men mycket mer ljud (dåligt förr) och då gick inte motorn lika mjukt och fint.
Men ja det är bara löjligt att ens ha tänkt så, dessa bilar är SNABBA!
0-100 på 3,7 sekunder har jag för mig!
https://www.caranddriver.com/features/a45824011/renntech-slr74-1-0-150-0-archive-speed-test/
** Det var mycket fokus på bromsarna..
** Vad snackar han om?
525 hk med vanliga grenrör?
Ja SL 73 AMG ja, som hade 565 med annat avgassystem..
RENNtech ska ha mer.
** Ja cab-cylindrarna som han snackar om är bytta på min #SilverArrowR129, för att bilen hade stått stilla för länge, för typ 65 000 kr…
** Vilket härligt ljud!
Sådär låter RIKTIG kraft utan överladd!
Jag måste ha en V12a!
Och ja det ”vettiga” vore en R129 ju..
Men samma sak där också, jag vill ha rätt årsmodell då, och då INTE en så sen årsmodell som möjligt utan helst en 98a med 408 hk.
96-97 hade också funkat, men helst 98.
[…] Mercedes SL74 walk around Renntech 7.4 Liter V12 + Info om 2001 63 AMG V12 […]