** Ja jag säger det igen, jag har försökt hålla mig ifrån Bilforum i alla år för att jag tycker att folk är idioter, men ja samma sorts människor är nu ännu fler på Facebook, och där i bilgrupperna så blir jag dagligen förvånad över hur folk är..
Sedan i somras så har jag varit lite mer aktiv i Mercedes grupperna, och det förvånad mig faktiskt hur korkade de är där… Så det där gamla ”Män med hjärna kör bil med stjärna” är bara ett dåligt skämt..
Gårdagens konversation började med att en kille har fått sin bil stulen eller skrotad, knappade in chassinummer någonstans på någon sida som då säger att hans bil är en 500 SL ELLER en AMG 500 SL 6.0
Men den texten på den sidan gör att han nu är helt säker på att hans bil som han inte har längre var en AMG och han vill då ha mer pengar ifrån försäkringsbolaget antar jag.
Men därefter så kommer experterna med sina kommentarer…
”SL500 didn’t come with a V12. Only the SL600 AMG came with a V12. The 600 number derives from the 6.0 litre. How did I know this? I have an SL600 AMG with a V12.”
Okej… Så där får jag först lära honom att 6.0 betyder inte alltid V12.
Då skickar han en bild på en artikel till mig och frågar om jag menar att artikeln är fel..
En artikel som kallar AMG för ”AM” bara…
Och sen skriver han att oavsett så har de mycket mindre effekt än de 510 hp som hans SL600 V12 har…
Så där får nörden Pierre läxa upp honom
No, you are wrong.
AMG had a 6.0 liter version of the 500 M119 V8.
First they was called 500 SL 6.0 and then SL 60.
On paper they should have 385 hp, most of them had 425 hp.
BRABUS, Carlsson, Renntech, Lorinser etc etc also had 6 liter versions of the M119.
But the 600 SL / SL 600 with M120 V12 never had 510 hp in 6 liter version.
It had 408 at first and then 394.
SL 70/72/73 AMG had 496/518/525 hp
Då skriver någon annan
”i’ve owned the 280sl all the way up the 600.
They didn’t make an AMG tuned 600SL as far as i know.”
Wtf…
Då lägger den första gubben upp dessa bilder
Och skriver ”It’s an AMG. I’ve owned it since 2000. Do your homework.”
Wtf….
Så han har inte ens AMG kjolpaket på bilen..
inte heller någon AMG logga ens på baken..
Bilen har AMG fälgar och han har trott at hans bil är en AMG i 23 år?
Då kommer det ett par vettiga kommentarer iallafall
” he Jason Sergentanis has SL 600 AMG package not AMG car, people make mistake by not understanding the history of the
1.)true AMG,
2.)Mercedes AMG and
3.)Mercedes with AMG kit
1.) was owned solely by AMG and they would buy a brand new car from the Mercedes and take it across the street to their tuning facility, they would do all the upgrades and sell it as an AMG car, their collaboration started in 1990 and it ended in 1999 when Daimler took 100% shares from AMG and merged two companies into one Mercedes AMG
2.) this cars are made by Mercedes AMG which were built new and would be tuned cars all the way, engine, transmission, suspension, interior and exterior
3.) those are Mercedes cars with AMG kit, pretty much trim only, front and rear bumper, side skirts, fog lights or how some people call it sport package, the most valuable are the true AMG 1990-1998, and the last and the biggest engine is 7.3″
Och det fick mig att tänka på att inte nog med att jag har fått förklara detta med AMG i hela mitt liv till folk, idag så är det nästan så illa att det är ingen 100%ig AMG om det inte är en AMG-S… ?
Din bil är ingen AMG eller BRABUS för att du har AMG(eller BRABUS) fälgar, kanske även kjolpaket, kanske till och med en logga på bilen.
(Samma trams med BMW M)
Detta har jag fått förklara för MÅNGA människor i mitt Mercedes-älskande liv.
Och ännu svårare är det att förklara att innan 1999 så kan bilen vara en äkta AMG trots att den INTE har AMG kjolpaket, fälgar, loggor osv.
Det finns (få) bilar som har fått allt under skalet uppgraderat av AMG antingen innan bilen lämnade fabriken utan AMG exteriör eller efter den lämnade fabriken som en vanlig Mercedes-Benz bil.
Så ja det finns absolut människor där ute som även ”sleeper” var ett ord inom bilvärlden ville ha en snabb bil som gick snabbare både rakt fram och i kurvorna, men den skulle se ut som en vanlig bil.
Så motor och chassi kan vara AMG, inget annat är AMG, men ÄNDÅ så är det en äkta AMG, och mycket mer än äkta AMG än de bilar som har AMG kjolpaket, fälgar, inredning, loggor, avgassystem.
Och som ser exakt likadana ut
Och kring den tiden så började tramset med att topp AMG bilar hette AMG-S
Jag tror visserligen att det skiljde 30 hk, ut en likadan motor.. Bara ett annat avgassystem.
Likadan motor som i C450… Och C300..
Men jag är inte insatt i de tråkiga modellerna så jag lämnar det där, men det är ett exempel..
Det fanns även en tid då de sålde ett par Diesel AMG modeller.
Men ja vilket som.
Det är insidan som räknas, det är det absolut viktigaste..
Oavsett hur bilen SER UT, så handlar det BARA om vad som finns under skalet..
Och då fick det mig att tänka på transor och alla dem som identifierar sig som något påhittat… (jag vet inte varför)
Och där slog det mig..
Om en skäggig gubbe säger att han är en 12 årig flicka så är det respektlöst och kränkande av mig att säga att han är en skäggig gubbe, och idiot..
Är det så i bilvärlden också?
Om jag säger att min bil identifierar sig som en Pagani Zonda med V12 så är du en kränkande och respektlös person om du säger att det är en Toyota med en Subaru motor?
Och får att gå tillbaka till vart jag startade, ska försäkringsbolaget ge honom pengar för vad en 500 SL 6.0 AMG är värd för att han nu flera år senare identifierar sin bil som en AMG? och inte en ”vanlig” 500 SL…?
Mercedes AMG Line vs a REAL AMG | DIFFERENCES Explained!
AMG Line and AMG: What’s the difference?
https://www.mercedes-benzsouthwest.co.uk/blog/amg-model-vs-amg-line-whats-the-difference
https://www.motortrend.com/features/what-does-amg-stand-for-history-mercedes-benz/
https://www.topspeed.com/mercedes-amg-history/
[…] Dagens Notiser : ”I Identify As” – Vad är en äkta AMG? […]
[…] Dagens Notiser : ”I Identify As” – Vad är en äkta AMG? […]