Jag vill börja med att säga att R129 SL 55 AMG är INTE en pre-merger AMG.
En väldigt sällsynt bil just för att det vanliga folket förstod inte poängen med AMG då och denna är prestandamässigt mellan 500 och 600, som är nästan exakt lika snabba…
Så ja denna bil köptes för den sportigare känslan och utseendet helt enkelt.
Jag klagar absolut inte på motorn, verkligen inte, det är ju motorn som blev legendarisk i E55 AMG, så en 5,4 liters sugis V8a med 354 hk, helt helt perfekt lagom.
Men dessa väldigt få (jag tror 65 bilar) såldes de sista 3 åren, bilen visades 98, bilarna såldes 99-01.. Så ja i snitt 2 bilar i månaden, världen över..
Men ja, innan vi koller på videon så vill jag bara bestämt säga att ”Pre-Merger” betyder tiden innan Mercedes-Benz köpte upp AMG, och visst… det är lite lite svårt att säga bestämt vilket år man får sluta kalla bilarna för Pre-merger AMG.
AMG grundades 1967.
Mercedes-Benz började sitt officiella samarbete med AMG 1990.
Den första Mercedes-Benz sålda AMG bilen var C 36 AMG som började säljas 1993..
Det dröjde till 1999 tills Mercedes-Benz ägde majoriteten av AMG.
Så under åren 93-99 så såldes det flera Mercedes-Benz AMG modeller hos Mercedes-Benz återförsäljare.
Men du kunde också ta din ”helt vanliga” Mercedes-Benz och då den uppgraderad av AMG i efterhand på den tiden, så som man FÖRR gjorde oftast med BRABUS.
Och när det kommer till R129 SL så erbjöd AMG nya bilar redan från 1991.
Dessa såldes då på AMG center, som många gånger låg inne i samma hall som en Mercedes-Benz återförsäljare.. (mer och mer med åren iallafall)
Den första sådan AMG R129 är 1991 AMG 500 SL 6.0.
Dessa såldes iallafall av AMG fram tills faceliften och modellnamnbytet 93-94 (Då de gick från 500 SL till SL 500 osv).
Så efter 1993 (kan nog räknas som 94 årsmodeller då Mercedes förr alltid hade sina uppdateringar i September månad) så de AMG R129 som såldes via Daimler-Benz återförsäljare hette då istället SL 60 AMG.
De 500 SL som i efterhand lämnades över till AMG för valfria uppgraderingar kallar vi fortfarande för 500 6.0, fram tills 96 faceliften.
DÄR vill jag tycka att gränsen för Pre-merge går..
När de började kalla modellerna efter motorvolymen enbart, 36, 43, 50, 60 osv osv.
Istället för 6.0 eller 3.4 (CE karossen, inte R129)
SL 60 AMG såldes från 1993 till 1998, sen där kom då SL 55 med mindre motor och mindre effekt..
SL R129 fick M120 V12an 1991, 600 SL då alltså.
Första AMG versionen av V12an som såldes som ny via Mercedes-Benz kom 95 vill jag ha för mig, kanske 94 men räknas som 95or..
Och under åren då så hade vi SL 70, SL 73 och den legendariska SL 73 AMG.
Där var fler AMG versioner, t.e.x den unika SL 36 AMG
Men alla de ovan nämnda AMG versioner är totalt cirka 300 bilar…
Vi säger cirka för att vi har ingen aning hur många eller hur vi ska räkna alla AMG bilar som Sultanen av Brunai köpte..
Dagens Samling : Sultan of Brunei’ / Sultanen av Brunei – Hassanal Bolkiah
Han har nog 100 st SL AMG bara han 😉
Men så ja till poängen och videon som detta inlägget bara skulle innehålla, jag tycker att det är lite väl att kalla en SL 55a för en Pre-Merge AMG..
De bilar som heter tvåsiffrigt istället (60) för X.X (6.0) skulle jag kalla för en Mercedes-Benz AMG.
Så nu fick jag nörda av mig lite också =)
** Han MÅSTE ju vara svensk!
** Den lät faktiskt mindre kul än E55 AMG som har likadan motor.
Men ja alla R129 AMG låter för mesigt, det är ju lyxiga sport-cabbar som på den tiden inte skulle låta.
Så inte som idag med pinsamt fejk ”Pop & Bang” från fabrik..
** Rätt coolt med kolfiber-ratt
** Ah hela inredningen var av kolfiber.. Det var snyggt.
Det var absolut inte alla SL 55 AMG R129 som hade det
** Tråkig video, så ännu en gång tur att jag skrev innan jag började kolla på videon..
Så ja då fick ni en AMG lektion iallafall =)
https://www.stratstone.com/blog/the-history-of-mercedes-amg/
1999 Mercedes-Benz SL 55 AMG Mille Miglia the rarest SL R129