5 Things You Should NEVER Do To Your Modern Car in 2024
** Ja det där med att folk kör på reserven / med lysande tank OFTA har jag aldrig förstått mig på.
Ja alla har inte alltid råd att tanka full tank, men jag är rätt säker på att du får tanka lika ofta och betala lika mycket som mig som går från halv tank till full tank, och väldigt sällan under halv tank.
Bensinen vi pumpar i våra bilar är inte så ren som den borde vara, därför har vi bränslefilter, de flesta bilar har det iallafall.
Och den smuts som följer med i bensinen ligger där och skvalpar i botten, så om du då bara kör med bensin bara i botten av tanken hela tiden, ja då är det oftast bara den smutsiga bensinen du kör runt med..
Ja det är inte lätt att förklara detta för en icke bilintresserad, och ja ett bränslefilter borde stoppa allt..
Men alla dessa ”Borde” undviker du nästan tillräckligt mycket om du bara kör med mer bensin i tanken alltid helt enkelt..
** Ja som han säger, du kan behöva byta bränslepumpen, bränslefilter har inte alla bilar, och de ska bytas vis service, det görs inte alltid i heller.
Så du minskar risken för att behövs byta bränslepumpen om du alltid kör med minst cirka halv tank.
** Majoriteten av bil-brukare kör bara i stan, korta sträckor, med en massa rödljus och stopp..
Du behöver köra med din bil på motorvägen ibland, för att ”rensa” katalysatorn / avgassystemet och för att ladda batteriet.
** Batteriet mår sämre när det är kallt, och orkar mindre, så du behöver absolut köra en lite längre sträcka iallafall en gång i veckan.
** OBS! Med att köra motorväg så menar jag inte att köra gasen i botten eller försöka nå toppfarten.
Utan med att köra motorväg så menar jag att köra en LITE längre bit än vanligt, utan stopp.
Och det behöver verkligen inte vara långt, 20-30 minuter ska räcka för att ladda batteriet iallafall.
Det är MÅNGA som har problem med sina batterier nu under vintern, och det är främst för att de startar, kör 5 minuter, låter bilen stå stilla 8 timmar, kör 5 minuter igen, och sen står den stilla i 12 timmar.. osv osv.
** Och detta förvånar mig nästan dagligen, speciellt nu på vintern..
Det var väl inte längesen jag skrev om en tjej som hade haft motorras på sina senaste 5+ bilar, för att hon hade INGEN aning att man inte kunde starta en bil och ge full gas direkt…
Detta stöter jag på nästan dagligen nu på vintern..
Jag ska ta fram dagens exempel som jag nyss stötte på
En tjej frågar på Facebook om någon kan bilar.
Jag tycker hon borde veta att hon kan fråga mig..
Men men.
Hon skickar bilder på att bilen säger att det är lågt batteri och att hon ska starta motorn.
Jag förklarar att det är vanligt på vintern att batteriet är svagare, hon får ta ut den och köra en bit, det klassiska.
Då skriver hon detta
Bilen började krångla efter det varit så där skit kallt och nu ikväll kom det där upp
Värmen slutade funka och bilen gick knappt fram
Kom upp varning om att motorn överhettades
Jag hänger inte med alls nu..
Så jag frågar henne om det var vattentemp eller oljetemp.
Hon svarar ”Vatten finns, olja finns. Flera som tror att det är remmen”
Jag lägger upp screenshots istället.
Jag ser nu att jag förklarade otydligt, men såhär är det, att om vattnen i motorn och kylaren fryser till is, eller en del av det, då blir resten av vattnen och motorn överhettat.
Och där kom det fram igen..
Och när en tjej erkänner att hon har kört snabbt eller ”mkt” när motorn var kall eller till och med jättekall…
Det förvånar mig MYCKET att folk tror att man värmer en motor genom att tokvarva den när den är kall!!
Okej.. Så då har fronten dessutom varit täckt av is..
Dels så gör det ju att luften inte når kylaren och då inte kan kyla vattnen som ska kyla motorn och oljan..
Och om en front är täckt av is utan att man har kört in i 1 meter snö, ja då är det ett tecken på att kylaren kanske har spruckit.. och isen du ser är från vattnet som skulle ha varit i kylaren..
Och sen då avslutningsvis, ”alltid varit fel på alla bilar jag har köpt”….
Precis som förra tjejen skrev..
Men om man får 5 motorras…. på 5 olika bilar, av flera olika märken och modeller… Vad är den gemensamma saken då som kanske är orsaken till felet?
Ja precis, föraren…
** Jepp… NÄR MOTORN ÄR VARM, eller i rätt arbetstemperatur iallafall, så är det absolut inte fel att varva ur motorn.
Jag vet flera som tror att motorn kommer att sprängas om man varvar mer än 2500 rpm… Men… tror du att din Ford Fiesta har en varvräknare som visar upp till 7000 rpm.. och rött efter 6000 rpm… för att du ALDRIG får varva mer än 2500 rpm för om du gör det så sprängs motorn….!?
Det är många små bilar (främst Franska och Tyska) som bara körs från A-B, korta sträckor, som aldrig någonsin har varvat mer än 2500 rpm och som aldrig har kört fortare än 60 km/h… Dessa bilar mår inte bra i längden…
** Vad bra att han tar upp precis det jag skriver =)
Jag pausar ju medans jag skriver =)
** Jepp, korta och kalla sträckor är det sämsta för bilen.
Därför går jag mer på vintern än på sommaren.
På sommaren så tar jag bilen mellan mig och föräldrarna, på vintern om jag verkligen bara ska till och från föräldrarna och ingen annanstans, ja då går jag till och från istället, för att inte slita på motorn som inte ens hade hunnit bli varm på de två korta sträckorna.
** Jepp… Jag har sett tjejer hänga sin väska runt växelspaken…. Utan att kunna ha svar på varför de inte bara lägger den på passagerarsätet eller på passagerargolvet.
Det enda svar jag har fått nån gång är ”Jag vill kunna komma åt mina saker i väskan”..