Detta inlägget är bara för att förtydliga att det var INTE CLK-GTR som ”flippade” på LeMans, det var en CLK LM, och nej det är inte samma bil, och enligt mig så är CLK LM inte ALLS lika snygg som CLK-GTR.
Nej CLK-GTR är inte den gatulagliga versionen av CLK LM, eller CLR,
CLK-GTR var också en riktigt GT1 racingbil.
Och ja CLK-LM finns också i gatuversion, en enda.
1 OF 1! Mercedes-Benz CLK LM StrassenVersion! : Start up and reving SOUNDS!
Och det är verkligen ingen dålig bil det där, varken CLR eller CLK LM.
Ja två av den bokstavligen flög iväg, det kommer videos om det.
Och ja de ser snarlika ut.
Dessa 3 modeller tävlande 97-98-99, mer eller mindre en ny modell per år, men riktigt så var det inte.
Så de ser nästan likadana ut, bla bla, knappt ett år mellan dem, bla bla.
De var alla snabba.
MEN!
Nu till det viktiga.
CLR har en V8a på lite över 5,7 liter, en motor som baserades på den kända M119 V8an som satt i 500 SL (bland annat)
CLK LM har en sugis V8a som också är en M119 i grunden, men nu nöjde de sig med att behålla de där 5 literna.
Det räckte för att få upp den sugmotorn till 600 hk 😉
Så den motorn är ännu mer lik en ”vanlig” 500 motor.
Och sen så har vi då CLK-GTR, som ABSOLUT är i en klass för sig själv av flera anledningar
De har ju såklart sugis V12an, som nu är med känd som en ”Pagani V12a”, trots att den är en Mercedes AMG motor.
Den M120 V12an som vi också kunde hitta i en R129 SL fick stanna kvar på sina 6 liter och lämnade också 600 hk, säkert pga någon GT1 regel.
I tävlingsbilarna..
Gatubilarna hade likadana V12or mer eller mindre, men mellan 6,9 liter och 7,3 liter, och 612/664 eller 655 hk,
så ja gatubilarna hade mer effekt än tävlingsbilarna.
Why Did Mercedes Abandon Le Mans?
Why the Mercedes CLRs kept taking off at Le Mans 1999 – Chain Bear explains
FLIP, FLOP AND FLY! The Story of the Mercedes CLR Le Mans Cars (1999)
The Full Story – Mercedes-Benz CLK GTR & CLK LM & CLR – Race & Street Versions
Is the Mercedes CLK LM the ultimate GT car?
How Mercedes Failed Into Aerodynamics ?
Mercedes-Benz CLK LM Sound – Accelerations & Fly Bys!
1998 Mercedes-Benz CLK LM 5.0 Liter M119 NA V8 Engine Sounds @ Goodwood FOS!
CLK GTR // CLK LM // CLR : A Tribute to the 1997-1999 Silver Arrows (GT1 and Le Mans)
1998 Mercedes-Benz CLK LM – 5.0-litre NA V8 Engine – Action & Sound at Goodwood Festival of Speed
Mercedes CLK LM – One of the Rarest Supercars in the World
Mercedes CLK LM unloading for Rétromobile
1min Car Introduction | 1998 Mercedes-Benz CLK LM Strassenversion
Mercedes CLK LM start-up and revs
How Mercedes Benz Lost Their Mind, and Won
First Time Out in 15 Years – 1998 AMG Mercedes CLK LM
Mercedes-Benz CLK LM ( UNIQUE )
Mercedes CLK-LM — The RAREST Mercedes Benz (part 1)
Mercedes CLK-LM — The RAREST Mercedes Benz (part 2)
Super Exclusive!: One of a kind Mercedes CLK-LM roadcar (not CLK-GTR)
Här är mitt samlade inlägg om den älskade CLK-GTR
#AMG50Years: CLK GTR
Why Mercedes Won’t Join Le Mans Hypercar
1997 Mercedes-Benz CLK GTR
6.0-liter V12 – 1,050kg
Built for the FIA GT first season (GT1)
’97 FIA GT winner
Also raced in 1998 with AMG Mercedes and Team Persson Motorsport
25 street version (6.9-liter V12) including 20 Coupe and 5 Roadster
1998 Mercedes-Benz CLK LM
5.0-liter V8 – 970kg
Built for Le Mans and the second FIA GT season (LM GT1 / GT1)
’98 FIA GT winner
1 street version (6.0-liter V8)
1999 Mercedes-Benz CLR
5.7-liter V8 – 915kg
Only built for Le Mans (LM GTP)
Infamously took off three times at Le Mans (Free Practice, Warm-up, and Race)
No street version as it was not required by the rules