** Ja det var lättare förr =)
En Sportbil var en 2-sitts bil som gjorde 0-100 under 6 sekunder.
Och sen efter Miura så var Superbil en bil med mittmonterad motor, men ja det dröjde länge till innan det fanns flera modeller att välja mellan som hade det, Så det som enligt mig var ”gränsen” för en superbil var en bil som gjorde 0-100 på 4+ sekunder och som toppade 300 km/h.
Sen växte man upp och insåg att en sportIG bil och en snabb bil kan vara två helt helt olika sorters bilar, så jag la ner det tänket helt, och har aldrig brytt mig om det där med ”Hypercar”, men javisst, när Veyron kom så insåg man ju att en bil som toppar 400+ km/h och kostar över 10 miljoner kronor, ja då får de kallas för annat än Superbil.
Men nu räcker inte det längre ens..
Och jag tycker ju att en GT86/BRZ med 197 hk är en sportbil… typ.. men där går nog gränsen..
Och en S-Klass AMG, ja vi kan lägga till BRABUS bara för att, där bilen är spärrad vid 350 km/h och gör 0-100 under 4 sekunder bla bla bla, det är ändå ingen sportbil, absolut inte.
Och Porsche 911 som vara växer och växer kallar jag nu ENBART för en GT bil, och det är absolut inget negativt, de flesta bilar jag dagdrömmer om idag är just GT bilar, som Aston Martin, Lexus LC500, Ferrari med fron V12 osv osv, det är alla GT bilar enligt mig, men där i samma klass så har vi ju en stor Bentley Coupe´, men jag skulle aldrig kalla den Rolls-Royce Coupe för en GT bil..
Så ja, att förklara detta för en icke insatt är inte lätt.