OBS! Denna kaross har faktiskt bytt modellnamn helt och hållet genom åren, och inte bara en gång, så ja precis som SL (och de andra) så bytte de från att modellnamnet efter ”motorsiffrorna” till att sätta dem före, men trots att SL 500 hette så i många fler år än den hette 500 SL så säger vi än idag 500 SL, trots att detta skiftet kom redan Juni 1993.
Och denna C140 som absolut inte är en SL med Hardtop utan en S-Coupe, hette de första året (Ja åreT) SEC, precis som den förra karossen, och sen 1993 så gick den från 500SEC & 600SEC (ja 420 kom sen 1994) till just S Coupe, men bara fram tills 1996, då med den Faceliften så fick de det nya modellnamnet CL, och trots det så kallar iallafall JAG alla dessa C140 för CL.
Och ja sen så dog det namnet ut och så heter de S-Coupe igen sedan några år tillbaka, alltså dagens modell.
Men JAG kallar C140 för CL iallafall =)
1993 Mercedes-Benz 600SEC V12 (C140) – MotorWeek Retro
Mercedes 600 SEC – Top Gear 1993 Jeremy Clarkson
** Detta var den första bil jag upplevde med soft-close dörrar, och sedan dess så har jag tyckt att det är korkat om en Mercedes (eller nyare lyxbil) inte har soft-close dörrar.
I Drive The Most Depreciated Car in Britain! A Mighty V12 Mercedes CL600 (C140)
** Ja som har säkert har nämnt flera gånger så ångrar jag att jag inte köpte en sådan när min vän TJATADE på mig att köpa hans bil som bara stod stilla, men som också bara hade stått stilla hos mig, utan garageplats..
** DESSA har ett baksäte som går att använda!
1992 Mercedes-Benz CL-Class C140
WHY MERCEDES CL600 (C140) is Forgotten ? and WHY I RESPECT IT ? C140 AMG , BRABUS , ALL Problems
Buying review Mercedes-Benz CL (C140) 1992-1999 Common Issues Engine Inspection