Mercedes-Benz 600 Pullman W100 : 60 Years of Germany’s Best Car?

** Jag trodde att jag hade ett bra inlägg om denna ”Diktator-Mercedes”, men det var ”bara” en del av ett inlägg om en klock-rem, så jag klistrar in det här så får detta bli mitt officiella inlägg om denna majestätiska bil

Unboxing Dagens Strap : BandWerk – Limited Special Edition ROYAL & Mercedes-Benz W100 600 Pullman

 

** Mercedes-Benz 600 ”Grosser” aka Diktatorbilen,

1964 Mercedes-Benz 600 Grosser

intruducerades 1963 i Frankfurth, Det var då världens dyraste bil, dyrare än Rolls-Royce, och detta var för att detta är den ENDA Mercedes bilen någonsin framtagen helt utan budget.

1963-Mercedes -Benz -600-interior -rear -seats
Bilen skulle bara vara det absolut lyxigaste någonsin, det fick kosta vad det ville.

Taking the Tito – 1971 Mercedes-Benz 600 Pullman Presidential Landaulet – For sale for £2.5 million ($3.1 million, €2.9 million or درهم11.4 million) through Tom Hartley Jnr. – Originally owned by Marshal Josip Tito, 1st President of Yugoslavia (1892 – 1980)

Så från 1963 och i flera generationer efter det så har detta varit den ultimata lyxbilen för älskade artister, rika kändisar och hatade diktatorer.

Bilen byggdes och såldes mellan 1964–1981.
De flesta anger att bilen kom 1963, men den visades då för första gången, så vitt jag vet så var det ingen privatägd bil som rullade på vägarna förrän 1964.

Det blev totalt 2 677 st Mercedes 600 W100, när jag talar om modellen så talar jag enbart om Pullman, men det var absolut inte den vanligaste av dem.

Det byggdes 2 190 st SWB (Short Wheel-Base), dvs de ”vanliga” sedanerna.
304 st Pullman – 4-dörrars limousiner
124 st Pullman – 6-dörrars limousiner
59 st Landaulet (Pullman cab)

Och Pullman är då alltså inte bara den extra-förlängda, men oftast så delar vi upp dem mellan SWB, Grosser och sen Pullman, som då är den ÄNNU lyxigare versionen av Mercedes 600 ”Grosser”

1963 Mercedes-Benz 600 Grosser

Det där med ”Grosser” är bara ett smeknamn och absolut inte ett officiellt namn för en viss kaross.

En limousine-förlängd Mercedes S-Klass är alltid en ”Pullman” om det inte bara är en ”L” med den ”lilla” förlängda biten som är rätt vanligt hos en S-Klass.

Men som ni ser på bilden ovan så är det rätt mycket mer än ”bara” lite mer benutrymme mellan de olika karosserna.

Men när JAG tänker på och pratar om en W100 så säger jag Pullman.
För att säger jag ”Mercedes 600” så betyder det ju alla karosser med V12a enligt mig.

Så Pullman, och en Pullman är speciell.

Och en Pullman är lååång

Som vanligt så har jag för mig att jag har ett inlägg om Pullman, som jag inte hittar, där jag berättar om att bilen hade telefon,

1963-Mercedes -Benz -600-interior -car -phone

 

Taking the Tito – 1971 Mercedes-Benz 600 Pullman Presidential Landaulet – For sale for £2.5 million ($3.1 million, €2.9 million or درهم11.4 million) through Tom Hartley Jnr. – Originally owned by Marshal Josip Tito, 1st President of Yugoslavia (1892 – 1980)

hydraliska fönsterrutor som blixtsnabbt kunde tas upp (och ryktas kunna kapa av en arm som hamnar i kläm) osv osv.
Ja allt styrdes av hydralik i denna bilen, bagelucka, säte osv osv.

 

Bilen var väldigt populär hos alla rika, oavsett hur de tjänade sina pengar.

Och pga denna lite speciella kundkrets så kunde du även beställa Pullman som skottsäker (Påven hade en sådan)

Mercedes-Benz W100 600 Pullman såldes i 2 677 st exemplar mellan 1964 och 1981.
Du kunde välja mellan 4 eller 6 dörrar,

täckt bil eller Landaulet.

Landaulet är mycket mer sällsynt.
59 ex bara, 10 av dem högerstyrda.

 

Motorn var en 6.3 liters V8a oftast 250 hk och 500 nm vid strax över tomgång.
(Man kunde välja en lågkompressionsmotor med mindre effekt)

Och torrvikt på en Pullman är nästan 2,8 ton.

En Pullman är faktiskt inte så galet dyr idag som man skulle kunna tro.
Kanske för att de som syntes mest och senast i dessa bilar var just Diktatorer och andra icke helt omtyckta människor..

Och det finns en hel del Pullman ladufynd världen över pga av att ägarna helt plötsligt blev utrotade.

ScreenShot007ScreenShot005[image]

Men vissa diktatorer verkar vara mer omtyckta än andra.
Titos gamla Pullman såldes för 30 miljoner kronor.

Taking the Tito – 1971 Mercedes-Benz 600 Pullman Presidential Landaulet – For sale for £2.5 million ($3.1 million, €2.9 million or درهم11.4 million) through Tom Hartley Jnr. – Originally owned by Marshal Josip Tito, 1st President of Yugoslavia (1892 – 1980)Taking the Tito – 1971 Mercedes-Benz 600 Pullman Presidential Landaulet – For sale for £2.5 million ($3.1 million, €2.9 million or درهم11.4 million) through Tom Hartley Jnr. – Originally owned by Marshal Josip Tito, 1st President of Yugoslavia (1892 – 1980)

Men eftersom jag inte orkar skriva ett djupare inlägg så slänger jag in lite videos istället.

 

 

 

1972 Mercedes-Benz 600 Kompressor – Jay Leno’s Garage

Top Gear : Grosser vs. Corniche: Old Car Challenge

 

https://www.gq-magazine.co.uk/article/mercedes-600-grosser-w100-famous-owners

 

6 Cars That are Shorter Than a Mercedes Benz 600 Grosser

 

Denna ”nybyggda” från BRABUS lär inte vara billig 😉

 

 

Dagens Restomod : 1975 Mercedes-Benz 600 Pullman mixed with a 2007 Maybach 63.

 

 

Mercedes-Benz 600 W100 : The Dictator’s Mercedes.

Two Mercedes Benz 600 Pullman Limousines at Supercar Sunday

Mercedes 600 Pullman V8 REVIEW – The ultimate German stretch Limo! W100 (1980) – Autogefühl

The MERCEDES 600 LWB restoration story

Mercedes Benz W100 Type 600 Pullman Limousine History

1967 Mercedes-Benz (W100) 600 – Formerly owned by George Harrison MBE from The Beatles

1969 Mercedes 600 Review – The BEST Benz EVER MADE! The Grossier!

(Visited 144 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x