Jag gillar denna bilen enbart av nostalgiska skäl.
Jag har genom åren velat provköra en bara för att, men de senare åren så skulle jag vilja äga en, även om jag absolut tror att de flesta är sönderrostade för längesen.
Men på receptet så låter det bra.
** Liten italiensk sportbil
** 2-sitts
** Mittmotor
** Fokus på lätt vikt – 900 kg!!
** Raka linjer och ”spets”-formad
** Pop-up lampor
** Targa
** Bertone Design
** Självklart bakhjulsdriven
** Targa med rejält störtbåge så bilen klarar av racing-regler
Och tar du allt det där så tänker du direkt på en dyr bil, och då var denna bilen relativt billig dessutom…
Det låter som en succe´ ju!
Jag kan faktiskt fortsätta, vi kan slänga in sånt som fler människor än sportbils-fantaster tycker om.
Du kunde välja mellan två olika motorer (om du köpte den som begagnad), och de båda var bränslesnåla!
Och tillbaka till sportbils-kunderna så hade bilarna individuell hjulupphängning med MacPherson fjäderben och skivbromsar runt om.
Så vad är fel med bilen?
Ja det är ju det jag inte personligen VET.
Jag har hört en massa och kan gissa en hel del med tanke på att det är en Fiat, och i den meningen så kan ni läsa det som om jag skrev ”Rost, rost rost, rost rost, och rost, dessutom rost”..
Det är främst det som har gjort att jag inte har köpt en sådan bil.
Men, erfarenhet av bilen har jag faktiskt, och där kommer det nostalgiska in i bilden.
Jag har nämnt bilen ett par gånger, av enbart denna anledningen.
När jag var ett litet barn så tyckte min pappa att en sån här bil vore en perfekt shoppingbil för en ung kvinna med barn,
så pappa köpte en helt ny sån här till min mamma någon gång på 80-talet.
En av max 400 st svensksålda under alla 17 år.
Mamma tyckte att pappa var idiot för att här fick man ju inte plats med några påsar,
så bilen stod bara stilla för det mesta, tills pappa tröttnade och sålde den, och anledningen till att den såldes (om jag minns historierna rätt) så var det för att då kom min lillasyster till världen, och då funkar det ju inte med en 2-sitts bil =)
Så det är min erfarenhet av bilen.
Jag har samlat på mig en massa videos om bilen, så ni får se dem, jag har som sagt aldrig kört en Fiat X1/9
Men innan dess så kan jag ju säga vad det är som har hindrat mig från att köpa en (rost rost rost rost)
Två motoralternativ var det ja.
Och kom ihåg, bilen väger bara 900 kg!!
Bilen som mamma hade var 80-tals modellen med den större motorn.
Så Fiat X1/9 byggdes och såldes mellan 1972 och 1989, så i hela 17 år såldes modellen…
Så varför är de inte vanligare på vägarna? (rost rost rost rost)
Under dessa åren så såldes det cirka 160 000 st, det är ändå typ 10 000 bilar om året..
Men okej, jag ska sluta dra ut på det.
1972-1978 så hade bilen en 1300 cc motor… Jepp.. Eller för att vara exakt så var den på 1290 cc, men modellen hette 1300 så ja vi säger 1300..
Nej ingen varvglad MC motor, en rak 4a, på 1,3 liter.. och 75 hästkrafter….
Okej okej, liten motor till en liten bil, på 70-talet, bränslekris bla bla bla.
Den stora motorn då?
Ja mellan 1979 och 1989 (majoriteten av produktions-åren) så hade bilen en större motor.
Den heter 1500..
Så ja, 1,5 liter istället för 1,3 liter..
Och 85 hk istället för 75 hk..
Men, 900 kg, och den fanns i ”Trimmade” versioner med från både Abarth och Dallara.
https://x19world.de/Dallara_geschichte_en.html
Och där 1979 så hände en hel del, bilen fick större motor, 5 växlad låda istället för 4 växlad OCH bilen hette inte ens Fiat de sista 10 åren!
Nope, bilen som mamma hade hette Bertone X1/9, ja Fiat namnet skrotades 1979.
Vissa säger senare, tydligen när Fiat slutade säljas i USA?
Men det får andra berätta mer om.
Och det är faktiskt som så att bilen började inte ens som en Fiat, typ (Italienare….)
Bilden började som en Autobianchi
(Minibilar från en sammanslagen Italiensk koncern… typ… Italienare…)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Autobianchi
Men, om ni tyckte att bilen ser futuristisk ut för att vara en 70-tals bil så är det så att Bertone byggde denna helt färdig för Autobianchi redan 1969!
Bertone byggde färdiga karosser med inredning osv och sen så skickades bilarna till Fiat för slutmontering, så de var väl aldrig särskilt mycket Fiat över bilarna.
Ja, det var nog allt för mitt intro om en bil som jag aldrig ens har kört..
Nu lämnar jag över till andra att berätta mer om bilen.
Jag vill bara säga att jag har varit sugen på en sedan sedan ett par år tillbaka nu, men då helst den breddade Dallara.
Men att hitta en rostfri sådan….
Motorn bryr jag mig inte så mycket om för att det finns plats för en större motor 😉
The World’s First Affordable Mid Engine Car – Worthy Or Best Forgotten? Fiat X1/9
Here’s how the Fiat X1/9 was Italy’s first cheap mid-engine sports car
The Fiat X1/9 is a Stunning, Gandini-Styled, Mid-Engined Italian Sports Car
MotorWeek | Retro Review: ’82 Fiat X1/9
The Secret Story Of The Alcan Aluminum Bertone X1/9
”X” Factor: The Curious Story Of How The X1/9 Got Its Name
The Untold Story Of The Fiat X1/9 Abarth
50 Years Young: The Striking Fiat X1/9 Bertone
FIAT X1/9 DALLARA
Fiat X1/9 Proto with Alfa Romeo 2.0 D2 Engine in action on Hillclimb!
Jepp, och där blev suget större än någonsin för en sådan.
Fiat X 1/9, a true Italian inspiration : Tim’s Enthusiast Garage Episode 15
Fiat X1/9 en liten sportbil med gorilla körställning
Wheeler Dealer Fiat X1/9
Fiat X1/9 X19 TARGA (Rebuild)
Fiat X1/9 K20 walk around
The ”underpowered” Fiat X/19 – Owner Interview
FIAT X 19 X1/9 BERTONE (UNO TURBO) pt2
IT’S THE GRAN FINALE! Bertone X1/9 (1989) REVIEW. Just don’t call it a Fiat! | TheCarGuys.tv
Driving A RALLY Fiat X1/9 On The Road! (1974 Group 4 Rally Car Driven)
The Secrets of Fiat_Bertone X1/9 Part 02, Italian POV | Johnny’s Garage
COLLEGE GIRL REVIEWS 1980 FIAT X1/9
Fiat Bertone X1 9 Up Close
Fiat X1/9 Bertone 1.5L
https://www.vibilagare.se/backspegeln/fiat-x19-ar-en-miniatyr-ferrari-med-trevlig-prislapp
https://www.motortrend.com/vehicle-genres/fiat-x19-history-generations-specifications/
https://silodrome.com/bertone-x1-9-car/
https://www.caranddriver.com/reviews/a42406544/1979-fiat-x19-by-the-numbers/
https://www.hagerty.com/media/car-profiles/midwest-bayless-fiat-x19-220-horses-worth-of-vitamin-k/
https://www.carzy.net/en/cars/zX2xVciN04z4vLlVRWzS
Racing-spec Fiat X1/9 offers giant-killing pace without crimping style
https://www.facebook.com/exxy19
https://www.classicargarage.com/garages/imparts/cars-for-sale/fiat-x1-9-five-speed-1981
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_X1/9
The Fiat X1/9 Is Still One Of The Most Fun And Accessible Mid-Engined Cars Out There
Fiat X1/9 – A Mid Engine Italian Spaceship (Mountain Loop Car Barn)
Restomod Fiat X1/9 Quick Review // $30,000 Of Joy
A Beautiful Classic Sports Car | 1986 Bertone X1/9 | Bridge Classic Cars