Dagens Notiser : Så ineffektiv är vår sjukvård

Såhär dåligt / icke vettigt fungerar vår sjukvård.

Under det halvår som jag låg inne på sjukhus så var jag inlagd på 8 olika avdelningar och behandlades på minst 20 olika avdelningar, minst.

Sedan jag skrev ut mig själv så har jag ”tillhört” min lilla Vårdcentral, så alla problem osv måste jag ta med dem först, ja saker och ting sköttes inte snabbt när jag låg inne i heller, men som ni förstår så är det ju nästan helt meningslöst att kontakta vårdcentralen.

Men ja vilket som, så sedan i December så har jag fått ta upp flera problem med min vårdcentral för att de sen ska skriva en remiss och skicka mig vidare.

Det har främst varit två problem, som jag har klagat över sedan innan jag skrev ut mig från Orup Sjukhuset, det ena problemet har jag klagat över sedan innan jag kunde gå, och jag ska nu om en månad bli röntgad för 3e gången och träffa en läkare för första gången om det besväret, som jag Alltså har klagat över sedan i höstas.

Och det andra Problemet började jag klaga över i November månad, fick börja om på nytt att klaga över det när jag blev kastad till min vårdcentral, jag fick åka till en annan avdelning i Malmö för detta problem någon gång i våras, var där 3 gånger tror jag, och svaret där blev som hos alla andra ”Du har varit med om extremt mycket skador, du är långt ifrån färdigläkt” osv osv, så ja även de tyckte att jag ”bara” ska vara tacksam över att jag lever och inte ska stressa något.

Okej, jag får ta det svaret, där också.

Men nu är jag fungerande som människa igen till vardags, och detta problem har blivit fortsatt värre…

Så jag skrev till den avdelningen via 1177 och berättade om att mitt problem har inte bara fortsatt utan även blivit värre.

Svaret jag fick var att min egenremiss inte var ifylld…

Jag förstod inget, skrev till dem igen via 1177, förklarade att jag redan är patient hos dem osv osv och att jag bara ville meddela att mitt problem har försämrats.

Jag får ett till svar om att min ”ansökan” kom fram som tom….

Jag skriver IGEN, tydligt och vänligt, och förklarar igen…

Ja jag hade absolut föredragit att ta detta med dem via telefon men jag har lärt mig att om något ska bli av så får man ta det via 1177.

Så efter mitt 3e eller 4e medelande till dem så får jag detta svar

”Hej,
Tack för ditt meddelande!
Ditt ärende bedömdes som avslutat efter ditt besök här i mars. Vi hänvisar dig att kontakta din vårdcentral i första hand. ”

Så, mitt problem som absolut inte var löst, som har fortsatt och blivit värre, då måste jag nu igen gå igenom samma trams och gå samma väg via min långsamma Vårdcentral för att igen gå en remiss, igen vänta i flera månader på en tid, för att igen få komma till samma avdelning, och kanske få träffa samma läkare igen, för att då on kanske ett halvår igen säga att mitt då långt över 1 år gamla problem är värre.

Jag förstår att vår sjukvård gör saker onödigt komplicerat för att filtrera bort dem som klagar i onödan, och dem som är för sjuka för att klaga och bara bör dö i sitt hem istället…

Men detta system är bara så otroligt ineffektivt och onödigt kostsamt…

Det hade absolut kunnat skötas snabbare, bättre, lättare och billigare, och hade då varit MYCKET mer effektivt och hjälpsamt.

Så nu ska jag ringa min vårdcentral, där jag bara får träffa en och samma idiotiska läkare, som bara jobbar på måndagar, som har semester nu, och när han inte har semester så har han 4-5 veckors väntetid oftast.
Och efter jag har träffat honom så tar det minst en månad innan han får iväg sin remiss.

Och sen är det MINST 3 månaders väntetid innan jag får komma till den avdelningen som jag vill besöka.

Sjukt ineffektivt system detta.

(Visited 1 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x