** Först och främst, bara löjligt med denna nya stämpel ”Ultra High Performance”, och för det andra så ser de verkligen inte ut som några sportiga däck överhuvudtaget.
MEN! Jag har absolut lärt mig genom åren att det där med V-mönster, raka spår osv, ja allt sånt som är dåligt över blöt asfalt, har inga särskilda fördelar om gummit inte ens är bra, så ja, ”släta” däck ger mer gummi mot ytan, men om du har stora V-mönster/spår där typ 50% av gummit ligger mot asfalten, vad är poängen då?
Och oavsett mönster så handlar det främst om hur gummit är, OM asfalten är ultimat, dvs torr, slät, ren..
Men sådant vägunderlag har du enbart på en racingbana som är välskött och har relativt ny asfalt, vanliga vägar är crap, med ojämnheter, fukt, grus, skräp, sprickor osv osv osv, så ja då kan man lika gärna prioritera ett däck som klarar av smutsig och våt asfalt, men fortfarande med bra gummi!
Så åter igen, jag är faktiskt jättenöjd med mina Continental däck.
** Okej, så han kör med dem på väldigt våt asfalt, då förstår jag.
** AHA! Det är Året-om däck! Jag missade det helt på titeln, så ja därför ska jag helst undvika att skriva en massa om en video innan jag har börjat kolla på videon 😉
** Men varför kallas de för ULTRA High Performance!?
Bokstavlig som jag är så skulle jag inte ens kalla R-Däck för det! ULTRA High Performance enligt mig är isåfall Slicks!
** Okej, det är fortfarande Continental som vinner alltså, jag tycker det är mycket kul att de helt har tagit fokusen från Michelin och Pirelli,.
** Men, det krävs mycket lathet för att man ska välja året-om däck..
ENDA anledningen till att jag skulle tänka mig sådana däck är för att köra med dem en Malmö-Vinter där det ändå alltid är plusgrader och mest bara blött ifall det har snöat någon gång, men jag skulle inte köra med dem på sommaren.