UPDATE
Jag uppdaterar med en bra video här överst i inlägget
Like no other Mercedes Before or Since: Mercedes 190E 2.5-16 Evo II — BTS with DTS — Ep 19
Detta är den bil som det stör mig mest att jag aldrig har kört.
Jag har spenderat MÅNGA timmar i en sådan, men det var innan jag hade börjat köra bil själv, tror jag, så då var det innan jag var 11 år alltså.
Bilen var inte helt ny, vill ha för mig att den var 3-4 år gammal, så detta kan då ha varit 93-94 alltså.
Och jag har säkert berättat om denna bil flera gånger, osäker på om det har blivit av här i bloggen bara.
Men pappa hade en sådan iallafall, med en TRIMMAD DTM motorn….
(ja de där cirka 375 räckte tydligen inte, men ja DTM motorer på den tiden var strypta och lätta att trimma, så jag förstår att man lätt tog bort den strypningen)
Så en trimmad / icke strypt DTM motor som hade dubbelt än de där 235 hk som original hade..
Vilket såklart var jättehäftigt, förutom att bilen mest bara ryckte när man körde under 80 km/h och lät och ”skaka” som om den skulle dö pga för lite gas på tomgång när man krypkörde i stan.
Så ja det var min första erfarenhet av att en riktig racingmotor inte funkar helt toppen vid trafikkörning =)
Originalmotorn fanns också men ingen brydde sig om den då, den bara tog plats i en trälåda, och pappa hade verkligen inget tålamod för att byta till den ”normala” motorn, så bilen skulle säljas helt enkel för att den var ”okörbar” i stan.
Jag satt väldigt många timmar i den bilen stilla på parkeringen och bara njöt.
Jag minns sätena så väl, speciellt baksätet som var två skalstolar med eller mindre..
Och det där med 1an neråt.. Det gjorde verkligen ett stort intryck på mig, bilen var ju så konstig jämfört med allt annat och speciellt alla andra Mercedes 190 som pappa har haft genom åren.
Och jag minns känslan så väl (detta MÅSTE jag ha skrivit om innan) att detta var första och kanske enda gången som jag åkte i en bil där man vid acceleration inte orkade hålla huvudet framme, utan det verkligen bara trycktes mot stolen, och att man till och med kände dragningen i låren, ja det minnet som barn satte sig..
Jag minns inte alls om jag har upplevt det i någon annan bil efter det.
Och jag minns att bilen varvade SÅ mycket mer än mammas 190 2.3 16V (som hon visserligen hade några år innan vi hade denna)
Och sen slutade det hela så tråkigt att pappa inte fick sålt den här hemma i Malmö, INGEN ville ha bilar som stack ut från mängden på den tiden, speciellt inte en bil med en vinge som såg ut att inte passa..
Ja nu hittar jag ingen bra bild på det, men det ser alltså ut som om de har tagit vingen från en annan bil och bara satt på denna, och satt den fel dessutom, benen sticker ut utanför karossen…
Och JA detta såg jättedumt ut live!
Så efter ett tag (minns inte alls hur länge) så skickade han upp bilen till en bilfirma i Stockholm för att få sålt den, där den stod i två veckor kanske, och där den tydligen provkördes av ALLA i Stockholm under de två veckorna!
Så när pappa fick höra att någon skröt om att den bilen var så kraftfull att den ”spann i dragningsläget i backen!”, så där ringde han och skällde ut firman och då hämtade han hem den och sålde den allt för billigt, jag tror att den såldes för 450 000 kr, vilket var rätt så exakt halva nypriset.
Det begärda priser på bilfirman var nog 600 000 kr, så ja 450 000 kr var verkligen att ”kasta bort den” för att snabbt bli av med den.
Och idag så kostar de ungefär 4,5 miljoner kronor…
Så ja, en av dessa 502 gatureggade bilar kan kanske än idag ha en äkta DTM racingmotor, iallafall liggandes extra, eller så är där kanske en originalmotor kvar i nyskick i en låda..
Ja det var lättare att besiktiga bilar förr i tiden..
Och det lilla jag minns som barn var att ”bara” insuget skiljde sig utseendemässigt, motorn i bilen hade ett stort kolfiber”rör” som insug och det hade inte originalmotorn i lådan.
Ja det är väl vad jag minns.
Och att jag har stört mig i 30 år på att jag aldrig körde en enda meter i den bilen…
Så nu till några videos och länkar om bilen, det där ovan var bara ett kort intro/notis som vanligt =)
https://www.mercedes-benz.com/en/innovation/milestones/30-years-of-evo-ii/
This Car Shouldn’t Have Worked. It Beat Everyone
Rätt tråkiga videos om en så speciell bil..
Och nej ni ska INTE jämföra denna med en vanlig E30 M3!
Homologation Specials: 1990 Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II
Mercedes-Benz 190e EVO 2 DTM – great intake sounds
DREAM CAR! Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evo 2
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16v Evolution II: Bad wolf or disguised lamb? – Davide Cironi
https://www.motortrend.com/vehicle-genres/1990-mercedes-benz-190e-2-5-16-evolution-ii-history/
https://www.motortrend.com/vehicle-genres/1990-mercedes-benz-190e-2-5-16-evolution-ii-history/
https://www.hotcars.com/how-much-mercedes-190e-25-16-evo-ii-worth-today/
THE DTM LEGEND! Mercedes-Benz 190E EVO 2 Benz Collector Sneek
https://www.mercedes-benz.com/en/innovation/milestones/30-years-of-evo-ii/
Driving a rare DTM homologation special | Mercedes-Benz 190E Evolution 2
Reviving The Golden Era of DTM w/ This Mercedes 190e ”Evo II”
Mercedes-Benz 190E 2.5–16 Evo II: The Homologation Legend
Dare I say it: The Mercedes 190E Evo II is cooler than any E30 M3.
** Det Formel 1 förar Race med 190orna är ju absolut det coolaste race någonsin!
This Car Shouldn’t Have Worked. How did it Beat Everyone?
[…] ”Unleashing the Beast: The Mercedes-Benz 190E Evo 2 – Dominance Personified” […]
[…] 1990 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II […]
[…] 1990 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II […]
[…] 1990 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II […]