Jag såg att Patina Collective hade köpt sig och gjort en video om en BRABUS 7.3 SL, och jag har länge tänkt göra ett inlägg om AMG 73 SL, så innan jag kollar på videon så kan jag dela lite tankar, och sen så blir det nog ett inlägg med siffror om bilarna .
Ja detta är ju verkligen en drömbil av flera anledningar.
Jag kan iallafall säga att jag har kört en nybyggd sådan för cirka 20 år sedan och jag har en ”forumvän”/bekant som äger två st.
Ett par anledningar till att detta har varit drömbilen i alla år istället för en SL 73 AMG är för att
1: BRABUS 7.3 liter V12an är en trimmad version av AMG motorn… Pagani Zonda motorn… en trimmad version av DEN motorn!!
2: BRABUS bilarna kostade mycket mer än AMG bilarna som nya
3: BRABUS bilarna kostade MYCKET mindre än AMG bilarna som begagnade
4: AMG bilarna BLEV limiterade, det var inte alls planen från början, de sålde så många som folk ville köpa, inte svårare än så.
BRABUS gjorde samma sak, och sålde många fler än AMG..
BRABUS gjorde sin behandling även på ”gamla” bilar, jag är rätt säker på att AMG inte gjorde sånt längre efter de köptes upp av Mercedes-Benz, jag är osäker på det, men jag TROR att du bara kunde köpa en SL 73 AMG som ny bil, medans du kunde ta din trötta gamla 600 SL till BRABUS och lägga ett par miljoner kronor på att få den tillbaka som en helt ny och annan bil.
Så ja idag så ”vet” vi att det finns / fanns / Såldes 85 Antal SL 73 AMG (SL 70 AMG är ännu mer sällsynt och SL 72 AMG mest sällsynt för att det var under en kort period som motorn var på 7,2 från 7 liter innan de blev 7.3 liter)
Och idag så är ju AMG och speciellt gamla AMG väldigt väldigt eftertraktat, BRABUS har tyvärr nästan totalt tappat sin status världen över, ja det är fortfarande pondus i namnet, men ända sen de började med BRABUS Smart bilarna så har de lite för desperat försökt komma tillbaka.
Och BRABUS har alltid setts som överdrivet och vräkigt, Dubai-stil innan Dubai ens fanns..
Och AMG är ju såklart mer respekterat för att de nu är en del av Mercedes och hela racinghistoriken osv osv.
5: BRABUS bilarna har OFTAST mycket lyxigare inredning.
Ja precis som pre-merge AMG så kan du beställa din BRABUS precis hur du vill, vill du enbart förbättra prestandan så går det, men när du la dubbla AMG pengarna på en bil så var det inte bara en annan styling och 50+ hk extra du ville ja, oftast så la kunderna till en mycket lyxigare inredning också.
Och där kommer vi till det igen med stilrent eller bara flashigt och vräkigt, jag gillar det senare många gånger 😉
Så ja, AMG bilarna är ”limiterade”, fokuserade på prestanda, de är MYCKET dyrare idag! Det är ju gamla Pagani Zonda pengar på en gammal SL 73 AMG idag!
Medans en BRABUS SL 73S kostar 10 gånger mer än förr, kanske 20 gånger mer än förr, men förr så kostade de också 1/30 av nypriset..
Så ja idag är de NÄSTAN uppe i nypriset igen, och ja det får ju ses som ett kap ändå, även om man otroligt dumt nog inte köpte dem när de ”bara” kostade ett par hundra tusen kronor….. På fullaste allvar..
En tid då en vanlig SL här hemma kostade under 100 000 kr så kostade en BRABUS 73 SL ungefär det dubbla än de svenska vanliga 500…
Och de ”lindrigare” BRABUS SL, t.e.x den vanligare SL 6.9 osv, de var LITE mer eftertraktade för att folk var rädda för 7.3an av flera anledningar.
JAG har INGET negativt alls att säga om BRABUS SL 7.3S iallafall, ja kanske att fälgarna som oftast satt på inte alls är lika tidlöst snygga som AMG fälgarna och de sneda ändrören har jag aldrig gillat,
men annars så, bara kärlek och jag vill JÄTTEGÄRNA ha en och ja om vi låtsas att jag helt kan bortse från värdet så vill jag absolut hellre ha en BRABUS 73 än en AMG 73.
Så lite siffror då.
AMG 73 byggdes ett par olika år, men trots att de andra motorerna förändrades genom åren så gjorde inte 600an det, inte lika mycket iallafall, ja den vanliga 600an gick från 408 hk (på papper) till 394 (på papper) bla bla, men en SL 73 AMG säger vi iallafall har 525 hk på papper oavsett årsmodell.
(De som gick till Sultanten av Brunai har 565 hk)
Det är lite pga den effektförlusten och viktökningen vid faceliften som de började bygga SL 73 igen.
Jag har inte riktigt koll på hur många som byggdes 1995 eller tiden 1998-2001, men totalt så ska det bara ha sålts 85 st SL 73 AMG iallafall.
BRABUS skulle mycket troligt göra om din gamla 600 till en 7.3 idag om du så ville, jag är rätt säker på att du kan komma med en gammal R129 med vilken motor som helst eller helt utan motor och få dem att sätta in en 7.3a som de har på lager än idag =)
Och oavsett om du startade den motorn för 20 år sedan eller idag så lämnar den MINST 582 hk.
Jag har säkert mycket mer om det här.
Där skriver jag också att Brabus var inte värst med att trimma den V12an =)
Som sugis så lyckades nog Pagani bäst med 760 hk, men på 90-talet så fanns det överladdade M120 V12or med 1000+ hk.
Så nu ska jag kolla på videon och se vad ”experterna” har att säga
Brabus SL 7.3S – The Beast from Bottrop
** En kvarts miljon pund år 2000 motsvarar idag 7 miljoner kronor.
Så vitt jag minns så kostade en BRABUS SL 7.3S på den tiden mellan 3,5 och 4,5 miljoner kronor.
Och sen då 10 år senare så kostade de cirka 200 000 kr..
Och senast jag såg en till salu så var det fortfarande långt under 1 miljon kronor.
EDIT: Det var denna jag tänkte på plus en med full BRABUS inredning på mobile.de
Men ja idag så lär det ju vara iallafall över 2 miljoner kronor vill jag tro.
** Ja okej han bryr sig mer om att läsa på än sin polare.
** Jag bara väntar och längtar efter att få se en nyproducerat/genomgången en BRABUS Classic R129, det är ju bara en tidsfråga.
** Ja idag så tror ju tyvärr folk att allt med en BRABUS logga någonstans är en BRABUS, detta efter 30 års dekaltrimmande.. Men en RIKTIG Brabus är så pass ombyggd att det på fullaste allvar bokstavligen räknas som ett eget bilmärke, det räknas alltså INTE som en trimmad Mercedes-Benz utan det är ett eget bilmärke som använder samma kaross och grund som Mercedes-Benz, och i många fall så lämnar dessa karosser Mercedes-Benz just som tomma karosser eller icke färdiga bilar, för att de är beställda så av BRABUS, för att de ändå ska gås igenom totalt av BRABUS.
BRABUS är alltså registrerat som ett eget bilmärke och därför (iallafall förr) allt för svårt att registrera i Sverige.
** Hmm… Jag vill tycka att det där S:et har varit med sedan 1995.. Jag kan inte ens minnas att jag har sett en BRABUS 7.3 utan S:et..
Men ja den versionen av motorn var ju den som kom 1998, och som i AMG 73 utförande byggdes mellan 1998-2001, såldes fram till 2002 men ingen köpte någon då 😉
** Bara för att vara tydlig, vilket jag ändå tycker att han var, 100 000 USD var alltså vad det kostade då för ENBART motortrimmet..
** Men… Att säga att bara en handfull bilar blev byggda betyder att det är 5 bilar eller färre, DET är verkligen helt fel!
** MEN VÄNTA NU LITE!!!
En Norsk bil med samma ägare i flera år som sen 2003 tog den till BRABUS för att uppgradera den, Det är ju DENNA bilen jag körde då 2003 när den var precis klar hos BRABUS!!!
Och ja jag sa ju att jag skulle avsluta med info om AMG 73an..
Men vad mer finns där att säga om den..
Mercedes-Benz SL73 AMG V12 (R129)
Ja varför jag skrev ovan att vi ”vet” nu att det bara blev 85 st är för att AMG siffror blev inte ”officiella” förrän typ 20 år senare, och innan dess så ”sparades” inga papper sägs det..
Och utav dem 85 st SL 75 AMG så ska 50 st av dem vara dem som Sultanen av Brunai beställde, så bara 35 st ska alltså ha hamnat hos andra ägare, meeen vi tar det med en nypa salt ja..
Vad mer…
Ja som ni alla vet så är det den 7,3 liters AMG versionen av Mercedes 6 liters M120 V12a som sitter i nästan alla (bara inte de allra första och allra sista) Pagani Zonda
Åter igen, bilen var absolut inte tänkt att vara limiterad, det var bara så få som ville köpa en så dyr ”gammal” SL, som jag har skrivit i flera andra inlägg så de var 600an med V12 som mest poppis de första åren efter den kom 1993, och de sista åren av R129 så såldes det främst 320 (V6) och 500 (V8).
En SL 73 AMG har jag för mig kostade nästan 2,5 miljoner kronor för 25 år sedan.. mycket pengar..
Ja BRABUS var dyrare men där fick du också mer av ALLT!
Both the Brabus 600SL 7.3S and the Mercedes-Benz SL73 AMG are high-performance versions of the Mercedes-Benz SL-Class, offering distinctive features and powerful performance. Your choice between them would depend on your preferences and priorities.
**Brabus 600SL 7.3S:**
– The Brabus 600SL 7.3S is a modified version by Brabus, a well-known aftermarket tuning company.
– It features a 7.3-liter V12 engine tuned by Brabus, producing enhanced horsepower and torque.
– Brabus modifications often include exterior enhancements, interior customization, and other performance upgrades.
**Mercedes-Benz SL73 AMG:**
– The SL73 AMG is a factory-built high-performance version developed by Mercedes-AMG, the performance arm of Mercedes-Benz.
– It is powered by a naturally aspirated 7.3-liter V12 engine, delivering strong performance.
– The SL73 AMG was a rare and limited-production model, adding to its exclusivity.
**Considerations:**
– If you appreciate the craftsmanship and personalized touch of aftermarket modifications, along with the potential for unique features, the Brabus 600SL 7.3S may be appealing.
– If you prefer a factory-built, limited-production model with the heritage and performance tuned by AMG, the SL73 AMG could be a compelling choice.
Both cars are likely to offer exhilarating performance and a unique driving experience. Consider factors such as exclusivity, customization options, and your preference for factory tuning versus aftermarket modifications when making your decision.
Chris Harris Drives The SL 73 AMG | ”For the Royal Family Of Brunai” Edition
Chris Harris Drives The SL 73 AMG | ”For the Royal Family Of Brunai” Edition
[…] Dagens Bil : BRABUS R129 SL 7.3S […]
[…] Dagens Bil : BRABUS R129 SL 7.3S […]
[…] Dagens Bil : BRABUS R129 SL 7.3S […]
[…] Dagens Bil : BRABUS R129 SL 7.3S […]
[…] Dagens Bil : BRABUS R129 SL 7.3S […]