Ja nu när en C5 inte längre kostar minst det dubbla än vad en C4 kostar så är det ju faktiskt en fråga som är värd att ta upp, trots att jag redan har svarat på just den frågan MINST 50 gånger bara de senaste par åren.
Och jag har säkert skrivit om det flera gånger också.
För mig så är det en smaksak.
C4 är mer en Muskelbil och C5 är mer en sportbil.
De är kanske lika plastiga men en C5 känns mycket mer plastig.
Jag tycker att C4an är MYCKET snyggare.
Jag vill påstå att de båda är lika vardagsvänliga, men ja, C4an är inte den lättaste bilen att ta sig in och ur,
Dagens Klassiker : ”Usch vad din bil är svår att komma in & ut ur!” – Corvette C4
och inte heller den lättast bilen att fickparkera om du inte verkligen kan din bil helt utan att se vart fronten slutar, dessa två ”problem” har du inte alls med C5an.
C5an ser bara gammal ut, kommer aldrig se klassisk ut tror jag, medans C4an har varit legendariskt snygg sedan dag 1.
Ja det räcker nog kortfattat, jag har gett mycket längre och mer noggranna svar än så, men det räcker för mig.
Nu ska vi se vad ”experterna” har att säga.
Corvette World Rob & I Review a 1996 LT4 C4 Corvette! C4 or C5
** Ja jag skapade ju rätt nyligen en #CorvetteC5 tagg här i bloggen av en anledning, och som jag redan har skrivit en massa gånger så blev båda dessa modeller bättre med åren, så när det kommer till dem båda så säger jag att du ska ta en så sen årsmodell som möjligt, men då skiljer det ju mer i pris (gissar jag, jag har noll koll på C5an idag).
Men! Om du bara vill glida runt, se snygg ut i en cool bil som låter gott så duger vilken C4 som helst, även om jag föredrar en med LT1 motor som kom sent 91 (vi säger 92 för säkerhetsskull).
Men när det kommer till C5an så tycker jag att ni ABSOLUT INTE ska köpa en innan 99 och helst en efter 2001, så på så vis är de känsligare med att välja rätt årsmodell.
** Ja det är projekt att byta batteriet på en C4, något jag kommer göra snart trots att det inte behövs, bara för att bilen har stått stilla för länge, ja med underhållsladdare alltid kopplat, men ändå..
** Man kan lasta rätt mycket i dem båda.
** Du ska INTE stänga huven på en C4 när dörrarna är öppna!
** Hehe ja att förklara handbromsen för okunniga är inte det lättaste..
Men den är jätte-enkel att använda, man ska bara veta att du får dra den uppåt när du trycker in knappen för att den ska släppa.
** Ja förarpositionen i C4an är oslagbar, ja det är väl kanske McLaren F1 då som är bättre, men i en Corvette C4 så sitter du verkligen i mitten av bilen känns det som.
** Där var någon i svenska C4 gruppen som gnällde på att bilen var stötig när man körde över brunnslock eller farthinder…
Det är en sportbil… Även om jag idag hellre relativt kallar det för en muskelbil, så är det ju ändå en sportbil byggd för att vara snabb på bana.
Men den är absolut inte (relativt) stötig, de duger absolut hur bra som helst till vardaglig stadskörning.
** Ja denna videon handlade ju inte alls om vad jag trodde.. Det snackar ju bara om C4an.
C4 vs C5 Corvette (Top 5 reasons I bought the C5)
** Ja C5an ser mer modern ut, absolut, så det är åter igen en smaksak.
** Ja om jag ska köra bana och får välja mellan C4 och C5 så väljer jag C5.
** Ja om du vill trimma bilen så är ju LS1an som gjord för att slänga på en kompressor utan större ingrepp.
** Jag har kört med min 96a C4 året om i alla möjliga väder i ett par år nu.
** Ja LS1 motorn är legendarisk, nästan odödlig.
C4 vs C5 Corvette Full Break Down by Robert. Which is BETTER?
** Ja C4ans säte är riktigt bra, ställbart på ovanligt många sätt.
C5ans säte är för tjockisar.
** Den ”Experten” bara yrar ju..