För mig så länge har sagt att jag vill ha en så modern Cobra som möjligt så är detta kanske det ultimata..
Eller ett bevis på att man ska vara lite mer noggrann med sina önskningar, för det är inte alltid perfekt när man får det man har bett om.
Vilket som, AC som förr byggde Cobra karosserna fick under många år inte använda namnet Cobra, för det äger/ägde Ford, men AC har ändå byggt Cobror genom åren.
Nu verkar det som om att de får använda namnet Cobra igen, med lite tillägg.
Så deras nya modell heter AC Cobra GT Roadster.
Genom åren så har de tidigare moderna AC Cobror från AC sett ut som originalet, på senare tid med modernare lampor bara, vilket ser ut att vara detsamma här.
Men så är det inte.
Detta är en helt nyritad AC Cobra
Så, lite otippat med en vikt på ”under” 1 500 kg, det låter rätt tungt tycker jag, men det betyder väl att det finns en massa modernt under skalet, utöver LED display och lampor osv.
Det ”roliga” här är att hjulbasen är längre, vilket är bra, vilket borde betyda att den inte är lika glad för att snurra runt, 28 cm längre hjulbas är verkligen en stor skillnad, och bilen ser ändå ”normal” ut, hela tiden i sig är 11 cm längre.
Sen då en massa annat som man inte tänker på, en riktig framruta med ram osv.
Så ja, jag klagar nog inte…
655 hk ska väl räcka för att dra iväg 1.5 ton.
Däremot så är det prislappen som alltid som är det svåra.
Cirka 3,5 miljoner kronor, i England..
https://www.hotcars.com/2023-ac-cobra-gt-roadster-legend-reborn/
https://youtu.be/qqtqI0vuskE