Jag har aldrig förstått varför privatpersoner köper Dieseldrivna bilar, och att det bara blir mer och mer populärt förstår jag verkligen inte.
Men jag tror på fullaste allvar att det är bilhandlarna som lurar på folk en massa bullshit bara, och nu ska ni inte ta detta onödigt nedvärderande, men de senaste åren så har alla Diesel-frågor kommit ifrån tjejer, och den senaste frågan var själv helt nytt för mig (icke Diesel-bil-brukare), men jag tycker ändå att en person som har ägt en Diesel-bil i flera år borde ha koll på detta..
Så bara den senaste veckan så är det två personer som har bett mig om hjälp för att bilen har ”i flera månader” varnat om partikelfiltret, den ena var en BMW (såklart) och den andra minns jag inte vad det var för bil.
Men i båda fallen så har det löst sig med att fylla på AdBlue, och i båda fallen så har det visat sig att ägarna till dessa bilarna hade ingen aning om vad AdBlue är ens.
När ni tankar så har ni sett att där är ett till litet hål.
Eller ett till lock först och främst rättare sagt, oftast ett blått lock som det står AdBlue på
Men absolut inte alltid
Ni köper AdBlue, dyrast på bensinmacken och antagligen billigast på Biltema.
Det går att köpa i allt från stora fat, dunk, påse och flaska.
”Påsen” är kanske det lättaste, men en tratt så är det löst oavsett behållare
Så, av med locket och fyll på, det är inte svårare än så.
Vad är AdBlue? Kortfattat så är det rengöringsvatten, och ja i värsta fall (rekommenderar ej) så kan ni hälla i vatten för att släcka den där varning”lampan”/texten.
https://www.trodo.se/blog/vad-ar-adblue-och-varfor-behovs-det
AdBlue fyller man på lite då och då, varje 100 mil så kan du behöva fylla på allt mellan 0.5-2 liter.
En tom tank rymmer oftast 10 liter.
** Och på modernare bilar så kan du ”programmera” bort det helt, så bilen aldrig varnar för detta.