Idag har jag två bra exempel på hur aktiv man som patient måste vara för att komma någon vart inom vår svenska sjukvård idag.
Det ena exemplet har jag iallafall fått en tid om så då kan jag dela med mig av det.
Efter min första permission som jag tror var i början av November så insåg jag att ett problem som jag misstänkt bara var ett tillfälligt problem, inte alls var ett tillfälligt problem.
Så jag nämnde detta för läkarna på Orup Sjukhuset.
Ett par gånger..
Tills de till sist tillkallade en annan läkare på plats angående detta.
Sen när jag rymde hem så struntade de i mig helt.
Jag nämnde detta problem igen när jag då var tillbaka för att skriva ut mig officiellt, och då sa de bara att jag skulle ta det med min vårdcentral, så ja de struntade i mig helt då.
Jag tog upp detta direkt med min vårdcentral.
Den 6e December så sa de att de skulle boka in en tid till min läkare på Vårdcentralen angående detta.
Den 23 December så sa de vilken läkare jag skulle få träffa, men inte när..
Och sedan dess så har jag tjatat och tjatat om detta, flera flera gånger..
Via telefon och på plats, senaste svaret som jag trodde var seriöst var att de sa till mig på plats den 16 Februari att de skulle direkt ta tag i att sätta upp mig i kö till en tid, vilket jag då sa att jag trodde att det redan var gjort..
Hon i receptionen skulle då ta det med sin kollega och höra av sig till mig så snart som möjligt med en tid till läkaren.
Men jag får det bevisat för mig gång på gång att det enda effektiva (om ens det) är att skriva till dem via 1177.
Så för två dagar sedan så skrev jag till dem via 1177 om en fråga som jag redan har ställt flera gånger via telefon och på plats, och idag fick jag svar.
Och eftersom ingen hade hört av sig till mig med en tid ens så skrev jag till dem den 6 Mars.
Men när jag nämner detta idag till min sjukgymnast så säger hon att det är så illa om tider till läkarna.
Så jag har alltså väldigt aktivt tjatat om att få träffa en läkare om detta, på Orup sjukhus, min Vårdcentral och på sjukhuset där jag ska träffa läkaren, via telefon, att prata med olika anställda på dessa olika ställen på plats, och får alltså en tid för att träffa en läkare som INTE kommer lösa mitt problem på plats den dagen, utan det är bara steg 1 enligt mig att ens få träffa läkaren, efter hela 5 månader….
Från början av November (eller slutet på Oktober) tills att jag får en tid 31 Mars..
Så allt det där tjat om vårdgaranti inom 3 månader osv osv, det är bara trams, och mycket tydligt så blir man inte tagen på allvar alls.
Så tyvärr gott folk, om ni vill få träffat en läkare om ett hälsoproblem så är det så illa att ni måste tjata och tjata på alla sätt och vis i flera månader innan ni får träffa en läkare.
Och mitt råd är att skriva till dem ni vill nå via 1177, det har varit det enda som IBLAND har lett till något för min del.