ÄNTLIGEN!!
Jag har kommenterat och tjatat om att de ska göra ett R129 avsnitt på varje av deras tidigare 83 avsnitt!
** Oj.. Ja jag vet att jag såg skisser på bilen flera år innan den visades, men att den var mer eller mindre redo redan 10 år tidigare, det trodde jag verkligen inte, det gör bilen ännu vackrare helt plötsligt, och jag som sedan 1989 har tyckt att det är en av världens vackraste bilar.
** Ja detta är den andra bilen JAG vet som såldes för resell pengar.
Den första bilen som JAG vet såldes för över listpris var VW Golf MKI Cabriolet.
** Ja 500an är inte den starkaste motorn, men det är absolut den bästa motorn.
** Ja jag klagar inte på den 4-stegade lådan, det är bara att den 5-stegade är modernare.
Det enda negativa med den 4-stegade är att den ger inte kickdown när du än vill, vissa hastigheter och varvtal så växlar den ner en växel eller varvar vidare, där har du iallafall mer ”Kickdown-känsla” med den 5 stegade, den växlar alltid ner när du trycket plattan i mattan, så ja det är ju ”roligare”, men de är precis lika snabba när de drar iväg.
** Jepp, för den som vill uppleva den främsta fördelen med en V8a sugmotor, dvs vridet, att den accelererar lika mycket i alla hastigheter, då ska ni absolut köra en 500 SL R129.
** De är alla törstiga oavsett årsmodell, men ja ju senare årsmodell desto ”bränslevänligare” är dem,
** Ja de är mycket snyggare med ”vita” blinkersglas.
** En annan viktig uppdatering där innan 96 är det här med att rutorna går ner och upp automatiskt när du öppnar och stänger dörrarna.
** Ja tyvärr tyvärr så blev framförallt ratten tråkigare med åren..
Så att de sista åren SL har en likadan ratt som en SLK, och där resten av inredningen känns som vilken Mercedes som helst, det är inte särskilt lockande.
Det är ingen dålig inredning, det känns bara mycket mer massproducerat liksom.
** Ja men V12an är helt enkelt 2 raka 6or som sitter ihop, och läcker olja i mitten, alltid..
** Eh ja! Det är många fler som har använt sig av den grymma M120-motorn!
** Ja de är typ lika snabba eftersom 600an är tyngre, men som jag redan har skrivit hundratals gånger, du köpte inte en 600 för prestandan, du köpte den enbart för att du ville ha det dyraste.
The R129 Mercedes Benz SL 600 & SL 500 Buyer’s Guide and Review
** 600ans vrid i höga farter… det är så jämt och jämnt.. det är så perfekt.
** Ja den 5 växlade är en 4 växlad med 1 extra växel helt enkelt.
Och åter igen, absolut inget att klaga på oavsett vilken låda du använder, 5-stegs växellådan gör att bilen dricker lite mindre på motorvägen ja.
Men som sagt, de är alla törstiga.
Jag menar min 500 snittar nog 1.6 som minst på motorvägskörning.
** Jepp, W124 E-Klass E500 är en 500 SL under skalet, och ja 500E, med tak, 4 dörrar, ett ordentligt baksäte, väger nästan 300 kilo MINDRE än den 2 dörrars Mercedes 500 SL! Iallafall minst 270 kg lättare!
Det säger mycket om kvaliten på en SL tycker jag.
** Ja som jag också har sagt flera gånger, Sauber C9 motorn är verkligen same same fast utan Turbos bara.
Sauber-Mercedes C9 – This Car Won Le Mans, and it Changed the Sport Forever
** Ja när det kommer till alla andra bilar så säger jag oftast att man ska ha en så sen årsmodell som möjligt, men inte när det kommer till R129.
** Ja jag tycker verkligen att 96-97 är de bästa åren, men det är enbart för att den 5-stegade lådan känns mer ”rolig”.
Men som GT-bil, glidarbil- muskelbil, så är min vackra 95a helt perfekt.
** Oh ja de är som snyggast med hardtop-taket på!
** Ja ”billig” kabelhärva ifrån Polen kostade 12-15 tusen kronor för några år sedan, innan allt plötsligt blev dubbelt så dyrt, sen plus jobbet då..
** Ja en R107 borde verkligen verkligen inte kosta mer än en R129..
Här är mitt inlägg där jag täcker ALLT om Mercedes-Benz SL R129, men ja det måste snyggas till någon gång