** Ja det kÀnns som om att jag redan har flera halvdana inlÀgg om Corvette C4 ZR-1.
Och ja jag Àr vÀl alltid sugen pÄ en sÄdan.
Men jag vill tvunget ha en 95a, den jag hade för en massa Är sedan var en 95a, sÄ allt innan dess (det ska iallafall vara 405 hk motorn) kÀnns ju som ett nerköp, Àven om det Àr 20+ Är senare.
Jag kunde köpte en 91a till ett bra kompispris för ett tag sedan (1-2 Är sen?), men nej, den gamla karossen, nej nej.
Bilen sÄldes till en annan kompis som direkt la ut den för 100 000 kr över vad han gav.. Och sen nu Àr den ute pÄ blocket lite dÄ och dÄ för Ànnu mer
SÄ att hitta en 95a ZR-1 nu, ja dÄ snackar vi nog 400 000 kr.. och dÄ Àr det inte alls kul lÀngre.
DÄ nÀr jag var trött pÄ min CLK och ville ha nÄgot sportigare sÄ tyckte ju folk att jag skulle ha en C5 eftersom jag tyckte om Corvette, men nej dÄ blev jag ju sugen pÄ en C4 ZR-1 igen istÀllet, och dÄ vill jag minnas att den enda som var pÄ annons (en blÄ, mÄste vara sÀllsynt) var en drömmare för att han begÀrde 275 000 kr dÄ.. För bokstavligen 20-21 Är sedan.
** SÄ lite kortfattad info innan jag kollar pÄ videon ovan som garanterat tar upp alla dessa punkterna ÀndÄ.
Ja jag har en Corvette C4 idag som absolut Àr snabbare Àn en ZR-1, men det Àr vÀldigt speciellt med ZR-1.
Det var ett ”utrustningsalternativ”/tillval som dubblade priset pĂ„ bilen, alltsĂ„ bokstavligen dubblade priset, om du valde en snik C4 sĂ„ kostade den $36,285 och om du valde till ZR-1 paketet enbart sĂ„ kostade det $32,308, sĂ„ ja med lite andra tillval sĂ„ blev det absolut det dubbla baspriset, sĂ„ nej bilarna var inte limiterade eller sĂ„, utan det var ett tillval helt enkelt om du ville ha en ZR-1.
Om du dÄ valde en ZR-1 sÄ fick du bland annat en V8a byggd av Lotus istÀllet, LT5 heter den motorn.
SÄ nÀr en vanlig Corvette C4 hade 250 hk dÄ hade ZR-1 375 hk!(1990-1992)
Och nÀr en vanlig C4 hade 300 hk (pÄ papper) sÄ hade ZR-1 405 hk. (1993-1995)
SĂ„ stor skillnad.
De hade en 475 hk motor pÄ gÄng, och jag har hört att de var redo att levereras till Corvette fabriken, men det lades ner och de motorerna ska tydligen ha skrotats..
Sen sÄ var det andra stötdÀmpare osv, olika nycklar för olika mycket effekt, men det jag gillar mest Àr att hela bilen Àr bredare utan att du lÀgger mÀrke till det.
SÄ dÀr Àr ingen hjulhus-breddning utan verkligen hela karossen Àr bredare.
Och det var inte alls för att bilen skulle se hÀftigare ut, för att dÄ hade man ju satt skrÀmbreddning som pÄ Grand Sport, nej för att fÄ plats med de mycket bredare dÀcken sÄ fick de göra hela bilen bredare.
Om vi tar första Ă„ret av ZR-1 sĂ„ hade den ”Lamborghini breda dĂ€ck” pĂ„ 315/35/17.. SĂ„ 11 tum breda 17 tummare..
Och jag tycker att mina 17 tummare Àr vÀldigt breda med 295, och idag Àr det bara ett enda dÀck som görs i den storleken, sÄ att hitta 315/17 Àr nog bara att glömma.
SÄ hela vÀgen frÄn dörrarna och bak till lamporna sÄ Àr ZR-1 bredare, men pÄ ett vÀldigt diskret sÀtt, ska se om jag hittar bra bilder pÄ det
Nope, inte en enda bild med en ZR-1 sidan om en vanlig C4..
1993 C4 Corvette Comparison – ZR1 vs LT1
Men vilket som, jag lovar att inte ens ni bilintresserade hade sett om det var en ZR-1 som körde om er eller en vanlig.
** Sen Àr dÀr en till sak som gör att jag iallafall skulle vilja provköra/inspektera en ZR-1 igen.
Min pappa hÀvdade att han kunde gÄ in i fÀrddatorn och se senaste toppfarten bilen hade varit uppe i, och han hade vÀldigt rÀtt..
SÄ i cirka 25 Är sÄ har jag undrat om man kan göra det pÄ bilarna, eller om han sjÀlv hade toppat bilen och jag rÄkade toppa exakt samma hastighet..
** Jaha… Videon handlar inte ens om C4an…