** Ja.. Jag tycker lite olika om detta..
Men kortfattat så ser jag det som såhär.
Om alla bilar hade haft en Corvette LS motor så vore det ju bra, bra motorer som håller och är billiga, och bilarna hade varit billigare (sportbilar då) för att de slapp lägga flera miljoner på att utveckla nya egna motorer.
Men.. Vill du köpa en Ford för 400 000 kr med en likadan motor som i en 4 miljoner kronors Ferrari, ja det vill du absolut!
Vill du köpa en Ferrari för 4 miljoner med en likadan motor som i en Ford? Nej det vill du absolut inte, oavsett hur bra den motorn är.
Och så är det med klockor.
Så om klockan kostar under 50 000 kr, släng in ett massproducerat ETA urverk, men när du begär flera hundra tusen kronor för en Hublot med ETA urverk… nej då känns det fel.
Oavsett hur bra urverket är.
Men.. Vill du köpa en bil för flera miljoner med en nytillverkad motor som kanske inte är så bra?
Vill du lägga flera hundra tusen kronor på en klocka som har ett in-house urverk just för att det är in-house, som många gånger ändå bara är ett modifierat ETA urverk..
Men så är man ju också okej med att betala mycket mer för en trimmad Hennessey Camaro som ändå ser standard ut..
Hehe nej det var en dålig jämförelse för att klockorna ska ju ändå ”bara” visa rätt tid 😉
Så vill du betala 4 miljoner eller 400 000 för en bil som du ändå bara får köra 120 km/h i?
Ännu en dålig jämförelse hehe
Men okej, den vettiga jämförelsen är väl om ALLA bilar oavsett prestanda eller prislapp hade en Toyota V6 som funkar felfritt alltid, och sen så är bilarna bara olika snygga..
Varför vore det fel?
Jag menar… Formel 1 numera är ju snart same same för alla bilarna, bara olika färg på bilarna.
Dagens Urverk : Schweiziska vs Japanska Urverk – Vilka är bäst?
Why ETA Watch Movements Deserve Respect
Teoretiskt borde klockor med ETA urverk kunna vara ännu mycket billigare förstås.
Sen finns det ju independents som modifierar ETA urverk, eftersom det är väldigt dyrt ock tidskrävande att köpa alla maskiner.
Ja precis, men då är där vissa som modifierar allt för lite, ändå kallar det in-house och tar allt för mycket pengar för det.
Det är som att köpa en bil, byta fälgar och lack, kalla den för ett eget bilmärke och ta 4 gånger mer för den..