** Jag ogillar inte frontvingen, jag har hört lite olika om det, att den är där för att försöka nå USAs regler om extrema kofångare som måste vara i en viss höjd, längd osv (därför alla gamla Europeiska bilar är så fula i USA) ,
men med tanke på att den stora vingen där bak bara är där för syns skull så tror jag ju bestämt att den främre vingen behövs tillsammans med den bakre, och att den gör nytta för greppen över fronten.
Så nej, bilen i filmen är absolut inte unik med den främre vingen, men det är utan tvekan den mest kända Countach med front-vinge, därför den nyligen köptes för väldigt mycket pengar för att stå på Museum.
MEN!
Det sägs att det bara blev 10 st LP400S men den front-vingen, och ingen har någonsin sett en sådan lös till salu (OEM Lamborghini då såklart).
Därför är det en väldigt ovanlig syn.
De andra USA bilarna fick ju detta istället
** De är missnöjda över bensinpriserna och väljer att köra ett rally över landet för att visa att de älskar sina bilar, det är häftigt det =)
** Unik bil, otroligt snygg.
Allt handlade bara om utseendet och motor.
** Så konstigt, att idag när vi har alla sociala medier osv så har vi inga officiella (olagliga) rekordtider längre.
Mantorp – Malmö rekordet togs av en Diesel Mercedes S-Klass, sen dog det ut helt.
** Intressant dokumentär och historia, bättre än väntat.
Countach LP400 S in: ’The Cannonball Run’ (1981)
[…] The Cannonball Run Countach: Supercar Legend | Full Documentary […]