** En helt underbar motor, legendarisk, det måste ju vara världens mest kända V12a.
** Vad hände med vår svenska Cobra med Mercedes V12?
** Det ljudet alltså!
** Jag skulle så gärna vilja provköra en SL 73.
Jag har ju kört en BRABUS 7.3 eller 7.4, men det var väldigt längesen och då kom jag ju direkt ifrån min då väldigt snabba KleeMann CLK.
** Ja som jag har nämnt flera gånger så är 73an toppmodellen, men 70 och 72 modellerna är mycket mer sällsynta.
** Jag har ett gammalt inlägg där jag har samlat flera inlägg om M120 motorn
** Ni såg hur snabb Lexusen var 😉
** En SL 73 är mer sällsynt än en Zonda faktiskt.
Det finns mer än 3 gånger så många Zondor än SL 73or.
Nu var det ett tag sedan jag kollade på hur Pagani Zonda det har byggt, men det är ju närmare 1 000 st.
Och mellan 1995 och 2001 så byggdes det bara 300 st SL 73 AMG.
** Vilken underbar sleeper det är
** Jag har en bekant som var smart nog att köpa TVÅ st BRABUS 73 SL när de var som allra billigast.
Jag tror att han har dem båda kvar.
** 394 hk var redan överdrivet mycket i SL som var tillräckligt snabb med V8an på 320 hk (officiellt).
600an köpte man enbart bara för att visa att man verkligen hade råd med den dyraste modellen.
Tänk då att de trimmar den motorn så att den lämnar över 230 hk till!
Med alla Mercedes garantier osv (som faktiskt betydde något på den tiden).
** Jag har alltid velat se en BRAUS Zonda.
** Du kan än idag köpa en nybyggd M120 motor.
** Det är verkligen förståeligt att MÅNGA bilbyggare har använt sig av M120 motorn.
** CLK-GTR finns både med 6.9 liters versionen och 7.3 liters versionen.
Mercedes CLK GTR: The ULTIMATE Group Test Part 3 | Carfection 4K
** 7.3 liters V12an är den största motorn som Mercedes har satt i någon gatubil.
** Ja det är väldigt förvirrande numera med Mercedes och deras modellnummer och motorer, förr så var det bara 65an som var ”fel”.
T.e.x de gamla V12 63 AMG (det såldes väldigt få sådana M137) var en 6.3 liters sugmotor V12a.
När den motorn ersattes av 65 AMG så var det en överladdad motor på 6 liters.
Så 65an har alltid varit en 6 liters V12a.
Så 73an är det största V12an och så kommer det nog att vara för alltid rätt så säkert.
** På tal om M137 motorn, den motorn håller väl säkert bra, jag är inte så insatt i den, men den är SÅ tråkig!
Jag har kört en CL 600 och den är långt ifrån snabb!
Den 600an som har en 5.8 liters V12a på 367 hk är verkligen helt helt onödig.
Jag menar, en vanlig 500 lämnade 306 hk och en sugis 55a lämnade 360 hk.
Så om du köpte en 600 på den tiden för de där 7 hk extra….
Men ja, V12an har en helt annan gång, mycket mjukare, V8an är ”sportigare”.
Vilket som.
Sen hade de då 63an som byggdes i väldigt få ex bara 2001 (70 st S-Klass, 26 st CL och bara 5 st G-Klas) var en 6.3 liters V12a (som kan låta helt underbart) som bara lämnade 444 hk…
Se de som köpte en svindyr 63 AMG 2001 blev nog VÄLDIGT häpna när 65an året därpå och än idag har MINST 612 hk!
För samma pris more or less!
Och den mycket billigare 55an med Kompressor lämnade 500 hk (ja inte 476 som i E-Klass eftersom de dyrare modellerna givetvis ska ha mer hk)
Så ja… En svindyr 63a med 444 hk, eller en rätt dyr 600 med 367 hk…
De är nog de mest meningslösa motorerna..
** Jag tjatar ju om det gång på gång, men vi har en sådan unik CL 63 F1-Edition i Sverige, den fanns i Helsingborg förr iallafall.
** Bara för att jämföra och spåna vidare lite.
Den CL C215 som bara såldes i 26 ex med 63 V12an.
Det såldes 777 st CL 65 och 4 163 st CL 55 Kompressor.
Men, det är en annat inlägg för en annan gång.
Eller nej, den motorn är inte ens värd ett eget inlägg, jag tror inte ens att det finns en enda youtubevideo om dessa 63 AMG.