** Ja detta är en fråga som jag har fått många gånger, om jag ska sätta in en Dogboxlåda eller en ”seq-låda” som ”nästa steg”, och ja jag har svarat på den frågan i 10+ år.
Först och främst så har jag en sorts ”Dogbox” låda.
En Dogbox växellåda är en vanlig H-mönstrad låda men med rakskurna drev istället för snedskurna drev/växlar som underlättar växlandet.
Kanske inte de bästa bilderna men ni förstår vad jag menar.
Så min specialbyggda växellåda är en kompromiss mellan dessa två alternativ.
Därför måste man mellangasa eller dubbelkoppla när man växlar.
Och därför tror folk att något är rejält trasigt när jag lägger in en växel stillastående.
Det finns de som uppgraderar någon enstaka växel till rakskurna drev osv, en växellåda kan verkligen se ut hur som helst.
En sekventiell låda som videon ovan handlar om är en ”rak” låda där växlarna ligger på längden så att säga.
Du drar spaken ner för att växla upp och du drar spaken upp för att växla ner (du kan välja detta själv när du beställer en sekventiell låda)
Dessa växellådor gör att du växlar mycket snabbare.
Dessa växellådor har oftast en hög växelspak så du inte behöver flytta armen så mycket mellan ratt och växelspak.
Dessa lådor tål väldigt mycket och fungerar oftast numera utan koppling.
Dessa växellådor kan ha rakskurna drev och snedskurna drev.
Och de kan som sagt fungera med eller utan koppling, så det finns ett par olika versioner av dessa växellådor.
De är snabba, tåliga, oftast mindre och lättare än en vanlig växellåda och därför används de i racingbilar.
MEN! Dessa växellådor låter VÄLDIGT mycket.
Kör du bana och har hjälm på dig och har en bil som låter mycket allmänt så fine.
Men jag har kört motorväg i flera timmar i en AWD bil med 2 grova diffar och en sekventiell låda, och det var HEMSKT!
Det var verkligen som om någon borrade i min skalle.
HEMSKT!
Och eftersom jag kör med min bil till och från event och banor så är en sekventiell låda totalt ointressant för mig, i min #350ZRS iallafall.
Men den är väldigt kul att växla med en sådan växellåda =)
Sequential Transmission – Explained as simple as possible
Dog Boxes & Sequential Transmission | How it Works
The Pros & Cons Of Sequential Gearboxes
How a sequential gearbox works – Overdrive : Burnout