** Jag fick denna frågan av Jens Sverdrup som är ”Chief Commercial Officer at Czinger Vehicles Inc”, ja den MYCKET imponerande Czinger!
Han ställde frågan ”What makes a car fun to drive for you ? Imagine you have to explain it to an engineer in a detailed manner.
Like for example, what exactly is good steering?”
Det är en bra fråga med en oväntat svårt svar..
Pierre
Jens Sverdrup
Pierre thanks. How do you explain good steering steering though ? Imagine you were explaining it to an engineer
Pierre
I want it to feel ”tight” and light.
I love it wheen the steering can make a large car feel like a Miata.
There should never ever be any ”dead play” in the steering, it must be sterdy, tight, and the car should do directly as I want it to do when I move the steering wheel.
I prefere to feel everything from the road in the steering wheel instead of having a totally numb steering wheel (that’s for big luxury cars)
I want the steering wheel to tell me exactly what my wheels are doing, how my tires are (warm, cold, grippy, not grippy).
If a drive over a bug I want to be able to tell how many legs it had.
Allt that at the steering wheel.
That and a good seat can compansate for alot, like lack of power or sound.
And a ”numb” steering can make a powerful supercar boring to drive.
Many people prefere a light steering wheel / steering feeling so they can hold the wheel with just 2 fingers while driving fast.
I prefer a car that needs me to hold a firm grip over the steering at all times in all speeds.
And the steering wheel should never be to big.
Hur skulle du svara på samma fråga?
** Jag säger det gång på gång.
De som tycker att en Miata eller GT86 är tråkig och långsam har bara inte kört bilen på rätt sätt, dvs fullt ut och på gränsen, gärna över gränsen också 😉
** OH JA! En stol där du sitter fast och inte ALLS behöver tänka på att hålla dig på plats gör JÄTTEMYCKET för körkänslan!
För mig är den roligaste bilen jag haft en Honda CRX -87.
Ca 900kg och ca 130hk med en helt underbar låda som gick att växla blixtrande snabbt med.
Den bilen chockade jag många med. 🙂
Sen kompisens rally bil va sjukt rolig att köra och tror jag rankar den bland det roligast jag kört ihop med kompisens 911a.
Rally bilen va en Ascona A med 2.0l motor med dubbla weber förgasare och ca 160-170 bakhjulshästar.
Den råa upplevelsen den gav är sjukt underskattad.
Den svarade riktigt bra på alla växlar den gick att varva som fan men ändå fanns det en bra botten i den om man ville använda vridet.
Sen dom rakskurna dreven i lådan och 6punkts bälten ihop med sparco stolen och mockaratten gjorde inte saken sämre.
Hade ju även kortare styrväxel så man slapp ratta som en galning.
Inser nu att det är en av mina dröm bilar idag. 🙂
Motorn hade följande spec!
2.0 Block
1600 topp portad och med större ventiler och en vass kam
Dubbla Weber 45or
Lättat svänghjul med zinter lamell koppling
Ja oftast så räcker det med låg vikt och varvillig motor för att det ska bli roligt =)