OJ vad detta har varit veckans hetaste ämne!
Så många jag har sett ställa denna frågan och så många det är som nu tror att deras bilar är utdömda helt pga den nya E10 bensinen.
Så hur ligger det till egentligen?
Sedan 2011 så har den vanliga 95 oktaniga bensinen spätts ut med 5% Etanol.
Detta för att bensinen ska bli ”mer miljövänlig”.
Detta BORDE göra så att bensinen blir billigare eftersom Etanol är billigare än bensin, men så har det inte blivit som vi alla vet.
E5 har den bensinen INTE kallats, eftersom vi fortfarande kallar det för 95 Oktanig bensin.
Nu så ska 95 Oktanig bensin alltså späs ut med ännu mer Etanol, därför byts namnet som vi inte använder oss av till E10.
Vi fortsätter att kalla det för 95 Oktan eftersom den betäckningen anger Oktanhalten, som inte ska förändras (Etanol har högre Oktanhalt bla bla bla, det ska vi inte gå in på)
Kommer E5 att finnas kvar? Ja, i form av 98 Oktan (nej inte ens 98 Oktan är ren bensin längre), och vi få som tankar 98 Oktan idag vet hur svårt det är att hitta bensinmackar som erbjuder 98 Oktan, det är bara bemannade stationer och oftast inte ens dem (i Skåne iallafall).
Så nu i framtiden så kommer vi att ha (förutom Diesel) dessa 3 att välja mellan.
E5 är då 98 Oktan, E10 är 95 Oktan och E85 är ”ren”(egentligen inte) Etanol.
Så nu vet ni varför man gör detta, men vi vet inte varför bensinen blir dyrare och dyrare (det är enbart för att de gör allt för att vi inte ska använda oss av bensindrivna fordon).
Varför vill vi INTE ha Etanol i bensinen då?
Kortfattat (och lite fel) så är Etanol Sprit och Bensin är Olja.
Bensin smörjer, Etanol torkar ut, och rätt snabbt med.
Det torkar ut gummislangar, membran, packningar, allt av gummi, silikon och även vissa metaller (som inte är gjort just för att tåla Etanol).
Klarar din bil av att köra på E10 då utan att bränsleslangarna kommer att torka ut och läcka bensin osv?
Kortfattat så nja..
Alla bilar tillverkade efter 1 Januari 2011 är enligt lag tvungna att klara av E10 bensin (så nej detta är inget nytt påhitt).
Är din bil äldre än 10 år gammal så BÖR de flesta klara sig..
MEN! Jag har 25 år gamla bilar som jag BARA tankat 98 oktan i och de har fått problem ändå med uttorkade bränsleslangar osv.
Så mitt råd är till alla att nu är det ännu viktigare än förr att tanka 98 Oktan, även om den är en hel krona dyrare per liter än 95 Oktan.
Har du en entusiastbil, om du bryr dig om din bil, om du har en sportbil, klassisk bil osv osv, dvs allt annat än en Leasingbil eller en A-B bil så bör du absolut tanka 98 Oktan.
Detta är alltså ännu ett sätt för EU att sortera bort gamla bilar.
Och en rolig sak till, vad gör Danmark medans Sverige ska rädda världen?
Jo nu kan du tanka 100 Oktanig Bensin i Danmark!
Här är en lista från Teknikens Värld över vilka bilmodeller (OBS EJ ALLA!) som klarar och inte klarar av E10 Bensin.
Bilmodeller som kan och inte kan tankas med E10-bensin
Alfa Romeo
E10 kan användas i alla Alfa Romeo-modeller med bensinmotorer producerade från 1 januari 2011 samt följande modeller med bensinmotorer:
• Giulietta (gäller modellen som introducerades 2010)
• MiTo
• 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
• Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
• Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
• 8C: 4.7 32V
Audi
E10 kan användas alla Audis bilmodeller försedda med bensinmotorer förutom följande modeller ur första generationens direktinsprutade motorer:
• Audi A2 1.6 FSI modellår 2003-2005
• Audi A3 1.6 FSI modellår 2004
• Audi A3 2.0 FSI modellår 2004
• Audi A4 2.0 FSI modellår 2003-2004
• Audi A4 bensinmodeller modellår 2001-2008, som är utrustade med en fabriksmonterad bränsledriven tilläggsvärmare. E10 får inte användas under den period då värmaren används.
BMW
E10 kan användas i alla bensindrivna BMW-bilmodeller oberoende av tillverkningsår, men min. oktantal, enligt instruktionsboken måste alltid följas.
Chevrolet och Daewoo
E10 kan användas i följande modeller med bensinmotorer:
• Spark
• Cruze
• Orlando
• Captiva
• Epica
E10 kan användas i följande modeller med bensinmotorer fr.o.m. modellår 2006 från Euro 4 avgasgodkännande eller senare avgaskrav:
• Aveo
• Matiz
• Nubira
• Lacetti
• Tacuma
• Lezzo
Chrysler
E10 kan användas i följande Chrysler-modeller med bensinmotorer:
• Chrysler 300 C (LX)
• Chrysler 300 M (LR)
• Chrysler Grand Voyager (RT)
• Chrysler Neon (PL)
• Chrysler PT Cruiser (PT)
• Chrysler Sebring (JR)
• Chrysler Sebring (JS)
• Chrysler Stratus (JA, JX)
• Chrysler Voyager (GS)
• Chrysler Voyager (RG)
Citroën
E10 kan användas i alla bensindrivna Citroën-modeller, som är tillverkade från 1/1 2000 eller senare.
Dacia
E10 kan användas i alla bensindrivna Dacia-modeller.
Dodge
E10 kan användas i följande Dodge-modeller med bensinmotorer:
• Dodge Avenger (JS)
• Dodge Caliber (PK)
• Dodge Journey
• Dodge Nitro (KJ)
Fiat
E10 kan användas i alla Fiat-modeller från och med modellår 2000 som uppfyller avgaskraven i Euro 3 eller senare avgaskrav, förutom följande modeller:
• Barchetta: 1.8 16V
• Bravo/Brava (182): 1.6 16V
• Doblò: 1.6 16V
• Marea: 1.6 16V, 2.0 20V
• Multipla: 1.6 16V
• Palio: 1.6 16V
• Punto (188): 1.8 16V
• Stilo: 1.6 16V (1.596 cm³), 1.8 16V, 2.4 20V
Ford
E10 kan användas i alla bensindrivna Ford-modeller, som tillverkats för den europeiska marknaden från 1992 förutom i bilmodellen Ford Mondeo 1,8 SCI (96 kW, 130 hk), vilken tillverkats från 2003 till 2007.
Honda
E10 kan användas i alla bensindrivna Honda-modeller försedda med elektronisk bränsleinsprutning (Honda PGM-FI).
Hyundai
E10 kan användas i alla bensindrivna Hyundai-modeller.
Jaguar
E10 kan användas i alla bensindrivna Jaguar-modeller från och med årsmodell 1992.
Jeep
E10 kan användas i följande Jeep-modeller med bensinmotorer:
• Cherokee (KJ)
• Cherokee (XJ)
• Cherokee (KL)
• Commander (WH)
• Compass (PK)
• Compass (MX)
• Grand Cherokee (WH)
• Grand Cherokee (WJ)
• Grand Cherokee (WK)
• Patriot (PK)
• Renegade (BU)
• Wrangler (JK)
Kia
E10 kan användas i alla bensindrivna Kia-modeller.
Lancia
E10 kan användas i alla Lancia-modeller från och med modellår 2000 som uppfyller avgaskraven i Euro 3 eller senare avgaskrav, förutom följande modeller:
• Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V
• Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V
Land Rover
E10 kan användas i alla bensindrivna Land Rover-modeller från och med årsmodell 1996.
Lexus
E10 kan användas i alla Lexus-modeller tillverkade för den europeiska marknaden år 1998 eller senare, förutom följande modeller:
• IS250 2.5 L V6, motor 4GR-FSE, tillverkad augusti 2005 – september 2007
• GS300 3.0 L V6, motor 3GR-FSE, tillverkad januari 2005 – september 2007
• LS460 4.6 L V8, motor 1UR-FSE, tillverkad augusti 2006 – september 2007
Maybach
E10 kan användas i alla bensindrivna Maybach-modeller.
Mazda
E10 kan användas i alla bensindrivna Mazda-modeller introducerade från och med 2002.
Mercedes
E10 kan användas i alla bensindrivna Mercedes personbilar förutom:
• C 200 CGI (W203) modellår 2002–2005
• CLK 200 CGI (C209) modellår 2002–2005
• Modeller utan reglerad katalysator eller med förgasare (vanligtvis bilar äldre än 25 år)
Mini
E10 kan användas i alla bensindrivna nya Mini-modeller tillverkade från och med år 2000.
Mitsubishi
E10 kan användas i alla bensindrivna Mitsubishi-modeller (förutom GDI-motorer till och med modellår 2007).
Nissan
E10 kan användas i alla bensindrivna Nissan-modeller tillverkade från 1 januari 2000.
Opel
E10 kan användas i alla bensindrivna Opel-modeller förutom i 2,2 l direktinsprutningsmotorn (kod: Z22YH) i Vectra, Signum och Zafira.
Peugeot
E10 kan användas i alla bensindrivna Peugeot-modeller tillverkade från 1/1 2000 och senare.
Porsche
E10 kan användas i alla bensindrivna Porsche-modeller från modellår 1998 förutom alla Boxster-modeller som kan använda E10 från modellår 1997. Carrera GT är ej godkänd för E10.
Renault
E10 kan användas i alla Renault-modeller, med bensinmotorer satta på marknaden från och med 1 januari 1997 med följande undantag:
• Renault 19
• Mégane 1, med 2.0-l F5R 700–motor (bensin, direktinsprutning)
• Mégane 1, med 2.0-l F5R 740–motor (bensin, direktinsprutning)
• Laguna 2, med 2.0-l F5R 782–motor (bensin, direktinsprutning)
Samt följande bilmodeller från tiden 1.1.2000-31.12.2002:
• Laguna 2, med 2.0-l F4R 764–motor (turbo)
• Laguna 2, med 2.0-l F4R 765–motor (turbo)
• Espace 4, med 2.0-l F4R 790–motor (turbo)
• Espace 4, med 2.0-l F4R 794–motor (turbo)
• Vel Satis, med 2.0-l F4R 762–motor (turbo)
• Vel Satis, med 2.0-l F4R 763–motor (turbo)
• Avantime, med 2.0-l F4R 760–motor (turbo)
• Avantime, med 2.0-l F4R 761–motor (turbo)
Saab
E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive BioPower-modeller från och med årsmodell 1979.
Seat
E10 kan användas i alla bensindrivna Seat-modeller med följande undantag:
• Toledo 2.0 FSI (110 kW, BLR) tillverkad från september 2004 till november 2005
• Leon 2.0 FSI (110 kW, BLR) tillverkad från juli 2005 till november 2005
• Altea 2.0 FSI (110 kW, BLR) tillverkad från maj 2004 to november 2005
Skoda
E10 kan användas i alla bensindrivna Skoda-modeller med följande undantag:
• Felicia 1,3 (40 kW och 50 KW).
Smart
E10 kan användas i alla bensindrivna Smart-modeller.
Subaru
E10 kan användas i alla bensindrivna Subaru-modeller tillverkade från och med 1 januari 1991.
Suzuki
E10 kan användas i alla bensindrivna Suzuki-personbilmodeller i produktion. För äldre modeller se instruktionsboken.
Toyota
Nya bilar: E10 kan användas i alla bensinmodeller tillverkade efter den 1.1.1998 med följande undantag:
• Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tillverkade juli 2000–oktober 2008
• Avensis 2.4 VVT-i (2AZ-FSE), tillverkade juni 2003–oktober 2008
Volkswagen
E10 kan användas i alla bensindrivna Volkswagen-modeller förutom i bilar försedda med första generationens FSI-motorer.
Volkswagen-modeller som inte kan använda E10:
• Lupo 1389 cm3 77 kW (ARR) 2001-2004
• Polo 1390 cm3 63 kW (AXU) 2002-2006
• Golf IV 1598 cm3 81 kW (BAD) 2002-2004
• Golf IV Variant 1598 cm3 81 kW (BAD) 2002-2006
• Bora 1598 cm3 81 kW (BAD) 2002-2005
• Golf V 1390 cm3 66 kW (BKG 2004-2005
• Golf V 1598 cm3 85 kW (BAG) 2004
• Golf V 1984 cm3 110 kW (AXW) 2004
• Touran 1598 cm3 85 kW (BAG) 2003-2004
• Touran 1984 cm3 110 kW (AXW) 2004
Volvo
E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976. Det enda undantaget är S/V40-modellerna med motorn 1.8 GDI, tillverkad på 1990-talet och början av 2000-talet, i vilken E10 inte kan användas.
Källa: Bil Sweden
Här hos Bil Sweden så kan ni se en mer detaljerad lista
https://www.bilsweden.se/miljo-sakerhet/Miljo/Klimat/e10
Men som ni ser så är där inga gamla bilar listade..
Och ännu äldre bilar än de jag kör med, de behöver blytillsats och absolut inte Etanol..
Så nej, detta är verkligen inte bra för våra bilar.
Etanol har sina fördelar
Det är bättre för miljön (diskutabelt).
Om du tankar ”ren” etanol i en trimmad bil, med Turbo eller hög kompression så är det mindre risk för ”knackningar” misständningar eftersom Etanol har en högre Oktanhalt.
Det ger din motor mer effekt och du kan trimma din motor ytterligare lite till om du kör med Etanol.
Etanol ger också din motor en lägre motortemp vilket är jättebra för de som kör på bana med sina bilar.
Du får även renare avgasvärden.
Etanol är också billigare per liter än bensin.
Så varför kör inte alla med Etanol då?
Jo för att som sagt, om inte din bil är byggd för att köras på Etanol och enbart Etanol så risken för slitage och uttorkning alldeles för hög.
Din bil kommer att dricka bra mycket mer Etanol än vad den dricker bensin, vi säger generellt 50% mer (vissa påstår att det är same same) medans jag har fått det bevisat flera gånger att det är till och med mer än 50% mer.
Så att Etanol nu är lite billigare än bensin, det lönar sig inte alls ekonomiskt att köra med Etanol, det hade lönat sig om Etanol kostade hälften så mycket per liter jämfört med Bensin.
Och du får räkna med att stanna och tanka minst 50% oftare också.
Etanol gör också att din ”bensinbil” är rätt mycket mer svårstatad när det är kallt ute, och då behövs inte vinterväder alltså, utan allt annat än sommar.
Mät enkelt etanolhalten i Bensin (E5, E10 etc) och E85!
E10 Petrol? Replacing E5 fuel Summer 2021.Will my car break? Unleaded,Super Unleaded Euro95 Euro97
e10 Fuel Problems (It’s not clean or green – or a good deal for you.) | Auto Expert John Cadogan
E10 is Coming! – Is Ethanol Fuel Bad for Classic Cars?
Is Ethanol Bad For Your Car’s Engine?
Is Non-Ethanol Gasoline Really Better? See the PROOF!
UPDATE
Ja detta blev ju ett hett samtalsämne där man åter igen kommer in på att Sverige Stat gör allt för att man inte ska äga bil, och om du ska ha en bil så ska det vara en elbil, samtidigt som de ber folk att sluta dammsuga för att vi kan inte generera tillräckligt med ström för vad vi i Sverige använder idag, så vi måste importera ström från andra länder..
Så hur ska alla då kunna ha elbilar som behövs laddas?
Men ja, jag hade faktiskt gärna haft en elbil.
Givetvis inte enbart, men som en bil i samlingen för att få erfarenheten av en elbil, mer än det jag har idag då jag ”bara” har provkört en massa olika elbilar.
Men mitt problem är nog samma problem som det är för många andra.
Vart ska jag ladda min elbil?
Jag kan inte ladda här hemma.
Min vän som har en El-Hybrid passar på att ladda sin bil när han är och handlar, då vi har laddstationer på de flesta köpcentrum i Malmö.
Och vad är slutsumman av det? Jo att han kör till Köpcentrum oftare och stannar där längre än vad han annars hade gjort, och ja då givetvis shoppar mer.. Det är ju också något som man inte får göra i Sverige.
Däremot så har jag lärt mig rätt mycket mer om att ladda elbil.
Jag trodde ju att man bara kunde ladda på Teslas egna stationer och de nya ”laddarna” som finns på köpcentrum, utanför McDonalds osv.
Men så är det inte.. Där är faktiskt fler alternativ,
Likaså om du ska installera en laddbox hemma så finns där flera olika alternativ..
Jag trodde att man bara köpte vad biltillverkaren erbjöd.
Kolla detta inlägget som finns hos Laddsmart.se
Bästa laddboxen: En genomgång av laddboxar på svenska marknaden
https://laddsmart.se/basta-laddboxen