** Tyskarna försökte med samma sak för cirka 15 år sedan när sedanerna började få löjligt många hästkrafter, så under kanske ett år så började de banta bilarna istället för att bara öka effekten hela tiden..
Men som ni förstår så höll inte det särskilt länge.
** Den minst diskreta lögnen om 276 hk är ju Nissan Skyline R34 GT-R.
Nissan kunde ibland råka säga att bilen kanske hade 340 hk..
Iallafall i bilarna som såldes utanför Japan, dvs Australien och UK.
Och du kunde beställa bilen med 400 hk från fabrik.. (OBS! Standard GT-R, ingen Z-Tune)
** Ford brukar överdriva sina siffror, men annat var det förr, och därför älskar vi alla Shelby GT500KR.
De hade officiellt 335 hk, men den 7 liters V8an lämnade ifrån sig lätt 100 hk över det.
Detta var allmänt känt, 435 hk på ”pump gas”..
Dvs du kunde få mer med lite bättre bensin.
** Detta med att ange lägre motoreffekt än vad bilen egentligen har är ju gammalt.
AMG, Porsche och Corvette är det ju mer en regel än ett undantag att det är så.
(Dagens 911 Turbo måste ha mer effekt än vad de anger!?)
Många gånger så är detta för att bilarna ska bli billigare att försäkra för ägarna.
** Sen har vi exempel på där bilarna har varit snabbare än vad tillverkarna angett.
Det kan vara allt från enkla saker som att en original Nissan 350Z slår i sin ”250km/h fartspärr” vid 265+ km/h, det är ju inte så konstigt.
Sen har vi andra underliga exempel som t.e.x den gamla Porsche 959 som hade en officiell toppfart på 317 km/h (197 mph) vilket gjorde den till världens snabbaste gatulagliga serieproduktionsbil just då.
959S (Sport) hade en officiell toppfart på 319 km/h (198 mph).
Det är bara att 959S har bevisat gång på gång att den faktiskt når 321 km/h (200 mph).. Och just det där med 200 mph är ju en magisk siffra..
Ännu konstigare är att du kunde beställa bilarna med mer hästkrafter och högre toppfart direkt ifrån Porsche.
La du bara till lite pengar så kunde en 959 få 530 hk istället för 444 hk..
Då nådde bilen 336 km/h (209 mph), officiellt..
Och då har vi alltså bevis ifrån Auto Motor & Sport att en 959S med 515 hk nådde uppmätta 339 km/h (211 mph)..
Allt detta under en tid då Porsche 959 fick ”stryk” av Ferrari F40 som gjorde 321 km/h (199 mph)…
Detta förstår jag inte alls.
Och som vanligt med Ferrari så var inte bilen så snabb som de påstod.
Road & Track nådde 315 km/h (196 mph) med bilen.
Car and Driver fick upp den lite mer, till 317 km/h (197 mph).
Så… Varför bröstade inte Porsche upp sig där som de numera så gladeligen gör?
** Ett annat roligt exempel är ju bilen som blev känd för att köra ifrån Polisen.
Lotus Omega / Carlton – the influence for the greatest 90s Supercars?
Det sägs att det var just pga detta som bilen officiellt hade en toppfart på 280 km/h, det var kanske vad Polisbilarna i UK klarade av på den tiden (jag tvivlar STARKT på att de hade bilar som klarade mer än 220 km/h på den tiden).
Om jag minns rätt så hamnade Vauxhall / Lotus i problem med Brittiska Parlamentet just för att bilen var bra mycket snabbare än så..
Denna familjesedan gjorde ju över 305 km/h!
Så ja, ibland är det bra att vara ödmjuk..