** Tråkigt att han inte kan köra manuell bil, MEN den bilen är inte jättelätt att få bra start på utan att döda kopplingen, för att om du inte har helt rätt varvtal så antingen tappar du laddet lite när du släpper upp kopplingen eller så dödar du kopplingen.
** Kul att den nya GR är more or less lika snabb, men den borde vara snabbare tycker jag.
GT måste ju vara mer Aerodynamisk än den gamla vanliga sedanen med stor vinge.
Nu är ju EVO VI TME och RS väldigt lätta, de väger runt 1 300 kg, vilket är lite för en riktig sedan med 4 dörrar och AWD.
EVO VI har 276 (280) hk & 373 Nm, eller hade iallafall från sin 22 år gamla 4 cylindriga motor med Turbo.
MEN! Detta var på den tiden då alla japanska bilar påstods ha 276 hk, och EVO VI TME har alltid gått oförklarligt bra.
Officiellt så gör den 0-100 på strax över 5 sekunder.
Yaris GR har 261 hk & 360 Nm ur en trecylindrig motor med Turbo
Och den väger 1 280 kg.
Officiellt 0-100 ligger på 5.5 sekunder.
Så ja de är väldigt snarlika i prestanda.
Jag tycker bara att dagens elektronik och AWD, samt en modern 6 växlad låda jämfört med den 22 år gamla 5 växlade lådan.
Yaris GR borde vara snabbare.
Så detta är väl bara ännu ett bevis på att EVO VI aldrig hade de där 276 hk utan istället de där 330 hk som RS Ralliart i UK hade, ur en likadan motor.
** Bra att den bromsar bättre än den gamla större bilen iallafall =)
** OKEJ!
Såhär är det….
Jag hade tänkt överraska er, men det blir aldrig som planerat.
Jag hade tänkt överraska med att visa er att jag har köpt en ny Yaris GR.
Men så är det inte, och så kanske det inte blir i heller.
Där är ett par saker som gör att jag har tappat suget på denna ena nya moderna bil som tilltalar mig.
Såhär är det..
Där är några punkter som stör mig angående att köpa nya Yaris GR
** Jag kontaktade Toyota direkt när jag visste att denna bilen skulle komma, innan det fanns pris, jag sa att jag vill ha en direkt.
De har ännu inte hört av sig.
Jag kontaktade en annan Toyota när det fanns pris, och de sa att det kommer bara 50 st till Sverige och de visste inte hur många just dem skulle få.
De har inte heller hört av sig.
Nu har min vän berättar att han har beställt en och har datum och allt på när han ska få sin som han NYLIGEN beställde.
Sånt stör mig enormt mycket.
** Försäkringen är dyrare än på min GT86, som redan är för dyr.
Så cirka 1 200 kr i månaden (mer egentligen för de bolagen som jag kunde kolla pris på nätet har jag aldrig ens hört talas om) känns lite väl.
** Om jag beställer en bil nu så kommer den till hösten, jag kanske kanske kan betala överpris till någon reseller och få den nu till våren, men jag hatar att betala resell.
** Skatten på de första som har kommit till Sverige är 8 972 kr om året.. på en liten 3 cylindrig bil…
Skatten på de som kommer nu till våren är 12 032 kr!!!
Skatten på dem som kommer till våren kan bli ännu högre!!
På en liten LITEN 3 cylindrig bil!!!
Skatten på min 2 liters GT86 är 1 900 kr om året!!!
** Den hade fyllt samma brukningsområde som min GT86, och min GT86 är absolut snyggare.
** Där är inget modernt som lockar mig att köra med den istället för med min GT86.
** Jag ogillar att vara först med en ny bil.
Där är inte så mycket eftermarknadsdelar till bilarna och med min tur så är där väl en massa barnsjukdomar.
Jag vägrar ha en bil som är exakt likadan som någon annan, speciellt om min vän har köpt en sådan.
Så ja, ett trimchip hade det ju blivit direkt, men jag vill ju ha en bil som sticker ut och som verkligen är en Sir Pierre bil.
** Jag tror absolut på att det kommer en vassare WRC Edition rätt snart, men ja den kommer att vara för dyr.
Och jag vill absolut inte INTE ha toppmodellen!
** Förarstolen är lite för högt monterat.
Jag kommer absolut inte kunna köra bilen med hjälm.
Men visst det går att lösa med eftermarknadsstolar, men i min bruksbil så vill jag absolut ha stolvärme!
Så, är där några fördelar då?
** Folk har tjatat på mig i två år och frågat om jag inte ska köpa en ny bil snart.
Det hade väl fått folk att sluta fråga.
** Det vore kul att vlogga/blogga om ett långtidsägande av bilen och dokumentera styling och trimmande.
Men det sista som nu störde mig mest…
I dagsläget så saknas jag egentligen två P-platser för mina bilar.
Och tyvärr så hade denna Yaris GR fått ersätta min #RocketBunny86 oavsett hur mycket jag tycker om den, de fyller exakt samma funktion för mig.
Men det absolut mest störiga är att en man kontaktar mig, tjatar om att få köpa min gröna Corvette.
Vi kommer överens om ett pris.
Han ställer tusen frågor, jag svarar på allt, trots att jag vill höja priset för varje fråga han ställer.
Jag skickar alla bilder jag har på bilen osv osv osv osv.
Och blir bara påmind om varför jag inte har orkat lägga ut bilen på annons.
Men nu blev det ju ändå okej eftersom han sökte upp mig och jag ska ju köpa en ny bil så detta får jag ändå ta med alla frågor.
Jag fixar transport till honom, allt var klart.
Pedantisk som jag är så ville jag bara att Sonax skulle behandla bilen innan den skickades upp till honom, något som jag själv står för såklart, jag säljer alltid mina bilar så plus med full tank.
Latif på Sonax ringer och säger att bilen är klar.
Transporten är bokad till Tisdag nästa vecka.
Allt är klart, han gnäller lite om kostnaden för frakten, trots att vi har kommit överens om priset, flera gånger, trots att det inte är mitt fel att han inte bor i Malmö.
Han frågar om jag vill stå för halva frakten och jag svarar då vänligt att jag kan stå för halva frakten om han står för Sonax behandlingen.
Inget mer svar på det.
Några minuter efter så får jag detta SMS.
Han prutade 5 000 kr på min bil, han ville pruta 20 000 kr..
Frakten är 8 000 kr, han ville att jag skulle stå för 4 000 kr.
Så det han hakar upp sig på nu är alltså 4 000 kr.
Och helt plötsligt så inser han att han inte vill ha en grön bil…
Så han ska köpa en DYRARE bil istället….
Detta stör mig ENORMT mycket nu!
Så det var nog droppen som gör att jag inte beställer mig en ny Yaris GR.