** Rätt otippat så har jag haft 2 st Volvo XC/Cross Country.
Gen 1 (tror jag) och Gen 3.
Den första var väldigt törstig, sköna stolar, men väldigt törst.
Nu körde jag visserligen bara korta och kalla sträckor med den då det var min vinterbil, så den drack nog mycket mer än vad en brukis sådan snittar.
Men det var en trevlig bil, jag förstod hur vissa kan ha dem i yrket och sitta i dem 8+ timmar om dagen.
Gen 3 gillade jag mycket..
De var båda vita och de båda misstogs för ”civilare” vilket ibland var kul och ibland jobbigt.
Och jag säger det igen, Gen 3 gillade jag mycket..
Jag hade kunnat rekommendera den varmt till allt och alla, OM det inte vore för att den var så dyr.
Gen 1 var trevlig, men precis som alla andra gamla Volvos så drack den mycket mer än vad man trodde (Alltså vi snackar om ett snitt på kanske 2,5 liter milen.. men ja som sagt, korta och kalla sträckor, med Turbo och AWD en vinter då vi faktiskt hade snö 😉 )
Men ersättare till SUV kan jag inte påstå att någon av dem var..
De är alltså LITE högre än en vanlig kombi… thats it..
Och hade det inte varit för skärmbreddningen så hade man inte tänkt på det alls..
Så nej, det är inga SUVar..
Inte ens halvvägs..
Det är ett steg över en vanlig bil, men fortfarande 2 steg ifrån en riktig SUV.
Ja du kan höja (dem båda?) så de blir mer Off-Road ready, då är vi nästan i SUV höjd.
Men jag förstår poängen i videon.
Du behöver ingen SUV i stan, du behöver ingen SUV på våra vanliga platta landsvägar.
Och om du bor på landet eller i Malmö med extrema farthinder, så räcker det absolut med en XC.
Långtidstest : Volvo S90 2016 & Volvo V90 Cross Country 2018