** Där är en del anledningar till att denna bilen blev en flopp, men få av dem är ”bilens fel”.
Det första problemet var att bilarna såldes med fler hästkrafter.
Jag minns inte om de presenterades med 260 eller 250 hk, det var mindre än Nissan 350Zans 280+ hk, men prestandan skulle vara väldigt lik 350Z eftersom RX-8an är lättare.
Men EFTER orderna var lagda, efter bilarna hade byggts och var lastade på båten på väg ut till handlarna, DÅ avslöjar Mazda att bilarna har rätt mycket mindre effekt än vad som sas från början.
Pga av detta så gav Mazda (iallafall i Sverige) köparna två alternativ.
Antingen fick de plocka ut Mazda prylar till ett värde av X Kr per förlorad hästkraft, jag TROR att det var så mycket som 1 000 kr per hästkraft.
Så som Porsche gjorde när de inte fick sälja de brandfarliga GT3orna som stod redo hos handlarna.
Men hos Porsche så kunde man köpa skor, en hjälm, kläder och en massa olika merchandise.
Men vad hade Mazda Sverige att erbjuda?
Kaffekoppar, paraply, osv.
Det dyraste de hade var typ takräcke..
Så, de som valde att ta emot sina beställda bilar som de hade väntat på länge, de plockade ut vad de kunde, extra mattor, vinterdäck osv.
Ville man inte det så fick man tillbaka sin handpenning och man rev kontraktet.
De flesta valde att göra så.
Så Mazda Sverige hade en hel del nya RX-8or utan köpare.
Och VARJE provkörning som publicerades bara klagade på att bilen var för klen, den blev totalt omkörd av både Audi TT och Nissan 350Z.
Även av den ”lika svaga” Honda S2000.
Så bilarna Reades ut, och ja ni kan räkna ut vad som då hände med andrahandsvärdet för de lätt begagnade bilarna.
Innan vi kommer till del B av det problemet så går vi till de som faktiskt valde att köpa bilarna.
Ja bilarna var långsamma, eller ja, långt ifrån så snabba som de skulle vara.
Ännu värre var att de drack mycket mer bensin än vad Nissans 3.5 liters V6a gjorde.
Testerna angav siffror på 1,7 liter per mil BLANDAD körning.
Och nästan 1,2 liter per mil på motorvägen.
Där Nissans stora 3.5 V6a nöjde sig med en bra bit under litern på motorvägen och cirka 1,3 vid buskörning..
Där började folk förstå att det var inte bara roligt med en varvvänlig 1.3 liters motor..
Och så drack de olja..
Och när något strulade så var inte mekanikerna utbildade på Wankelmotorer…
Jag har även hört stories om att lätt begagnade originalbilar inte klarade av avgaskraven på första besiktningen osv.
Så ägarna tröttnade snabbt på bilarna, sålde dem billigt på blocket bara för att bli av med dem, och priserna rasade och rasade..
Och utomlands så var de ÄNNU billigare..
Så nypriset som var på över 300 000 kr var inom några få år nere på 50 000 kr på blocket.
Men visst, fortfarande snygga bilar (jag gillar verkligen de bakre dörrarna), fortfarande en cool Japansk sportbil, med ett baksäte som är helt okej för att vara i en sån här liten bil.
När de var så billiga så lockade de till sig andra kunder, de som vill köra bana.
Men, bilarna var inte lätttrimmade, verkligen inte alls.
Ja de väger relativt lite och har bra viktfördelning, men var ändå lite knepiga att köra aktivt med..
Och åter igen, där fanns massor av andra bilar som var bättre.
MEN!
Det är snygga bilar, de uppgraderades genom åren, de har nog ett sämre rykte än vad de förtjänar.
Och där kommer vi till det sista problemet.
Denna bilen led av samma problem som de Japanska sportbilarna lider av än idag.
De har väldigt stora skor att fylla.
Denna bilen är ingen värdig RX-7 efterträdare.
Dagens Skyline är ingen värdig Skyline (OBS! Skyline, inte GT-R).
Samma sak med Supra, NSX, Subaru STi osv osv.
Och denna bilen blev en sån flopp att Mazda har inte tillverkat någon Wankelmotor sedan dess..
Och både innan, under tiden och efter RX-8an så har Mazda hintat om en massa RIKTIGTA RX-7 ersättare.