** När folk ser dessa så tror de att det är en Lamborghini Diablo replika, och jag kan absolut förstå det, men det är helt fel.
Bilen heter Cizeta-Moroder V16T, De 20 st exemplar som det blev totalt byggdes mellan 1991 och 1995 (typ, men mer om det sen).
Det enda jag inte gillar på bilen är lamporna, annars så tycker jag att där är mycket coolt kring det hela.
Ja varför inte skriva ett helt inlägg om bilen =)
Okej, vi börjar med utseendet.
Cizeta-Moroder V16T ser ut såhär.
Lamborghini Diablo som byggdes mellan 1990 och 2001 kom i många olika utföranden,
men 1991 så såg de ut såhär.
(De allra första 1990 modellerna hade ingen vinge och såg rätt mesiga ut, så därför tog jag 91an)
Två italienska bilar, ifrån två olika tillverkare, och de är mer lika än två syskon..
Well, där finns ett par inofficiella förklaringar till det.
1987 så köpte Chrysler upp Lamborghini, 1988 så var det många Lamborghini-anställda som tröttnade på Chryslers krav på mjuka linjer.
Så 1988 startades Cizeta av Lamborghinis ex-huvuddesigner och ett gäng av hans kollegor från Lamborghini.
Namnet Cizeta kommer ifrån Claudio Zampolli’s initialer, CZ (Ci-Zeta uttalas det).
Claudio Zampolli har varit med och designat Lamborghini Countach och en hel del spetsiga och kantiga (jaja aerodynamiska också) Maseratis, så han ville minsann inte rita mesiga bilar med mjuka former.
Därför är fronten av Cizeta V16 nästan helt tagen ifrån original-designen på Lamborghini Diablo, innan Chrysler kom in.
Men såhär i efterhand så är den mjukare Diablon snyggare än den kantigare som ritades innan 1987.
Marcello Gandini som designade dessa prototyper innan Chrysler kom in i bilden, han var inte alls så imponerad av Chryslers ändringar, så han tog sitt pick och pack och joinade Cizeta.
Därför ser bilen ut som en Lamborghini,
för att designen ÄR ju en Lamborghini kan man säga, Cizeta Moroder mer eller mindre ritades då folket var anställda hos Lamborghi ju.
Hade det varit i USA idag så hade de blivit stämda.
Där har vi grundarna och designen.
(Cizetan blev faktiskt också lite mjukare i formerna med tiden)
Och första delen av namnet.
Andra delen av namnet, Moroder, det kommer faktiskt ifrån denna snubben.
Giorgio Moroder
https://youtu.be/eYDvxo-M0OQ
Jepp, den legenden…
Mannen som gjorde soundtracket till 80-talet enligt mig.
https://www.theguardian.com/music/2019/mar/28/giorgio-moroder-his-20-greatest-songs-ranked
Jag menar, han gjorde soundtracket till Scarface!
Klart som fan att han i slutet av 80-talet och i början av 90-talet ska vara med och ta fram en helgalen superbil!
Men, kort efter det att bilen visades upp för världen så hoppade Moroder av och fortsatte med sin musik,
han betalade design-utvecklingen av bilen osv, så han gjorde sin del, men när bilen var klar så kände han sig klar.
Så namnet lever kvar, Cizeta Moroder, men alla bilarna levererades som Cizeta V16T.
Så där har vi förklaringen till mer av namnet.
Cizeta-Moroder
Sen kommer vi till den absolut största skillnaden från Lamborghini Diablo och resten av namnet.
V16T.
Ja där sitter en V16 motor i bilen.. 16cylindrar.. 15 år före Bugatti Veyron.
Och NEJ det är INTE 2 V8or som sitter ihop, detta är en RIKTIG V16, ETT motorblock!
Riktigt coolt =)
Meeeen man kan också säga att mycket av den motorn kommer ifrån Lamborghini Urraco V8an… Så man skulle kunna säga att det är en sådan motor, dubbelt upp..
Ännu tokigare är att denna motorn sitter på bredden….
Jepp.. sidleds..
Där kommer ”T”et in i modellnamnet.
V16T står inte för Turbo utan för ”transverse”
Detta gör att bilen är MYCKET bred.
Hade motorn legat raklång som de brukar göra så hade ju bilen varit väldans lång istället.
Då är det bättre med en bred sportbil än en lång sportbil såklart.
Motorn lämnar 548 hk, vilket var väldigt mycket på den tiden.
En 1990 årsmodell Diablo hade 485-492 hk.
540 hk tog denna bil 0-100 på 4 sekunder blankt och sen ända upp till 328 km/h!
Snabbare än Diablon såklart.
Och dyrare än Diablon..
En Diablo kostade 1990 $239,000 i USA.
Angående Cizetan så är där olika uppgifter om priset..
Vissa säger att bilarna inte alls kunde säljas i USA pga avgaser osv.
Vissa anger att de kostade $300,000.
Och sen är där vissa som säger 600,000 och sen upp till $849,000.
Vad vi vet är att den var dyrare än Diablon, och att så sent som 2006 så kunde du beställa en V16T för $650,000 och en Spyder TTJ för $850,000.
Ja, så sent som 2006…
Men vi backar lite igen.
Bilen var snabbare, dyrare, snyggare(?), hade en mycket större motor och var mer italiensk än en Diablo.
Men trots att ALLA hos Cizeta var gamla Lamborghini-anställda, så hade Cizeta inget ”namn” i USA, ingen status, som Ferrari eller Lamborghini.
DET är det enda anledningen till att Cizeta sålde så få bilar.
Det första året så byggde de en bil i månaden (plus den fullt fungerande prototypen),
sen bara ytterligare 5 st mellan 92-95…
1995 så flyttade de hela företaget och produktionen till USA, eftersom det var där kunderna fanns, där i Los Angeles California så byggdes det en till coupé 1999 och en Spyder 2003..
Och så sent som 2006 så vet vi att man fortfarande kunde beställa bilar av Cizeta.
Men för myyycket pengar..
Enligt en intervju med Zampolli 2018 så ansåg han att företaget fortfarande var aktivt,
trots att ingen bil har byggts sedan 2003.
Jag som under väldiga många år fram tills ny väldigt nyligen HATADE Diablon, absolut främst pga namnet och sen för de mjuka och konstiga formerna med jättebred bak och smal front, jag som älskar udda och överdrivna bilar, jag ÄLSKADE ju Cizeta Moroder V16T!
Den var snyggare, coolare, dyrare, snabbare än Diablon enligt mig.
Kanske även lyxigare?
Men där var en stor nackdel..
Det är då bilar med Pop-up lampor som är snygga med lamporna uppe.
Diablon bytte ut sina Pop-up lampor senare mot Nissan 300ZX lampor, som tur är.
Men…
Cizetan hade inte bara ”dubbel motor”..
Oh my F***
Det där kunde inte den dagdrömmande pojken Pierre förbise.
Men men, även solen har sina fläckar.
Bortser man från det där konstiga valet så är ju bilen helt underbar annars!
ÅH vad jag älskar den tidsperioden!
Cizeta V16T Prototype STARTUP!!!
Cizeta Moroder V16T The Story Of The Most Exotic Supercar
https://youtu.be/S0bEoKNLuvA
Cizeta V16T TTJ Spyder
Cizeta Moroder V16T Supercars Preview
Test drive in the Cizeta Moroder V16T Prototype
Picking up our Cizeta V16 Supercar, 1 of 9!!
Cizeta Moroder V16T: Resurrecting the Wolf Documentary
The Story of Cizeta with Claudio Zampolli
Arizona 2022—1988 Cizeta-Moroder V16T
California dreamin’ of the Cizeta V16T | Tyrrell’s Classic Workshop
Cizeta Moroder V16T The Story Of The Most Exotic Supercar (Reupload)