Ja okej, jag märkte direkt skillnaden nu när jag gick från Etanol till Bensin, när jag gjorde vice versa så märkte jag inte så stor skillnad.
** Bilen är mycket känsligare på gasen med Etanol.
Den svarar mycket snabbare.
När jag mellangasar vid växlingar så behövde jag bara ”blippa till” med Etanol i motorn, med bensin så måste jag trycka ner gasen lite mer.
** Där är mer bottenvrid med Etanol.
** Med Etanol så är bilen (relativt) tyst på låga varv och sen låter den mer och mer ju mer man varvar, som det ska vara.
** Med bensin så låter den rätt mycket i låga farter, och sen efter cirka 5500 så blir det tystare, mycket konstigt.
Så ja, bilen går bättre med Etanol.
MEN! Efter 5 fulla tankar så drack bilen mer och mer Etanol för varje tank.Nu senast så låg snittet på 14,23 liter per mil…. Det är mycket..
Det är dubbelt upp än vad Toyota anger att bilen ska snitta (typ), och mer än 40% mer än vad den dricker med min körning med 98 Oktan.
Så låt oss räkna kostnaden per mil igen.
Jag ska räkna onödigt nördigt som vanligt.
Jag har snart haft bilen i två år nu, och under dessa två år så har snittpriset för 98 Oktanig bensin varit 15,74 kr per liter, ja ett så högt snitt trots att vi har haft relativt billig bensin i år, trots min fjuttiga rabatt och trots att den räknar med dessa 5 tankar med ”billig” etanol i snittet.
Och i snitt under dessa två år så har den druckit exakt en liter per mil.
(Dessa 5 tankar etanol förstörde snittet rejält, så det verkliga snittet är kanske 0,9 liter per mil)
Så där är det enkelt.
I två år så har snittet legat på 15,74 kr per mil.
Men snittpriset I ÅR har legat på 13.67 kr.. men men det varade inte länge..
Senaste tankningen idag så kostade 98 Oktan 14,88 för mig.
Så jag skulle kunna sträcka mig till att det kostar mig 15 kr per liter med 98 Oktan, medans verkligheten är att den dricker mindre än 1 liter per mil och en liten kostar mindre än 15 kronor.
Senast jag tankade Etanol så kostade det 12,84 kr per liter med rabatt.
Ta det gånger 1,423 så blir det nästan 18,27 kr per mil… Det är alldeles för mycket för min lilla miljöbil.
(Ni vill inte veta vad mina andra bilar kostar per mil…..)
Så, Ja bilen är roligare med Etanol, men där är fler nackdelar än fördelar.
Fördelar
** Den går bättre.
Känns snabbare.
Svarar snabbare på gasen.
Och den får mycket troligt mer effekt ur motorn.
** Den är tystare på låga varv, vilket är skönt både i stan och på motorvägen.
Nackdelar
** Den dricker för mycket
Vilket gör att det blir mycket dyrare per mil.
Och en tank räcker till cirka 27 mil istället för 40 mil.
** Den är lite jobbig att starta.
Och då menar jag inte ens kallstarter.
Vi har nog inte haft kallare än 15 grader någon natt här i Malmö ännu, och även mitt på dagen när vi har 18-20 grader så tar det 3 försök innan bilen startar, och då är där Etanol i hela systemet vid 3e starten att den smäller till rejält så det hörs i hela området, så nej, jag kör inte med denna bilen på natten.
Och såhär låter den när den INTE är kall.
https://www.instagram.com/p/CE2ifS4hDF5/?utm_source=ig_web_copy_link
I början, de första tankarna, när vi inte hade kallare än kanske 20+ grader om nätterna, då var den jätte(relativt) tyst när jag starta bilen, och då starta den vid första försöker.
Så det är dessa 5 grader kallare som gör denna skillanden(?).
Men detta gör iallafall att jag absolut inte vill köra med Etanol i höst och vinter.
Men ja, jag kommer mycket troligtvis att testa Etanol igen, antingen i denna bilen eller någon annan.