** Tråkigt att de inte listade kilogram också, det vore ju enkelt.
** När jag var ung (kanske inte ens hade körkort), så hade jag ett enda mål med nästa bil jag skulle köpa, den skulle ha 4 kilo per 1 hästkraft, dvs 250 hk per ton (Och helt göra 0-100 under 5 eller kanske till och med 6 sekunder, men det var bara en bonus isåfall)
Det låter kanske inte jättemycket idag, men det var vad jag då ansåg var gränsen för att den bil skulle räknas som snabb eller sportig.
Och om jag minns rätt så slutade det med en stor Mercedes som matchande mitt enda krav.
Och nu när jag tänker efter, och har min ”197 hk” GT86 i åtanke, så är det nog rätt okej vikt/hk förhållande idag med.
Den svenska tjänstevikten enligt Toyota är är 1312 kilo.
Och det stämmer inte som vanligt.
Transportstyrelsen uppger 1220 kilo.
Amerikanarna anger 1190 kilo
Och jag har vägt min till 1140 kilo, på en våg som kunde diffa på 10 kilo.
Så i dagsläget så har jag nästan de där 4 kilo per hästkraft i den, och den är verkligen sportig och rolig.
(Original enligt jänkarna är 5,8 kilo per hästkraft)
** Jag har säkert flera inlägg om hk per kilo, eller kilo per hk som jag föredrar att räkna det.
Men bara för att ni ska få någon referens så är här en gammal lista som Expressen.se gjorde 2014.
Och där ser ni att det är mycket bättre att räkna kilo per hästkraft istället för hästkraft per kilo som de har gjort.
** En Shelby Cobra Super Snake från 1966 har 800+ hk, det blir 692 hk per ton…
1966..
Bill Cosby berättar om sin 1966 Shelby Cobra 427 Super Snake
En McLaren P1 GTR har 685 hk per ton..
Ja en GTR, inte den ”vanliga” P1.
** Jag hittade en bättre sida som listar power-to-weight.
https://www.autosnout.com/Cars-Bhp-Per-Ton-List.php
Och ska man kolla på mitt 25 år gamla tankesätt så är där en del bra bilar listade med cirka 250 hk per ton.