Jag hade tänkt vänta med ett sånt här inlägg tills den nya Nissan Z är officiell, men nu när Yoshihiko Matsuo gick bort i förra veckan, och vi mycket troligt vet hur Nissan 400 Z kommer att se ut, så kan jag lika gärna skriva inlägget nu, främst för att hylla Yoshihiko Matsuo.
Yoshihiko Matsuo var huvud-designern till den första Z modellen, den nu minst sagt ikoniska 240Z.
Han föddes den 10 Juli 1934 och gick bort nu den 16 Juli som 86 år gammal.
Jag tänker faktiskt INTE göra en djupdykning på 240Z eller alla Z modellerna, utan min tanke var ju egentligen att bara göra ett intro om de tidigare modellerna när den nya blev officiell.
Nissan S30 1969–1978
S30 karossen presenterades 1969, och var då den första Fairlady Z modellen.
Bilen byggdes inte för att utmana den amerikanska Corvetten som många tror, utan för att utmana de små europeiska sportbilarna.
Den första modellen hette Datsun 240Z (i alla länder förutom i Japan där den hette Nissan Fairlady Z) och hade en 2,4 liters rak 6a, motorn (och bilen) växte med tiden, så S30 karossen blev senare 260Z och 280Z med 2.6 och 2.8 liters motorer.
Folk vill påstå att detta är exakt samma bilar och exakt samma motor bara större motorvolym, det är fel fel fel, men som sagt. jag ska inte nörda ner mig i detta inlägget denna gången.
Nissan S130 1978–1983
NU började man rikta in sig på den amerikanska marknaden med ZX modellen.
Datsun 280ZX kom 1978 och började med samma gamla 2.8 liters motor som det satt i 280Z, men detta är en heeelt annan bil, den är större, tyngre, mjukare osv osv, detta är en GT bil inriktad för den amerikanska marknaden som sagt, där man inte svänger så mycket.
Denna modellen kom med en mängd olika motoralternativ, och var faktiskt populär, även om det är den fulaste Zan hittills.
Nissan Z31 1983–1989
Denna modellen har jag skrivit en massa om känns det som.
1983 så fick Zan Japan första massproducerade V6 motor.
Ingen rak 6a mer, och ingen Datsun längre.
Nu hette bilen Nissan 300ZX världen över.
Denna bilen var ÄNNU mer en GT bil än sportbil, och det var vad folk ville ha då, denna sålde bättre än dåtidens Supra och RX-7, detta är verkligen 80-tal!
Nissan Z32 1989–2000
Ja fjärde generationen Z heter också Nissan 300ZX, men förväxla inte Z32 med Z31, det är verkligen helt helt olika bilar.
Nissan 300ZX som kom 1989 var ÄNNU större och tyngre osv osv, men var väldigt teknisk och futuristisk, såpass att det blev bilens enda nackdel egentligen.
4-hjulsstyrning ”Super HICAS” (High Capacity Actively Controlled Steering), avancerade stotdämpare osv osv.
Detta var ett rullande teknik-verk, och snabb!
Denna Twin Turbo 3.0 L VG30DETT V6 hade 304 hk och gjorde 0-100 på strax över 5 sekunder, vilket var väldigt snabbt på den tiden.
Detta var också den första bilen som fick 280 hk gränsen som alla japanska bilar sedan hade fram tills 2004.
Men bilen var lika snabb för det 😉 Och motorn var nästan lika trimmvänligt som de andra sportbilarna ifrån Japan på 90-talet.
Nästan..
Folk tror att Z32 byggdes fram tills 1996 bara, men det stämmer inte, de slutade exporteras 1996, men i Japan så kunde då köpa nya 300ZX fram tills år 2000.
Nissan Z33 2002–2008
Den stora och efterlängtade Z comebacken kom med Nissan 350Z.
Som sagt, Z32 såldes i Japan fram tills 2000, beslutet för att bygga 350Z gjordes 1999, så någon ”efterlängtad comeback” ses det bara som för länderna utanför Japan.
Nissan 350Z som började säljas 2002 var en succe!
3.5 liters V6a med officiella 287 hk, även efter gentlemanna-lagen släpptes 2004.
Bilen vann priser efter pris år efter år.
Nissan Z34 2009–
Nissan 370Z kom 2008 med en 3.7 liters V6a och en alldeles för hög prislapp alldeles för nära Nissan R35 GT-R.
Bilen lever kvar än så länge, 12 år senare, utan någon märkdvärdig uppdatering, och fortfarande allt för dyr.
Nissan 400Z 2021 –
Som sagt, inget officiellt ännu.
Det ryktas om en 3 liters V6a med Dubbelturbo, som i gamla 300XZ, och med 400 hk, som då lätt kommer att kunna bli tillräckligt många för att spöa nya Supran.
Men det ryktas också om en liten och lätt bil med en liten Turbomatad 4 för att kunna spöa den kommande GT86.
Och självklart så ryktas det om en hybridmotor med…
Men det enda jag bryr mig om just nu är utseendet, och om den ser ut såhär så är jag absolut nöjd.
Perfekt modern retro-look enligt mig.
Och mycket troligt så kommer bilen att se ut så.
Detta är Nissans egna teaser.