** Jag hade en Ford Probe, relativt länge, som jag gillade rätt mycket, likaså gjorde alla andra.
Det var en snygg bil,
då iallafall, alla undrade över vad det var för bil.
Min var en slags GTS ”Final Edition” 1997 ifrån Dubai, med DUBBLA AC.. Jepp.. och läder osv osv, den var så lyxig som de kunde vara, med lite original-toning på även framrutan.
Där var bara ett par saker som jag inte gillade med bilen.
1: Såklart att den var framhjulsdriven.
2: Det var ännu en sådan bil med allt för litet baksäte där folk tvunget skulle sitta.
Men det är nog den bil med störst ”nödbaksäte” av de bilar jag har haft, tror jag.
3: Det var OMÖJLIGT att hitta eftermarknadsdelar till bilen!
Ja det blev en del till sist ändå, men det var väldigt svårt!
Ford i Malmö visste inte ens vad det var för bil, detta var 1999 och bilen var en 97, så den var inte ens 2 år gammal.
De kunde inte fixa fram några delar till bilen alls, det hade Mazda lättare för (detta är ju more or less en Mazda MX-6, en bil som låter rolig, men som tyvärr inte är det)
Så att hitta fälgar var jättesvårt, allt sånt här med eftermarknads-trimm var bara att glömma, det fick bli universalgrejer.
Jag minns att jag fick specialbeställa och vänta väldigt länge på däck i 245 bredd, jag minns inte tum, men det var litet, 16 tum kanske, och 245 på det var omöjligt att hitta, men jag fick tag på det till sist, dyrt.
Sen blev det kjolpaket och grejer.. jag har EN bild på den i det utförandet, men jag hittar inte den!
Och sen en sak som störde mig liite smått, när man berättade att man hade en Ford Probe så trodde ALLA att det var den gamla modellen, folk här hemma visste inte ens att det fanns en ersättare.
Och sen till sist… jag minns inte när jag sålde den, jag tror det var när jag köpte min CLK 00-01, då fick jag 54 000 kr, väldigt svårtsålt, för min jättefina 97 Ford Probe, några år senare när det började dyka upp fler i Sverige, då kostade de dubbelt upp.
Sen visst… den kunde ha haft bättre bromsar..
Det hände ett par gånger att mina bromsar BRANN..
Till sist så sket jag till och med i att köra och kyla, jag ställde bilen med brinnande bromsar (ja jag körde den bilen HÅRT, ja den också).
Och motorn… ja på recept var det bra.. 2.5 liters V6a med kompressor!
En sån motor måste ju ha 300 hk?
Nope… den hade cirka hälften av det.. 164 hk…
Men men, det räckte för lite fartkänsla och för att den skulle klara farter över 225 km/h.
Så, nu ska vi se vad Donut Media har att säga om Ford Probe
(Jag kom nyss på den extremt fula ersättaren till Probe….de visar säkert den och den lite taskiga reklamvideon här, annars lägger jag till den sen)
Här är den ”coola” Cougar-reklamen
Men absolut värst var ju när Ford använde stackars Steve McQueen för att promota Ford Puma!