Jepp, mitt plenum/Insug/Manifold gav upp igen..
På precis samma sätt som förra gången..
Tack vare Mästermecken @MISTER_MARKOVIC så är mitt plenum redan av och redo för att svetsas.
Men det känns lite meningslöst att bara svetsa det på samma sätt en gång till.
Han som svetsade det sist sa ju att det ALDRIG skulle kunna släppa på samma ställe på samma sätt igen.
Jag la upp bilder på plenumet, och givetvis så var där en massa som bara skyllde på att det var dåligt svetsat, men jag vet inte, han som har svetsat detta har jobbat i många år som svetsare…
Det är alltid lätt för folk på Facebook att skylla på att någon annan har gjort ett dåligt jobb..
Dessa Facebook-experter säger iallafall att man ska ”argon purge it”.. Vad det nu betyder..
Jag mailade tillverkarna, som skriver såhär under informationen om detta manifold
”Thicker gauge construction for higher boost – warranty up to 30psi”
30 Psi är alltså 2 bar…
Jag laddar INTE 2 bar…
Jag vill också minnas att det tidigare stod att det skulle palla 1 000 hk utan problem..
Nu vet jag att jag ”ligger på gränsen”, men det är en tolkningsfråga.. 1 000 hk på hjulen det har jag inte 😉
Men ja, tillverkarna menar ju givetvis i motorn..
Men oavsett… jag laddar inte 2 bar.
Vilket som, jag mailar dem och de svarar att de har en ”High boost modification we can do for $35.”
Well… Jag är fortfarande inte high boost..
Men jag svarar med att jag bor i Sverige och vill inte lägga pengar på frakt, och undrar om det är något som de kan visa mig som jag kan göra själv, så nu väntar jag på svar angående det..
Själv så vet jag inte hur jag ska förstärka det hela förutom att kapa bort ”locket” helt, svetsa på ett helt nytt lock av tjockare gods och sen klä allt med kolfiber/kevlar, så det inte flexar alls när det blir mycket tryck..
Det får se ut hur som, bara det håller.
Där är en som visar att han har gjort såhär med sitt plenum.
Så jag frågade om hans sprack på samma sätt som mitt, varpå han svarar ”Did it prior to it cracking”..
Hmm… Så hans plenum har inte gått i sönder… och han gör såhär med det?
Hmmm….
Jag hade deras andra plenum tidigare,
då bilen var sugis, det hade nog dugt bra nu,
så synd att jag sålde det.
Det är bara ett stort lock,
det passar bra till överladdade bilar som bara ska pressa in luft till cylindrarna.
Det blev lite fel med det plenumet när jag sugistrimmade…
Men nu hade det nog funkat bra.
Det andra plenumet, det jag har idag, det är det där onödigt dyra som man köper när man vill jaga de sista hästarna, och verkligen veta att varje cylinder får exakt lika mycket luft.
Där finns /fanns ett Cosworth plenum som inte heller är felfritt verkar det som, men folk gillar det, kanske för att det ”bara” kostar cirka 25 000 kr (plus alla avgifter).
Men det säljs inte längre verkar det som, och det finns nog en anledning till det.
Men det där är ett plenum för sugmotorer främst, jag vill minnas att kolfiber-sidorna sprack när man laddade över 0.7 bar, så därför gjordes det en version med ”CNC-Machined Billet Plenum Covers” istället.
UPDATE
Jag hittade det plenumet till salu på ett par sidor ändå, på REA överallt, för cirka 1 800 usd.
** @Mister_Markovic har ett rätt kul bygge på gång som kan bli kul att följa.
Jag funderar på att blogga om det steg för steg här.
En riktig sleeper med enda målet att piska alla de trimmade Golf R som körs med på strippen här i Malmö.
** Det är verkligen alltid något som ska göras med min #350ZRS..
Ibland saker som tyvärr måste göras, oftast en massa saker som jag skulle vilja göra, ”enkla” saker som t.e.x att spänna mina dörrar, men då måste jag plocka av en hel del för att komma åt dem gångjärnen..
Och jag skulle vilja byta ut slangarna som är till för att kyla bromsarna, men det är samma sak där, då ska fronten av osv osv.
Men en sån här bil är som husägarna säger, det finns alltid något att pilla med.
** Där är en butthurt liten pappas pojke här i Skåne som är ledsen för att han itne fick åka med i min bil, så nu går han runt och kallar mig för lögnare och säger att HAN minsann vet att jag bara har 500 hk.
Gulligt =)
Måste vara jobbigt att ha ont i gumpen och se ut som en fjolla, och inte ha några riktiga vänner.