** En sån där skylthållare vore nice att ha..
Det var rätt skönt att köra utan skyltar som jag gjorde i några månader.
** Så konstigt det ser ut för mig när det inte är en Lång version =)
** Han kör den konstigt…
** Ja de är jättepopulära i USA, UAE osv, men inte i Europa.
Så det är väldigt ovanliga bilar.
Nu efter jag köpte min så har det importerats en MASSA till Sverige, en massa, och ja absolut efter mitt köp och mitt inflytande.
** Folk tänker inte inte på att Lexus finns, speciellt inte LS, det är EN av anledningarna till att de säljer dåligt.
Förr var det att de såg för snälla ut, för mycket Mercedes.
Sen så tror folk att de är mycket dyrare att äga än de är.
** Det där var fula däck…
** Jag gillar utseendet bäst på första generationen av dessa.
Insida och utsida.
Och sen efter den fick faceliften med vecket på huven så skulle de bara vara så sportiga..
Den snyggaste versionen av XF40 (som den generationen LS heter) är absolut UVF46 (2007–2009 Lexus LS 600h L hybrid)
** Denna generationen LS som räknas som den 4e generationen, har internnamnet XF40.
Den byggdes mellan 2006 och 2017.
Under den tiden så var där ett par facelifts.
Första kom 2009, sent 2009 så det räknas som en 2010.
Det är den modellen man vill ha.
Nästa facelift kom 2012 och är såpass stor att jag tycker att man borde säga att det är en helt ny bil.
Även om det rör sig mest om exteriör styling.
** Internamn för olika versioner
USF40 = 2006-2009 LS 460
USF41 = 2006-2009 LS 460 L
USF45 & USF46 är AWD varianterna av de modellerna
UVF45 = LS 600h
UVF46 = LS 600h L
Sen orkar jag inte slösa mer tid på mer onödig info än så =)
** Jag minns inte ens om jag har ett djupgående presentationsinlägg om min LS 600h L…
Jag har iallafall en del inlägg om bilen.
** Ja jag tycker att en sån här bil ska vara fullt utrustad, superlyxig, bara lyxig, inte sportig.
MEN! Åter igen, den långa versionen är för lång för vardagsbruk, tyvärr.
** OH JO! Sportknappen gör STOR skillnad i dessa!
Jag har absolut kort snabbare på kurviga landsvägar med denna än vad andra har gjort med sportbilar, fakta!
** Han har inte koll på sin egna bil.
LS 460 har en V8a på 4.6 liter och 381hk/390hk, beroende på hur man räknat och vilket land.
LS 600 har en 5 liters V8a, en helt annan motor än 1UR-FE och 1UR-FSE som sitter i 460.
Den 5 liters V8an som Lexus satte i LS 600 var byggd för att vara stark och mjuk som en V12a, men väga mindre.
Den motorn heter 2UR-FSE och den har 445hk.
Det är samma motor som används i den senaste generationen av Toyota Century, fast där så ger den ”bara” 431hk.
Elmotorn som han säger ger 225hk, ja det kanske stämmer med 224hk, men 225hk står det i infon.
Och nej, tillsammans så blir det INTE 445hk…
Så där har han blandat ihop infon mellan 460 och 600 och bara glömt sin mattematik helt.
** Bilen är RIKTIGT snabb rakt fram!
Snabbare än R35 GT-R och C63 AMG.
** Den varvar mycket för att vara en V8a.
** En fullutrustad Lång modell väger mer än ett halv ton mer.
** Jag tänkte säga att här är ärliga siffror angående förbrukningen, men det stämmer ju inte, det är taskigt att jämföra med en bil som rullar på 22 tums tunga och breda fälgar och 295/275 breda däck.
Jag har för mig att den dricker 20-25% mindre med originalhjulen.
Det är inte svårt att få den att snitta 1 liter per mil.
OBS! Då menar jag fortfarande en 3.1 tons LS 600h L med 22 tums fälgar.
Stadstrafik.
Du KAN ju också köra enbart på el om du är väldigt lätt på gasen.
** Han har standardstereon, inte det större ljudpaketet.
** Det är lätt att lösa Bluetoothkoppling till musik.
** Ja har du Groom Vlineoch en Androidtelefon så får du alla funktioner du vill ha och lite till.
** Äh så litet är inte bagaget.
En fördel är också att bagaget är lika stort oavsett om du har champagnekylen eller inte, så det är inte som i en Mercedes där du förstår hela bagaget om du väljer till kylen.
Såhär ser bagaget ut i en 2016 Maybach med champagnekyl.
Standard-matta, ser inte alls lyxigt ut, och som ni ser så förstör kylen bagageutrymmet helt och hållet.
** Jag har aldrig vågat räkna vad mina bilar kostar mig per mil…
På tal om kostnad per mil, jag såg denna på blocket häromdagen och gjorde en lätt huvudräkning.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_s_65_amg_coup__se_spec_630hk/88339865
Denna Mercedes S Coupe 63 AMG har haft ett nypris på nästan 2,8 miljoner kronor.
Cirka 3 500 mil senare så är priset nere på 1 295 000, begär de, bilen är ännu inte såld.
Så säg att de lätt hade tagit ett bud på 1 250 000 kr bara för att göra det lätt för vår huvudräkning.
Det är ett värdetapp på 1 550 000 kr.
Så om du helt bortser från bensinkostnaden, service, däck, försäkring osv osv, om vi BARA räknar ren värdeminskning per mil, så har den bilen tappat 442 kr för varje mil den har rullat.
Lägger du till att den dricker virka 2 liter per mil (lätt) så är vi uppe i nästan 475 kr per mil.
Den är dyr att försäkra, serva, däck osv.
I mitt namn så hade den bilen kostat för mycket att försäkra, men säg att vem som helst annars hade kunnat försäkra den för 20 000 kr om året, kanske lite mer.
Då är vi uppe i 500 kr per mil.
Så jag tror att vi lätt kan säga att den bilen har nog kostat 600 kr per mil…
Det är sjukt dyrt..
Därför ska man inte köpa en ny dyr bil om man inte verkligen har råd eller ska äga den i MÅNGA år.