How expensive was it to own a Mercedes SL 55 AMG?

 

** Det där är en mycket imponerande bil att köra.

** Okej, såhär är det, en gång för alla, för att detta är något som folk inte alls verkar vilja förstå.
Om en bil är dyr när den är ny, så kommer den ALLTID att vara dyr att äga.
Oavsett vad värdet är på bilen efter 10 år så är det fortfarande en 1.5 miljoner bil du äger.

Alla delar, allt som ska göras, allt är dyrt på bilen.
Ni tror väl inte att de bygger en bil av billiga delar och sen bara säljer den dyrt (Porsche).

Och i fall som med denna och t.e.x R35 GT-R, så var bilen egentligen dyrare än vad de såldes för, så bilen är ovanligt dyr att äga för att ”bara” vara en 1.5 miljoner kronors bil.

I vissa väldigt få sällsynta fall så kan delarna senare bli billigare att tillverkas, men det var längesen jag hade ett sådant exempel.
Dert ska väl isåfall vara gamla Porschar.

Med Mercedes-delar till de dyra modellerna har nog aldrig blivit billigare.
Keramiska bromsar har blivit billigare men är fortfarande svindyra, osv osv.

Så ja det är lockande att köpa en bil som har varit jättedyr och som nu är relativt billig, dels för prestandan, utseendet, känslan osv, men det ÄR fortfarande en dyr bil.

Det är lite som en gammal fotomodell som fortfarande kräver bekräftelse och lyxliv trots att hon inte är snygg längre.

 

** När man har kört många bilar så vet man på ett ungefär hur en viss effektsiffra känns, kör du en bil så kan du höfta fram cirka hur många hästktafter bilen har oavsett vad den väger.

Detta känns INTE som en 476 hk bil, det har det aldrig gjort, det har heller aldrig varit en 476 hk bil eftersom de alla bänkar fram över 500 hk.
Men den annars rätt klena V8an tillsammans med den stora kompressor ger dig ett riktigt sug i magen när du trycker plattan i mattan på motorvägen.

Nu var det längesen jag körde en sån här SL 55 och jag har istället för en SL 65 en hel del de senaste åren, och ja SL 65an är MYCKET mer kraftfull!
Ja på papper så är det ”bara” 136 hk som det skiljer mellan Kompressor V8a och Bi-Turbo V12an, men den där V12an… oh my..

MEN! effekten i SL 65 är mer eller mindre bara meningslös skrytsiffra.
Där finns INGEN hastighet där du kan trycka plattan i mattan och bilen skickar full effekt ut till hjulen utan att ESP stryper effekten eller du bara bränner däck.

Nu var jag yngre när jag körde ett par olika SL 55, och den ena kunde jag använda hur jag ville, och jag minns bestämt att jag tyckte att bilen var större på den tiden än vad jag tycker nu med SL 65  många år senare.
Men SL 55an vågade jag sladda mer och trycka plattan i mattan lite överallt, ge kickdown i stan osv.

SL 65an är lite som en Veyron, du måste verkligen planera så du har fritt framför dig långt framför dig.

** SL 55 är dyr att äga.
SL 65 är idioti att äga.

** Jag gillar inte alls nackstöden i dessa, de är inte alls som i de tidigare SL.
Det känns som om nackstödet är en halv meter bakom huvudet.
Nackstödet går upp bakåt när du höjer.

** Detta var den första SL som var sportig på riktigt (förutom 300 SL Måsvinge).
Ja den är tung, men den var snabbare än allt annat på sin tid, Ferrari, Porsche, Aston Martin osv, men den kunde också prestera rätt bra på bana, om första ägaren valde till keramiska bromsar 😉

** Denna bilen ”lutar” åt rätt håll i kurvorna.
Jag vet inte om det är alla bilarna eller om det var något tillval, men jag är rätt säker på att dessa hade den funktionen.

** Självklart så känns denna bilen 2 generationer nyare än SL R129, och bara till bilens nackdel tycker jag, denna bilen har plast lite här och där..
Hela stereon och alla knapparna där på mittkonsollen är inte alls lyxiga.
(Precis detsamma i SLR)

** Den fällbara hardtoppen är absolut värt det för att köpa en sån här istället för en R129 om man inte alls bestämt tycker att R129 är snyggare.

** Legendarisk motor.
Mycket lätttrimmad, du bara byter kompressorhjulet /pulleyn.

 

** Jag har ännu inte kört någon facelift SL 63.
Jag tror att det är jättestor skillnad mellan dem och pre-facelift SL 55.
Det ser man inte minst på prislappen nu som begagnade.

** Man växlar inte med paddlarna.. de är värdelösa.. du får trycka på knappen nästan 2 000 rpm innan du vill att den ska byta växel.

** Det är absolut mer muskelbil än sportbil, och mer GT bil än lyxbil.
Där är inte så mycket som är lyxigt över dessa förutom när du har nappalädret.
Där är inte särskilt mycket ”S-Klass känsla” i dessa, det är det i CL däremot.

 

** Det är inte enkelt att byta huvudenhet i dessa, eftersom hålet inte är helt fyrkantigt som du vill ha det för att sätta in en eftermarknads DubbelDIN enhet.

** Massagen i dessa är värdelös, det är små-fisar som pustar mot din rygg bara.

** Du kan enkelt med eftermarkandsprylar fixa det där så du kan manövrera taket samtidigt som du kör sakta, du kan även fälla upp/ner taket med nyckeln om du fixar detta i efterhand.

** De är lätta att sänka eftersom du monterar en modul där som får bilen att tro att den kör snabbare än 120 km/h, en originalbil sänks automatiskt efter 120 km/h, så det enda du gör är att du ställer in bilen så den alltid är i det sänkta läget.

 

** Jag tyckte faktiskt inte alls att det var dyrt att äga.
Men ja de är väldigt dyra att försäkra.

** SÅ BRA att man kan äga flera bilar med samma regskylt/försäkring!

 

(Visited 362 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Per Andersson

Jag gillar dom här inläggen. Han verkar äga en hel del bilar 🙂

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x