** Min första reaktion är ”Ferrari killer my ass!”, men Ferraris var inte så snabba på denna tiden.
Men oavsett så är BMW Z8 en av BMWs mest pinsamma floppar.
En bil med 400hk och tygtak för typ 2.5 miljoner kronor, eller vad den nu kostade ny.
Samtidigt så släpper Mercedes den älskade SL55 AMG med ”bara” 76hk mer men med plåtcab, och den bilen PISKADE Z8an och ALLT ANNAT! För cirka en miljon kronor billigare.
Inte nog med det, de som körde med sina löjligt dyra ”James Bond” bilar (bilen syns några sekunder i någon film) på bana som inte var helt platt, förstörde karossen för alltid.
Om du körde på ringen t.e.x, så är Z8ans chasså så klent att hela bilen vrider sig, och eftersom det är aluminium så kan du aldrig återställa det.
Detta gjorde att bilarna sålde dåligt, detta gjorde att ingen ville ha dem, detta gjorde att de som hade dem körde aldrig med dem.
Detta gjorde att de är ovanliga, de som finns kvar utan förstörda chassin är lågmilare, och detta har gjort att bilarna idag är dyrare än vad de kostade som nya.
Medans du kan få en SL55 AMG som fortfarande piskar det mesta, för under 250 000 kr.
** De som tycker att bilen är snygg är samma människor som tycker att BMW Z3 är manlig men en Miata är en ”frisörbil”.
** MEN!
Det enda positiva jag kan säga om bilen är att den ser rätt retro ut.
Den är verkligen lik den gamla 507.
Men den floppade precis som den gamla 507 också.
Och ja, det är ju en bra motor som är lagom.
** Ja många av dem få som finns är faktistk i Alpina utförande.
Doug DeMuro : Here’s Why the BMW Z8 Is Worth $200,000
BMW Alpina road test – Top Gear