Är det värt det att byta avgassystem?

Are aftermarket Exhausts Even Worth It?

 

Tryck på ”Fortsätt läsa” om ni vill läsa mina tankar kring ämnet.

Som vanligt så vill jag gärna svara på frågan innan jag ser videon =)

** Idag när alla bilar är så tysta så tycker jag att det absolut behövs ett eftermonterad avgassystem om man vill ha ett ”gott ljud”.
Men om det är värt det eller inte, det är en svår fråga, de flesta köper billiga avgassystem som bara låter mycket, inte gott, bara mer än original, och ibland så låter det riktigt dåligt (Japsedämpare).

Då är det inte värt det.

Sen finns det de avgassystem som får bilen att låta RIKTIGT gott, men de är oftast svindyra, bokstavligen 10 gånger dyrare än ett billigt system som de flesta köper, är det värt det då? Det är upp till dig ju.

Sen har vi dem som köper ett avgassystem för att få mer effekt.
Är det värt det då?
Ett billigt system, nej sällan.
Om du BARA ska byta avgasssytem och inget annat, njaee, det kan faktiskt vara värt det.

Om du har trimmat en del på insugsidan och i motorn så är ett eftermarknadsavgassystem med friare flöde ett MÅSTE!
Och där kan det vara så att ett billigt ger lite effekt och ett dyrt ger mycket effekt, men det är också frågan om en balans där, bara för att dra några extrema siffror så KAN det vara såhär.

Du har monterat öppetluftfilter, chippat. laddar lite mer osv osv.
Ett billigt avgassystem för 10 000 kr ger dig 7hk extra.
Ett dyrt avgassystem för 80 000 kr kan ge dig 25hk extra OCH det väger MYCKET mindre.

Som alltid när man trimmar så är de sista hästkrafterna väldigt dyra.
OBS! Ta siffrorna med en nypa salt, det var bara i jämförelsesyfte.

 

Men hittar du en balans som passar dig och din plånbok med dessa saker (som jag kommar att lista snart) i åtanke, så ja det är absolut värt det.
För mig så är avgassystem, fälgar och tonade rutor något av det första man ändrar på en ny bil.

* Ljudet
* Utseendet
* Effektökning
* Vikten

 

Låt mig gå lite djupare in på mitt svar.

** Ljudet
Utan tvekan oftast så är det en förändring av ljudet som man är ute efter när man byter avgassystem.
De flesta vill att bilen ska låta mer, det ska låta som en större och trimmad motor, Pop & Bangs och allt vad kidsen idag vill ha.

Men idag är det tyvärr också raka motsatsen ibland.
Vi har flera sportbilar idag som kommer helt original ifrån fabrik, och som låter för mycket för att få köra på våra svenska banor.
Så där är en hel marknad med företag som tillverkar avgassystem som gör din nya bil TYSTARE, med så lite effektFÖRLUST som möjligt.

 

** Utseendet
Här snackar vi oftast om bara sista ljuddämparen, ibland bara ändrören.
Förr så var detta det vanligaste argumentet till att man bytte ”avgassystem”, för att det skulle se snyggare ut bak.

Nästan ALLA nya bilar idag har något sådant.
Så idag är den marknaden väldigt liten.
Men förr så bytte man sista ljuddämparen för en snyggare look, eller om man inte hade pengar så satte man ett sånt här ”snyggt skal” över sitt original slutrör.

OBS! Detta är absolut mer vanligt än ovanligt idag.

 

** Effektökning
Alla TROR att de byter avgassystem för att trimma bilen, få mer effekt, göra bilen snabbare.
Detta är ett djuuuupt inlägg bara denna delen, så det går jag inte in på nu.

Men kortfattat, en bil som andas in mycket behöver andas ut mycket.
Ett original avgasssytem är väldigt kvävt.

Jag ska visa er några exempel.
Detta är slutdämparen på ett sportavgassystem på en Ferrari (360 tror jag)


Så, sportbil, inte det som kommer på bilen original, utan det du får betala dyra pengar för att välja till extra..
Avgaserna ska ta sig igenom allt det.

Det ser liknande ut i alla bilar.

De flesta normala bilar har dessutom en massa ljuddämpande och kvävande material runt allt detta också som avgaserna ska ta sig igenom.

Det där är bara slutdämparen.
Sen har vi även ett PAR katalysatorer som ser ut ungefär såhär på insidan.

Avgaserna ska alltså behöva ta sig igenom detta

Detta är ju som om någon med astma skulle försöka andas ut genom ett begagnat sugrör.

Glöm inte att original grenrör också kväver bilen.

Så 99,99% av alla dem som säger att de kör med ”raka rör” snackar bullshit.

De har bytt ”Cat back” avgassystem och säger att de kör med raka rör.
Ett ”Cat back” system betyder att du byter delen EFTER dina original katalysatorer mot ett eller två rör som är mindre kvävda än original och sen en ljuddämpare som är mindre kvävd än original.

Detta är raka rör

Så som jag har på min #JDMCorvette är raka rör EFTER Kattarna.

Update : #JDMCorvette – Raka rör!

 

Det där är vad jag kallar för ”Cat back straight pipes”.

Jag ska visa er det jag tycker är RIKTIGT ”raka rör”.

Detta är mitt avgassystem på min #350ZRS

När mina Turbos laddar så går avgaserna rakt ut genom dessa två rören som ligger ovan på bilden, enbart.
(Annars så går avgaserna via ett ”vanligt” NISMO R-Tune (racing) system med 2st ljuddämpare.

Så nej du har inte raka rör.
Han som skryter till dig att han har ”raka rör hela vägen” har absolut inte det.
Du VILL inte ha raka rör!
Det låter BARA för mycket.
Ett bra avgassystem ska låta perfekt som ett välstämt instrument.

Men detta är iallafall min korta förklaring till varför du får mer effekt av att byta ditt avgassystem mot ett som har ett friare flöde.

 

 

Och till sist men inte minst.
Få köper ett avgassystem för att banta bilen, det är bara en bonus.
Men det gör verkligen skillnad.

** Vikten

Ett original avgassystem med katalysatorer, ljuddämpare, av järn, är TUNGT.

Jag hittar ingen vikt på ett komplett avgassystem.
Men ”cat back” delarna på en Nissan 350Z väger

Y pipe 14 lbs / 6.3 kg
Intermediate pipe 18 lbs / 8.2kg
Muffler 35.5 Lbs / 16 kg.
Totalt för Cat back = 30+ kilo.

Ett Tomei Titanium Cat Back som också innehåller ljuddämpare, som inte är det dyraste, lättaste eller ”bästa” avgassystemet till en Nissan 350Z, men ett väldigt vanligt eftersom det kostar cirka 10 000 kr, det systemet väger under 6 kilo..
Du spar alltså nästan 25 kilo på att byta catback avgassystem till ett annat som är fullt lagligt.

Så vilket eftermarknadsavgassystem du än köper så kan jag nästan garantera att du spar vikt.
Sen om det är 5 kilo eller 35 kilo, det är som sagt oftast ändå bara en bonus.

OM du byter ALLT!
Så spar du väldigt mycket vikt.
Original grenrör är väldigt tunga, kattar är väldigt tunga osv osv.
På någon bil, jag minns inte vilken (KANSKE Nissan 350Z) så vägde vi kattarna och de vägde 10kg styck.
Ju större motor ju större och tyngre kattar har du.
Och på en V8a t.e.x så kan du LÄTT spara 5kg per grenrör.
Det var ju vad jag bantade på min #RocketBunny86 på att bya grenrör.

Så slutsumman, OM du byter avgassystem HELA vägen så kan du alltså spara 50kg i vissa fall.
OBS! Åter igen siffror enbart för att underlätta min poäng.

Vanligtvis när du köper ett hela vanligt rostfritt cat back system så bantar du kanske 10-15 kilo.

Men som sagt, allt detta är bonus.

 

OM du vill ha bästa ljudet, effektökningen, banta som mest, så är det ett väldigt dyrt titan avgassystem du vill ha, men då räcker det inte med 120 000 kr.
På fullaste allvar.

Om vi t.e.x tar Invidia som är väldigt populärt för att det är oftast prisvärda saker, så kostar ett Cab Back till en Nissan R35 GT-R nästan 74 000 kr här hemma.
Behöver du byta ut ditt original system på en Bugatti Veyron så tar Bugatti 41 000 usd för ett sådant, kanske inklusive jobb 😉

Ett Akrapovic system (som tydligen är allas våta dröm) till en Mercedes S-Coupe kostar 150 000 kr, det är inte ens titan.

Jag ser nu att den slutdämparen jag har på min #350ZRS kostar idag 4 500 usd. 
Jag minns inte vad jag betalade för hela mitt system, jag minns bara att jag gav nog 15 000 kr i expressfrakt i onödan.
Sen har jag ju moddat det om och om och om igen.
Så mitt avgassystem har ju kostat mig lätt 250 000 kr genom åren.
Flera olika testpipes, flera olika grenrör, custom made grejer osv osv osv.

 

Så de som tycker ett deras  Cat back system för 25 000 kr är svindyrt, det är samma människor som tycker att Rota fälgar är svindyrt.

 

Så för att svara på frågan som rubriken lyder, som de säkert tar upp i videon som jag nu har valt att lägga in överst ändå istället för efter mitt långa svar, jag tyckte bara att jag skulle skriva mina korta tankar om den frågan först bara 😉

Svaret är = Det beror på.
Det är helt upp till dig, vad vill du få ut utav det? Och vad är din budget.

Överlag så tycker JAG inte bara att det är värt det utan att det är ett måste.

På min #350ZRS har det varit svindyrt men ett måste.
På min #JDMCorvette var det billigt och helt underbart prisvärt!
På min #RocketBunny86 så var det relativt dyrt, dyrare än väntat, men det gav väldigt bra effekt, inte riktigt prisvärt.
På min SL så fick jag ett ”kompispris” på 42 000 kr, det var inte värt det så därför gjorde jag inte det.

 

Vill ni veta mer om avgassystem så kolla detta inlägget.

https://www.carthrottle.com/post/engineering-explained-exhaust-systems-and-how-to-increase-performance/

 

OBS!
Jag har nu lagt in videon höst upp i inlägget ändå, så om jag har några notiser om vad de säger i videon så kommer de här nedan.

 

** Jag verkligen ogillar fejk ”Pop & bang” och allt annat de kallar detta fejk knallande för.

 

** Ah det var ju inte alls vad jag väntade mig för video..
Men en bra guide-video.

(Visited 1 275 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x