** Här är mina 5 anledningar
1: Du kan göra en dussinbil unik med just din smak.
Nu ska jag inte ta min extrema #350ZRS som exempel, men ta min #RocketBunny86, det finns hundratals med bilar i världen som har samma breddningskit, men ser du en bild på min bil så vet du direkt att det är min bil.
Och för mig så är det väldigt viktigt att ha en bil som skiljer sig från mängden och som verkligen känns som min.
Det handlar inte om att sticka ut, de flesta stylar sina bilar för att sticka ut, synas, för att bilen ska se dyrare ut än vad den är, jag vill bara inte se / höra att någon annan har exakt likadan bil som mig, jag HATAR det.
2: Folk TROR att man kan få en billig bil snabbare än en dyr bil med bara småpengar.
Och ja, så var det förr med alla flera 90-tals Japanska bilar, du kunde köpa en bil för 200k, lägga ner 100k och så var du snabbare än bilar som kostade över miljonen.
Idag, njaee.
Idag handlar det mer om att kunna göra din bil lite snabbare.
Du kan få din BMW 335 snabbare än en M3 t.e.x.
Men du kan göra din bil ROLIGARE, du kan ändra motorkaraktären, effektkurvan, ljudet osv.
Och när det kommer till chassit så kan du förändra bilen prestanda MYCKET!
Så om du är ute efter konbanekörning eller bankörning så kan du fortfarande med (fortfarande relativt mycket) pengar få din bil snabbare i kurvorna än en dyr bil.
3: För att bli en del av ”bilkulturen”.
Ja givetvis är du välkommen på en öppen bilträff med nästan vilken bil som helst, men om du har modifierat din bil så är du plötsligt ”en i gänget”, din bil får blickar till sig, folk kanske stannar och tar bilder, ställer frågor till dig, och plötsligt så var en bilträff mycket roligare än om du ställer dig vid ”besökar-parkeringen”.
4: Det är rolig att utveklas tillsammans med sin bil.
Med min #350ZRS var det så och med min Miata NB så var tanken att det skulle bli så.
Du köper en originalbil, lär dig bilen in och utan, kör den till gränsen, över gränsen, du har bemästrat bilen, sen så ändrar du lite, trimmar lite, fixar med chassit, helt enkelt flyttar gränsen som räknas som ”över gränsen”, och sen så gör du samma sak om igen, lär dig bilen, kör den till gränsen, bemästrar bilen, kör den över gränsen, och sen på det igen.
När du är en bättre förare än vad din bil klarar av, eller när din bil är för dålig för vad du kan prestera, då trimmar man och förbättrar bilen, och plötsligt så är det nästan som en ny bil för dig att lära känna.
5: När du har lagt ner en massa pengar på din bil (det behöver inte vara en massa, men mer än vad du hade räknat med blir alltid ”en massa”, allt är relativt) och du har gjort din bil personlig, så bryr du dig mer om bilen, du är mer rädd om den, du tar hand om den mer och bättre, du tvättar den oftare, du ger bilen mer kärlek, du tycker om bilen mer osv osv.
Har du någon annan anledning, eller flera, så dela gärna med dig om dina tankar =)