** Ja väldigt konstigt, att ända sedan vi fick fällbara hardtops på bilarna (igen) så blev det mindre populärt med cabbar.
Vad jag kan komma på just nu så är jag den enda bland mina vänner och bekanta som har en cabriolet.
** En ”cabbe” förr var en rätt dålig bil jämfört med den täckta varianten.
Bilen vägde mer, var mindre stabil i chassit och var nästan värdelös förutom på solida dagar i cruisingfart.
Idag så väger inte cab-versionen mycket mer än en halv passagerare på de flesta bilmodeller.
Chassit är oftast lika starkt och bilarna är oftast lika snabba som de med tak.
Och de som har fällbar hardtop är ju lika dugliga året om.
Och i vissa fall lika tysta som coupe-varianten utan fällbart tak.
** Löstagbar Hardtop där man behöver vara 2 personer för att lyfta av eller på är rätt jobbigt att ha.
** Det tar emot att säga, men den mest populära cabben de senaste 20 åren har tråkigt nog varit Peugeot 206 CC.
** Det känns som om det har funnits allt för få 4-sitts cabbar de senaste 20 åren, därför var det extra kul när Mercedes S-Cab kom.
Ja det har funnits en del tyska cabbar med baksäte, men nästan värdelöst baksäte.
** Jag tror att allt handlar om statusen.
Tyvärr så ses du automatiskt som en douche om du köper en cab-version av en bil som finns med tak, oavsett om det är en Lamborghini, Ferrari, Porsche, ja sportbilar helt enkelt, eller om du köper en ”vanlig” bil som cab, som t.e.x någon Audi eller BMW.
Men bilar som BARA finns med fällbart tak, som t.e.x Miata eller Mercedes SL, det är en helt annan sak, det accepteras på ett helt annat sätt.