** Ja baksätet är litet, men inte hemskt litet.
** Se där i bakgrunden, ibland så är Lecus SC430 riktigt snygg.
** C-Klass plattform/Bottenplatta, för att inte köra en helt ny bottenplatta för en coupe, det betyder BARA att hjulbasen är ungefär lika lång som en C-Klass Mercedes, inget annat.
** Förmodligen den bästa växellådan någonsin.
** Cabben är ju såklart ”pillar-less”, dvs du kan köra med alla 4 rutorna nere helt utan någon list.
Och bakrutorna är mycket större på cabben.
** Den bilen i videon är rätt så standardutrustad, det där med trä osv kostade väldigt mycket extra.
** Jag vet inte ens varför jag visar dessa videos ifrån detta fyllo…
Han visar bilar i min smak, thats it.
2001 Mercedes-Benz CLK320 Convertible Review and Test Drive by Auto Europa Naples
** Det där är en av de tystaste cabriolet jag vet.
Ett mycket bra tak.
** Det är prisvärda bilar idag.
** Jag har haft möjligheten flera gånger att köpa både 208 och 209 AMG, för bra pris, men jag har inte brytt mig..
** Autoropa hade en äkta BRABUS CLK till salu, men det var tyvärr en 99a, ingen Facelift, det störde mig så enormt mycket.
** Jag saknar min CLK ibland, rätt mycket.
Det var en helt underbar bil!
Enda anledningen till att jag sålde den var för att jag inte fick köra bana med den eftersom det var en cab.
Min bil har knappt rullat 1 000 mil sedan jag sålde den runt 2004, jag har länge tänkt köpa tillbaka den, men man ska aldrig köpa tillbaka något som man har tyckt om, för 1 000 mil eller mindre, så kommer den ju inte att vara exakt som jag minns den.
** Jag tyckte att W208 CLK var perfekt.
Nästan.
Du vill ha en 00a och framåt, med Faceliften, det är stor skillnad både på insida och utsida.
Du känner igen faceliften lättast genom att de har blinkers på backspeglarna.
Och sen vill du ha minst en 320 motor, den 320 motorn på 218hk är faktiskt helt perfekt, bilen rör på sig och framförallt så är den mjuk och helt perfekt tillsammans med den 5-stegade lådan.
De har en lyxig inredningen för tiden, man kunde beställa dem med nappaläder (jag hade det).
Både sportiga och lyxiga, därför fann jag ingen anledning alls för att byta min CLK mot en motsvarande Maserati 3200/4200 på den tiden.
MEN! Blanda inte ihop V6 och V8 modellerna med 200 och 230 Kompressor.
De bilarna är snik på alla sätt och vis, och en annan konstig men mycket viktig skillnad är att V6 och uppåt lider inte ALLS av de röstproblem som de andra och ALLA andra Mercedes-modeller från de åren gör.
Där är någon enstaka W208 som har fått rostbubblor runt låset på bagaget, men thats it.
De modellerna med mindre motorer är skrot idag.
** Där var 3 saker som störde mig med CLK 208 på den tiden.
1: Folk trodde att det var en Taxi eftersom den hade likadana lampor som en E-Klass.
2: Folk trodde att det var en C-Klass Coupe för att den hade ett C i sitt namn.
CLK är alltså en E-Coupe, tidigare hette de CE, och efter CLK så hette de just E-Coupe.
Du har motorer och utrustning i CLK som bara fanns i CLK och E-Klass.
3: Mercedes tyckte att det var världens bästa bil och allt jag ville göra med bilen var katastrof illa.
Det roliga är bara att ALLT jag gjorde med min bil, kom på de senare årsmodellerna.
** Där är nog väldigt få av er som minns min gamla CLK.
Så jag ska köra en kort presentation.
Jag skulle köpa en Coupe, det bara råkade bli en cab för att det skiljde inte så mycket i pris.
Det störiga var bara att Coupen fanns med 430 V8, men cab (som var helt ny då) fanns ”bara” med 320 V6a som störst.
Jag maxade utrustningen TOTALT!
Med precis allt!
Dyraste läder, dyraste lacken som skiftade mellan blått och lila, trä-inredning ++, stora läderpaketet, telefon, den första Navi som fanns att få till Mercedes osv osv,
och sen så eftermonterade jag stereo för 120 000 kr, den första touchskärmen, (där Mercedes verkstaden blåste mig totalt och tog över 20 000 kr bara för installationen), all tänkbar krom ifrån Lorinser, fälgar.
Jag var jättenöjd med bilen, alla i Malmö kände till bilen.
Sen kommer CLK cab med 430 V8, Zlatan köper en helsvart sådan..
Precis som jag var först med min cab, så var han först med 430 cab.
Detta gillade inte jag alls.
Så jag lämnade min bil till gubbarna på KleeMann i Danmark, och de bytte ut min motor helt och hållet mot en kompressormatad V8a, blueprinta motorn, balansera motorn, ja de gjorde allt och en massa till, dyrt var det, dyrare än grundpriset på bilen, nu i efterhand så tror jag att jag hade kunnat köpa en helt ny CLK 430 cab för det priset…
Men men, jag hade Sveriges första KleeMann, KleeMann använde min bil på sin hemsida osv osv,
supercoolt, och den bilen var SNABB!
Och nej de tog inte 430 V8an, utan 55 AMG V8an från Coupen, som fanns i överladdat utförande på alla andra karosser med V8 förutom just CLK.
På den tiden så lämnade en E 55 AMG Kompressor 476hk, på papper, i verklighet så hade de över 500hk.
Vilket var ett jättestort hopp från förra E55 AMG som hade 354hk.
CLK 430 Cab hade 279 hk, alldeles lagom tillräckligt från 320 V6 med 218hk.
CLK 55 AMG Cab som faktiskt kom sista året för 208 karossen, som är väldigt ovanlig, den hade 347hk på papper, ENBART för att den inte skulle ha mer hästkrafter än storebror E 55 AMG, löjligt, men så var det länge och så är det än idag, likadan motor ska ha mindre effekt i de billigare och mindre modellerna.
Min bil hade 544 hk! (Kanske 542, jag minns inte exakt, jag tror 544)
Och en MASSA vrid! Jag minns inte hur mycket, men jag tror över 730NM.
Vilket sågs som jättemycket då!
Kort därefter så erbjöd KleeMann lite mer effekt till min bil, de hade allt klart då när de byggde min motor, de ville bara testa det själva först, vilket de absolut gjorde.
2002 så satte de världsrekordet för världens snabbaste sedan med en 607Hk Kleemann E55K S8 (W210 karossen), den bilen toppade 338 km/t.
Men då var jag rätt trött på att kasta ut en massa pengar och hade redan börjat kolla efter ny bil.
Jag tror att det ”bara” rörde sig om att plocka mer effekt på avgassidan, jag minns inte, jag hade iallafall inte det där världskända KleeMann avgasystemet. det var iallafall säkert ytterligare 100 000 kr till för typ 60 hk till.
När jag trimmade bilen så var jag orolig över växellådan, men KleeMann förklarade för mig ett den 5-stegade lådan är det sista jag behöver oroa mig över, och det jag har ju verkligen märkt av i många är därefter, alla värstings Brabus och AMG får den lådan istället för något senare.
Och motorn, oh ja den klarar sig!
Den E55 motorn är grym!
Om du inte alls öppnar upp motorn på 430 eller 55 så kan du helt enkelt bara slänga på en KleeMann kompressor och samma dag få garanterade dessa siffror.
CLK430 4.3 V8 shows gains of 158 HP and 118 lbs/ft of Torque. = 437hk
CLK55 5.5 V8 shows gains of 146 HP and 105 lbs/ft of Torque. = 493hk
Så det var verkligen inte mycket eftra jag fick genom att låta dem gå igenom hela motorn.
Bara det där med ”Blueprinta” eller Balansera motorn eller vad de kallade det, det kostade 50 000 kr, vad de gorde var att ta en helt ny 55 AMG motor, plocka isär den helt, väga ALLT! fila och slipa och se till så att ALLT vägde som det skulle, var balanserat osv osv.
Sen satte de sina egna kamaxlar och ja en massa, det där var verkligen en byggd motor..
Nu körde jag ju aldrig motorn innan detta, men motorn gick alltså mjukt och stilla som en Lexus V8.
Och oavsett hur mjukt du tycker en AMG bil går, så var det ännu bättre här.
Och där var ett sånt sjukt bottenvrid i bilen, och den gick så stabilt på vägen, att hålla marschfart i 240 med en hand på ratten i en cab, inga problem alls.
Men, när jag ville sälja bilen så ville ingen bilhandlare röra i bilen med tång ens.
En trimmad Mercedes, en ny bil (typ 2-3 år gammal) med icke original motor, en bil som ALDRIG kommer kunna gå att besiktiga osv osv osv.
Och ja jag drog bort min HELSVARTA solfilm efter ett par nej 😉
Ni ser där, solen lyser snett framifrån, och där är INGEN ljus som tar sig igenom sidorutorna haha!
Så när jag sålde den och köpte min Nissan 350Z istället så förlorade jag myyyyycket pengar.
Det är anledningen till att jag inte vill köpa ny bil fler gånger, och inte överdrivet trimma en ny bil som jag kanske ska sälja.