Developing an expert point of view — The Carmudgeon Show — Ep. 23

** Coola ”posters”, det hade varit kul att ha.
Även om man inte har originalbilar.

 

** Hur kan det vara så bra ljud med hörlurar??

 

** Jag har ingen utbildning inom bilar, jag har inga licenser eller certifikat (förutom som förare), jag har aldrig varit anställd att jobba med något inom bilar, (men jag har sökt jobb på alla bilfirmor för vilken tjänst som helst!), jag har aldrig fått betalat för något jag har gjort inom bilar, jag har nog bara gått i förlust med precis allt,  men jag ser mig ABSOLUT som en bil-expert ändå, utan dess like.
Och detta är enbart pga passion, eget intresse, många år och framförallt av erfarenhet, jag har ägt en massa bilar och KÖRT tusentals bilar.
Jag har läst alla motortidnignar som finns under väldigt många år och spenderar många timmar varje dag med att kolla en massa videos på youtube, lätt 10 gånger fler klipp än vad jag delar här i bloggen.

Så ja, jag är en bil-expert.

Sen plus att jag har fått inside info ifrån alla märkesbilverkstäder i Malmö de senaste 20 åren, känner någon på alla märkesbilfirmor, fick lära mig MYCKET om statistik och vilka bilar som går i söner och hur när jag jobbade på SOS International osv osv.
Så info och erfarenhet det har jag.
Ett jobb, det har jag inte haha.

 

** Ja för mig så är ju ”Podcast” enbart röst, och sånt orkar jag inte med, även om det är väldigt intressanta människor som pratar, som t.e.x när Harry Metcalfe pratar med Chris Harris, men utan video så blir det tråkigt för mig att stirra på en svart skärm.
Och sen så är där nästan inga såna här ”Podcast” som jag kollar på, trots intressanta ämnen och personer som sagt.
Där är egentligen bara två såna här ”Youtube-program” som jag kollar på, det är Full Size Run och dessa Carmudgeon.
Jag har tänkt dela dem flera gånger här i bloggen, men jag tror ju att det inte intresserar er i heller med långa klipp, jag menar ni orkar inte ens kolla på mina långa intervjuer med intressanta personer 😉

Men just dessa ifrån ISSIMI ser jag fram emot och kan se flera gånger om.
De tar upp intressanta ämnen som är helt i min smak, Jason Cammisa verkar vara en ofiltrerad ärlig journalist och Derek Tam-Scott verkar vara helt i min smak, vi delar samma tycke och smak av bilar för det mesta iallafall.

Så dessa videos ska jag nog börja dela så ni får läsa mina intressanta åsikter också 😉
Dessa ”program” av ISSIMI eller Full Size Run ser jag ju visserligen inte vid datorn utan när jag äter eller badar.

 

 

** Jag får ju väldigt ofta frågor om vilken bil man ska köpa.
Och jag tar det som en väldigt stor komplimang och tar det på väldigt stort allvar, även om de flesta inte tar mina råd ändå.
Men jag känner också att det är som om en soffliggare skulle fråga en elit idrottman om vad han ska äta till middag.
Dålig liknelse men ni förstår.

JAG kan ju inte ALLS förstå varför man vill köpa en BMW kombi med den minsta Dieselmotorn för 200 000 kr istället för t.e.x en E-Klass 500 kombi med V8. (E 500 W211 med V8a på 306hk är tråkig, köp en AMG V8 eller en vanlig motor med förre cylindrar, men jag kom inte på något bättre att jämföra med just nu bara)

Men oavsett så försöker jag ge så opartiskt råd som möjligt med min personliga erfarenhet.

När jag får den frågan om vilken bil man ska köpa så svarar jag med dessa frågor.

*”Vad har du för budget?”
Och då menar jag både vid kontant betalning, avbetalning, leasing, lån.
Hur mycket har du sparat? hur mycket kan du tänka dig betala i månaden?
Osv osv.
Mitt generella råd vid köp av gamla bilar och sportbilar är ju att ha en större summa KVAR sparat på ditt konto.
Sen ska man inte glömma skatt, dyra försäkringar osv.

Så det är iallafall motfråga Nr 1

* ”Vad har du för behov?”
Behöver du en kombi? Behöver du en riktig Off-Road SUV?
Behöver du ha ett baksäte överhuvudtaget?
Behöver du en liten bil som är lätt att parkera?
Behöver du en bränslesnål bil?
Eller do you have the need for speed? 😉

* ”Hur länge tänkte du behålla bilen?”
Den sista frågan tycker folk är konstig, men vill du ha en bil som håller länge?
Vill du tjäna pengar under den tiden du brukar bilen?
Ska du ha bilen i 10 år och bryr dig inte alls om värdetapp för att du kommer ända köra med bilen tills den är ”värdelös”?
Vill du bara ha en rolig bil under sommaren?

 

Efter du har svarat på dessa frågor så kan jag mycket lättare ge dig tips på bilar som passar dig och dina behov.

Om du skriver till mig och säger att du vill köpa en ny bil men du vet inte vad så säger jag bara att du ska köpa en ny G63 AMG.
Den bilen väljer man om man inte har några begränsningar alls.

Om du istället bara vill ha en A-B bil som håller och du inte behöver göra annat än att tanka så säger jag att du ska köpa en begagnad Toyota, typ vilken som helst.
Yaris om du vill ha en liten bil och en Camry om du vill ha en större bil.
Två bra bilar HELT utan känslor.

Precis som de säger i videon så ger jag dig råd efter dina behov.
Om du skulle ge mig 350 000 kr (vad jag gissar en ny bil kostar som allra billigast) för att köpa vad jag vill så hade jag just nu letat upp den finaste R107 SL till salu.

Denna verkar hur bra som helst, förutom kanske färgen.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercedes_560_sl_r107__utstallningsskick/89472590

En röd 560 SL från 89, det sista året.
325 000 kr, helt perfekt.
FÖR MIG!

Det är mycket troligt helt HELT fel bil för dig om du är en person som inte själv vet vad du ska köpa för bil utan du frågar mig om råd.

(Den bilen var faktiskt perfekt…. men vart ska jag ställa den!? )

 

 

** Som sagt, jag lägger min tid, energi, hjärta och erfarenhet i att svara på dina frågor.
Så när MÅNGA tjejer har frågat mig om bil-råd i flera veckor, jag skickar tips efter tips, och de ändå sen går och köper den billigaste BMWn bara för att det är en BMW.. med 36 000 mil på mätaren.. på en 316..
Det är Askholes… Assholes som bara ställer en massa frågor i onödan.

Jag har MÅNGA såna exempel, och inte bara om tjejer.
Vänner uppåt i landet som ber mig att åka och provköra bilar osv osv, frågar mig tusen frågor under månader, för att sen bara impulsköpa en skit-Volvo utan att säga något till mig.

** Jag kan med handen på hjärtat säga att min ”hookup-historik” är flawless.
Jag har nog aldrig hört någon SOM HAR LYDIGT MITT RÅD vara missnöjd med den bilen jag har rått dem om att köpa.
Tvärtom.

 

** Jag har aldrig träffat en bilförsäljare som man mer än mig om bilar allmänt eller mer om den bil han försöker sälja.
Detta är något som jag förr störde mig på och blev irriterad, nu tycker jag bara att det är kul och jag testar säljarna.

 

** Alla har vi helt olika åsikter om vad en ”brukis” är.

https://www.instagram.com/p/B-wxgq2BfDm/?utm_source=ig_web_copy_link

 

** Det är mycket lättare för mig att tipsa om roliga bilar när du redan har en brukis.
Om du inte är beroende av att din bil ska vara din enda bil och den ska funka alltid, då finns där mycket roliga bilar om du bara har tålamod med att bilen fungerar lite som den själv vill, som t.e.x en gammal Maserati, en Lotus osv.

Det är lite som med skor, vill du ha råd för att köpa ett par skor som du ska använda varje dag så kommer jag inte att rekommendera dig att köpa röda mockaskor.
Men om du redan har 3-4 andra par skor så ja, röda mockaskor är läckert!

https://www.instagram.com/p/B8AYt6BBjIE/?utm_source=ig_web_copy_link

 

** Ja jag är ju ute efter just erfarenheten, jag vill gärna se mig själv som ett levande uppslagsverk med oändligt mycket information.
Så om jag någon gång provkör en bil eller vill provköra en ny bil så är det enbart för att ha den som referens mot andra bilar.
Lära mig mer, se vart bilföretagen tar sina bilar.

Om jag vill köpa en ny bil till mig själv så bryr jag mig väldigt sällan om att provköra bilen, jag kan inte ens minnas någon bil som jag har provkört innan jag har köpt den eller iallafall redan bestämt mig för att jag ska köpa den (Givetvis ska man provköra en bil av flera anledningar, se så att den fungerar som den ska och att du trivs i den), för att om jag vill ha en bil så köper jag den för utseendet och känslan som bilen ger mig rent utseendemässigt.
Ja vissa bilar har jag köpt pga körkänslan, hur den beter sig på vägen eller som en tom canvas som jag sen ska göra till min bil i min smak.

Men den ENDA gång som jag har köpt en bil som enbart A-B bil så slutade med att jag lämnade tillbaka den dagen efter, ja den bilen skulle jag ha provkört innan hehe.
Men det är den enda bil som jag har köpt med hjärnan och inte med hjärtat.

EDIT: Jag trodde att jag hade en bild på den bilen, men den bilden har jag tydligen kastat, det var iallafall en Diesel Polo Cross som jag köpte när jag pendlade till och från Danmark för att inte pendla med min Lexus LS400.
Men det där var ett ”smart” dumt köp, absolut inget för mig, den bilen gav mig inga positiva känslor alls.

 

Jag ser ingen poäng i att ha två bilar som ger dig precis samma känsla, inte för mig just nu iallafall, hade jag haft ett oändligt stort garage och oändligt mycket pengar så hade jag säkert haft flera bilar utav samma modell fast bara olika färger.
Och ja, man kan tycka att jag har det så idag med 2st Corvette C4, men för mig så är de helt olika att köra och därför ger de mig två helt olika känslor.

 

 

** Där är 3 frågor som jag får väldigt ofta kring mitt ”bilsamlande”.

”Hur många bilar har du?”
Den frågan har jag bara slutat svara på, jag säger att jag inte har räknat, och det är så också mer eller mindre, de gånger jag har svarat på hur många jag har så har jag alltid glömt någon eller några bilar.

”Varför har du så många bilar?”
Och där är mitt standardsvar ”Olika bilar för olika syften”, bara för att ge ett kort och enkelt svar som de kanske kan förstå, men det förstår ni ju att det är ju bullshit, har man flera 2-sitts sportbilar som man ändå bara kör med i stan så är det inte olika bilar för olika syften.

”Hur väljer du vilken bil du ska köra med?”
Den frågan är lite mer intressant, då förstår man sig mig lite, den frågan har jag ju själv varje dag när det kommer till allt.
Men jag väljer bil efter humör oftast, vissa bilar passar till vissa outfits, i vissa bilar vill jag lyssna på en viss sorts musik osv.
Men åter igen så handlar allt om KÄNSLOR.
Vilken känsla vill jag ha idag när jag kör mina ärenden i stan och sitter fast i trafiken för det mesta?
Eller vilken känsla vill jag ha när jag är ute och ”buskör” mitt i natten när jag är ensam på vägen?

 

 

** Ju mer erfarenhet du har av bilar, ju större blir din värld, och desto mer tålamod får du.
Eller så är det raka motsatsen.
Har du haft BMW, Tesla, Audi osv osv och har bara haft dålig erfarenhet, och sen köper du en Lexus och är nöjd för resten av livet.

Sen har vi dem som har haft bra erfarenhet av bilar, du kanske började din bilhistorik med en Honda eller Toyota, sen blev det Mercedes, Lexus kanske osv.
Då blir du kanske mer sugen på något udda som inte är så tillförlitligt, en Aston Martin, Alfa Romeo, en Mazda med Wankelmotor kanske.
Ja ni förstår, bilar som KANSKE får spendera mer tid i verkstaden än på vägarna, och du tycker att det ger dig och bilen karaktär, erfarenhet, du vidgar dina vyer.

 

 

** Mitt enda egentligen fasta råd till alla oavsett vem det är som frågar, oavsett behov och budget, är att aldrig köpa en fransk bil.
Nu kan man gå djupare in på det med, där är faktiskt franska bilar som jag skulle kunna rekommendera, 406 coupe, Alpine 111 osv.
Men generelt, håll dig ifrån franska bilar, speciellt begagnade.

 

 

** Ja, tyvärr tyvärr tyvärr, så i detta Janteland så är det just ANDRAS åsikt som hindrar oss från att köpa det vi vill, antingen för att folk inte kan låta bli att pilla på andras bilar, eller för att vi är rädda över vad grannarna ska tro.

Jag har sagt i hela mitt liv och det håller ÄNNU starkare idag.
Om du köper en 20 år gammal Mercedes S-Klass så kommer grannarna att börja sprida rykten om att du säljer knark.
Om du köper en helt ny Volvo V90 som kostar säkert 5 gånger mer, så är det inga åsikter alls.

Om du köper en cab så har du antingen vunnit på lotto, fått en älskarinna eller så har du en ålderskris.

Sånt är så tråkigt, men det är sanningen i vardagen.
Därför köper folk oftast inte det deras hjärta vill köpa.

 

** Mazda Miata is always the answer 😉

 

** Där är ingen ny bil idag som jag trånar efter..
Det enda intressanta för mig just nu som är helt nytt är Toyota Yaris GR. 

Nu går nya Toyota GR Yaris att reservera | Toyota Sverige

 

** Min första dyra bil som jag köpte helt ny, tappade cirka 750 000 kr i värde under cirka 3 år, plus nästan lika mycket i trim och andra delar.
Efter det så har jag sagt att jag aldrig mer ska köpa en helt ny bil.

Sen köpte jag Nissan 350Z GT, ville sälja den efter 2-3 år och de ville ge mig cirka 1/4 av vad bilen kostade ny.
Idag 15 år senare så kostar de mer än vad de ville ge mig på den tiden.

Så nej, nya bilar är (nej, sorry, VAR) aldrig en bra affär.
Och idag med de löjliga skatterna så är där verkligen nästan inget som skulle få mig att vilja köpa en helt ny bil.
Det enda som jag kan komma på nu som skulle få mig att vilja köpa en helt ny bil är om jag hade ”fuck you money” och skulle specialbeställa en Rolls-Royce eller liknande.
Ja eller om jag kan köpa en ny bil som jag VET om kommer att öka i värde, så jag kan använda den i ett år och sen sälja med ett par hundra tusen kronor i vinst.

 

 

 

** Jag såg en grupp på Facebook som hade en gräns på bilar fram tills 1997, det har jag själv aldrig tänkt på riktigt, men ja, innan dess så hade jag också nöjt mig, 96 är ju t.e.x det bästa året för många Mercedes, Corvette C4 osv osv 😉

 

** Synd att den nya Stratos blev så dyr och limiterad =(

 

** OH JA! Ens bil är absolut en förlänging och en presentation av dig själv.
Liksom under forum och garaget.org tiden så visste man bara ”nick” (namnet de kalla sig för) och vad de hade för bil, ingen aning om riktiga namn eller hur de såg ut.
Och så är det idag med, ”Ja det är han med den röda bla bla”.

** Då när Chris Bangles BMW 5 serie kom ut som ny (E60 2003) så var det två vänner som köpte sig varsin helt ny 5 Serie.
De kände inte alls varandra, båda köpte en silvrig bil med minsta motorn.

Den ena köpte bilen enbart för att han ville ha en BMW och var ute efter utseendet, han ville se rik ut.
Den andra tänkte HELT tvärtom!
Eller ja han tänkte inte alls.
Han var ute efter en ny bil, han har familj, vår gemensamma vän hade en BMW 5 Serie E39 (som förmodligen är den bästa bil som BMW har byggt) som han var JÄTTEnöjd med.
Så han tipsade vår vän att köpa en ny 5 Serie, vilket han gjorde.
Och jag tyckte direkt att bilen var skit, som sagt, minsta motor, manuell låda osv, så snik som det kunde vara.

Men det jag skulle komma fram till var att han inom bara de första veckorna hade fått dörruppslag, någon repa, en kundvagn som hade åkt in i bilen osv, så som vanliga människor behandlar sina bilar.
Jag sa vart han kunde få detta fixat osv, men han brydde sig inte ALLS om exteriören eller om hur bilen såg ut, smutsig, bucklig osv.
Han sa att ”Jag ser ju inte det innifrån”.
Han brydde sig enbart om där han satt på sin plats.
Han skulle verkligen bara ha en pendlarbil (han jobbade i Danmark).

Så två vänner/bekanta som köper två likadana bilar, båda helt snik, med två helt olika ”mål” med ägandet.

 

** OH JA!
Jag vet MÅNGA motorjournalister (de flesta) som är främst bara journalister som har blivit tilldelade att ta hand om motordelen i någon tidning.
De har ingen bilintresse alls.
Och för att vara en riktigt, geniun bilfantast så MÅSTE du ha varit det under tonåren!
Den tid då man slukar till sig ALLT man kan som har med bilar att göra, tidningar, böcker, forum, ALLT på internet, besöker bilfirmor osv osv.

De cirka 5 åren och ”10 000” timmarna är oerhört viktiga och överväger utan tvekan 10 års bilintresse som någon har mellan säg 35-45.

I tonåren så tänker du enbart med passion och hjärta, du har inte den minsta ANING om budget, behov, ägandekostnadet osv osv.

 

** I väldigt många år, sen innan Superior Media tiden, så har jag velat göra såna här ”Podcasts” med mina vänner, antingen om bilar, klockor eller sneakers, eller allt.
Jag har försökt flera gånger med mina sneakerheads-vänner i Stockholm, men det blir aldrig något av det.

 

** När det kommer till bilar så är jag väldigt tacksam över mina diskussioner med två vänner.
Vi är alla 3 i ungefär samma ålder, alla 3 älskar och ”lever för” bilar.
Men vi har HELT olika smak och tycke om nästan allt.
Vi har full respekt och förståelse för varandras smak och tyckte, men vi tycker inte detsamma om något.
De två känner inte varandra, så vi har tyvärr inte haft någon bil-diskussion alla 3, ännu.

Men JAG uppskattar verkligen våra diskussioner, det är som ett bra Podcast avsnitt varje gång.

Den ena vännen är bilbyggaren Kooz.
Vi är inte alls lika och delar nog samma smak och väldigt få saker.
Men vi kan tänka likadant om mycket.

Den andra vännen är min bästa vän Robertino (Michaels Bilar) som jag pratar med nästan timvis dagligen, han är bilhandlare och är precis som jag uppvuxen med bilar sen innan han ens kunde gå.

Vi kan ha samma smak om väldigt mycket, mycket mer än bara bilar, men vi har också helt olika smak om kanske de viktigaste sakerna.
Så där är det jätteintressant att vi båda med så många år och så stor erfarenhet skulle välja helt olika i både valet om brukisbil, Brukis-sportbil, lyxbil eller hårdtrimmad sportbil.

Vi kan ha samma ”behov”, samma disslikes, samma kriterier, men ändå väljer vi helt olika bilar.
Sånt är verkligen jättekul =)

Det är såna vänner man ska ha i sitt liv.
Jag vågar inte ens tänka på hur de flesta andra har det.
De snackar bara om att dricka öl och om att de inte får ligga, annars kan de inte prata om något annat, inga hobbies, ingen passion, inget intresse för musik eller annat.
Då lägger man till fotboll bara för att det pratar ju alla andra om..
USCH vad hemskt!

 

** Det roligaste med att ge köpråd till de som redan faktiskt är bilintresserade och mer eller mindre redan har valt något i sitt huvud och bara vill höra om jag hade valt samma bil, det är att kunna ge dem ett tips som de själva inte ens har tänkt på och som sätter dem ur kurs helt och hållet för att de faktiskt tycker att mitt tips var bättre.
Sånt är riktigt kul =)

 

** Det var något radioprogram förr där man ringde in och berättade vad man hade för bil, och sen så skulle programledaren (eller om det var en gäst) berätta hur du var som person.. eller det kanske var vice versa, det låter ju lättare.
Men oavsett så var det kul, och jag skulle så gärna vara med om det eftersom jag vet att ingen kan sätta mig i ett fack eller stämpla mig som en viss bilpersonlighet.

 

** VW Golf is always the answer.

 

** Porsche 911 is always the answer.
Men det är både så fegt och så tråkigt.
Speciellt idag när de varken är svåra att köra eller tappar i värde.
Men, oavsett vad du är för person eller hur stort eller litet bilintresse du har, så kan ingen ogilla en Porsche 911..
Well förutom Ferrari V8 ägare.

 

** Jag är uppvuxen med pappa som bilhandlare, en massa släktingar som bilhandlare och bilintresserade.
Jag är uppvuxen med att Mercedes är det bästa och enda valet.
Det är absolut pga ett visst minne som jag impulsköpte en R129 SL.

Men jag har också sett och provkört alla möjliga bilar som min pappa har haft själv eller till salu från att jag var 11 år gammal.
Speciellt på 90-talet så fick jag uppleva, åka och provköra alla de hetaste och coolaste helt nya bilarna.
I högstadiet så kunde jag köra Porsche ena dagen, Corvette andra och Supra MKIII tredje dagen och sen 4e dagen en 190E 2.5 EVO II.
Och detta har hänt, nästan bokstavligen..
Polisen stoppade mig i Porschen så jag fick aldrig köra EVOn till skolan tyvärr =(

Men detta har ju gjort att jag håller 90-tals bilar högst.

MEN! Det är också många bilar som jag själv har ”funnits” i mitt liv som bilälskare.
T.e.x jag är den enda i min familj och släkt som älskar Lexus.
Jag är den enda av mina vänner som älskar Mazda Miata NA (jag har fått ett par att tycka om de senare modellerna).
Osv osv.

Så ja, man influeras starkt av uppväxt, familjens bilar, grannarnas bilar, vänners bilar osv osv.
Men en sann bilälskare borde testa egna vägar själv också.
Jag har ALLTID fått höra att Miatan är en frisörbil osv osv och att de hellre hade dött än blivit setta i en Miata, eller en breddad, trimmad Toyota som har 1/5 av antalet hästkrafter som den låter att ha.
Men jag älskar mina val ändå.

 

** Varför bilar ökar i värde när de är 20 år gamla (entusiastbilar) är för att då har tonåringarna vuxit upp, jobbat, hunnit både spendera och spara pengar, och kan köpa sig sina tonårsdrömbilar.
Visst, det är inte alla som köpte en Ferrari Testarossa när de var 35 år gamla, men kanske en Porsche 944, eller en Corvette C4.

Och sen när bilarna blir 30+ år gamla så åker de på en ny våg av köpare som höjer värdet på dem.
Det är dels för att då blir bilarna väldigt billiga att äga, skattebefriade, de behövs inte besiktigas varje år, entusiastförsäkring osv osv.
Då har man råd att äga en sådan bil även om den bara kommer att stå och se snygg ut i garaget.
Då har dina barn kanske vuxit upp och skaffat egna jobb, du och frugan har tid över till er själva.
Ni har plötsligt tid och ro för söndagsturer.
Visst vore det då trevligt att äga sin gamla drömbil som då inte kostar så mycket att köpa och som är nästan gratis att äga.

Så har det alltid varit.
Ja fram tills nu då alla bilar plötsligt ökade i värde, och nya bilar sågs som investering såpass mycket som de ökade i värde..

** Hmm.. Hur har min smak utvecklats sen tonåren?
Rent allmänt så har jag precis samma smak om allt sedan 90-talet.
Skorna, musiken, kläderna, märken, jag äter same same som då osv osv osv.
Det enda som har förändrats är väl egentligen till att jag inte alls tyckte om SUVar och tyckte att de var onödiga i stan, till att faktiskt vilja ha en lyxig SUV som brukis.

Jag tycker fortfarande att snabba SUVar är idiotiskt.
Jag tycker fortfarande att riktiga Off-Road SUVar är onödigt i stan men väldigt användbart om man bor på landet i detta blöta land.

Och visst, lyxiga SUVar fanns inte på 90-talet, så min smak har ju egentligen kommit med bilutvecklingen.
Lyxiga SUVar kom ju inte på allvar förrän nu med Bentley och Rolls-Royce, och nu ska alla andra tillverkare ha lyxiga SUVar.
Men den tid med sportiga SUVar som t.e.x Cayenne Turbo S, BMW X5M osv, det tyckte jag var jättelöjligt.

 

** Ja som sagt, du uppskattar Mercedes och Lexus mer om du har erfarenhet av BMW och Audi.
Om du aldrig har kört dessa skitbilar så vet du ju inte hur pass bra Lexus är till skillnad från alla andra.

De som älskar BMW och Audi har oftast bara ingen erfarenhet av annat.
Som de som tycker att en plastig Audi A6 är lyxig… där vet jag inte om jag ska dumförklara dem eller tycka synd om dem för att de inte vet bättre.
Audi A6 är en bra bil, vettig bil, men det är INGEN lyxbil!

Så åter igen, erfarenhet är ovärderligt.

 

** En riktigt bra motorjournalist ska iallafall försöka förmedla allt detta till dig som inte har erfarenhet av hundratals olika bilar.
Han ska försöka förklara hur den bilen han provkör hade känts både för dig som bara har kört en bil i hela ditt liv, och till dig som har kört hundratals olika bilar.

Som jag har aldrig kört en Lexus LFA.
Jag har suttit i bilen, jag har startat motorn, gasat (inomhus),  jag har gått runt bilen i timmar.
Men jag har inte rullat en enda meter med bilen.
Men tack vare alla dessa provkörningar som jag har sett och läst så kan jag dagdrömma om att köra och äga en Lexus LFA, och jag är 92% säker på att jag hade älskat den, precis som alla andra seriösa motorjournalister.

På samma sätt så är det et flertal bilar som vissa journalister inte alls har tyckt om, medans vissa verkligen har tyckt om det.
Då kan det handla om en vardagsbils-journalist som plötsligt har fått köra ett varv på en konbana med en Porsche GT3 RS som han tycker är hemsk att köra.

Eller en journalist som bara har stått och sett snygg ut sidan om en massa dyra bilar, men aldrig kört, och sen får köra en Alpine 111S, och tycker att det är en skitbil som är tråkig att köra.
Med andra ord, personer som inte kan köra bil på riktigt.

Så med det sagt så är det få motorjournalister som jag litar på att kunna förmedla en provkörning till både mig och allmänheten.

Chris Harris är ju absolut en av de få.

 

** Köper man en lagom gammal Porsche 911 eller en Ferrari 360 som exempel, så är man inte automatiskt en bilentusiast.
Det är åter igen ett fegt köp för att försöka köpa sig in i bilintresset.
Så som det var med Toyota Supra innan de blev dyra.
En kille med noll vänner eller något annat för sig i sitt liv, kunde köpa en Supra och sen automatiskt ha en massa vänner och en massa fans som såg upp till honom och hans chippade Supra med ”1000hk”.

Kommer du däremot med något ”kinky” som en Morgan

Då blir jag imponerad över ditt val.
Även om det är instegsmodellen med den lilla motorn som på bilden ovan.

 

** Några av de roligaste eller mest ”erfarenhetsutvidgande” bilarna jag har ägt är bland annat Volvo PV 544 och VW Bubbla 1303S.

Ja varken jag eller du kommer förmodligen ha någon som helst nytta av den erfarenheten, men det har gett MIG mycket mer än om jag idag skulle provköra en helt ny VW Passat och sen direkt en helt ny Skoda Octavia.
De bilarna ger mig inget, de är inget unikt med dem, de känns säkert exakt same same att köra.

 

 

** En bra förare enligt mig (om jag får fortsätta skryta om mig själv) handlar inte om att kunna köra långt och länge på motorväg eller köra snabbare än alla andra på bana.
En bra förare enligt mig ska kunna köra alla sorters bilar.

Sen kan man dra det ännu längre.
En bra förare enligt mig ska ALLTID kunna köra bil, dygnet runt, med andra ord så är en bra förare alltid nykter.
En bra förare ska kunna köra snabbt både på bana och på allmän väg i både en 1 000hk bil och en 100hk bil.
En bra förare ska kunna köra både en ny lyxbil som mer eller mindre kör sig själv och en gammal bil med dålig koppling och växellåda 😉

Och inte minst, en bra förare ska få sina passagerare att känna sig trygga med dig bakom ratten oavsett vad det är för bil eller väg.

 

 

** Jag ogillar rätt mycket, men kan ändå tycka att det är gulligt, när någon som äger en GT86/BRZ eller 350Z tror att de är PRECIS som jag som människa…

 

**På tal om Nissan 350Z.
Jag får än idag nästan DAGLIGEN svara på frågor om hur en original Nissan 350Z fungerar.

 

** Hehe, som sagt, de som tror att BMW är bäst har helt enkelt bara inte kört en motsvarande Mercedes 😉

** Ofta, nästan alltid, så förstår ingen varför jag tycker om Lexus så mycket.
Det är gubbbilar osv osv.
Jag har TVÅ vänner som tycker om Lexus, och det är absolut pga mig.
Men det jag oftast stöter på är folk som säger ”Jag har kört en Lexus, det var verkligen inget speciellt alls”, och så har de kört en 20 år gammal Lexus IS200 med billiga Coilovers…
Eller de som skryter om att deras pappa har en Meeeerceeedess!
Och så är det en gammal C-Klass eller en E 270 Diesel som är hans Taxibil.

Det är av just denna anledningne som Lexus satte Lexus på sina lyxbilar istället för Toyota.

Men sen dumt nog så tog de en färdig Toyota och satte Lexus IS på den.
Och samma sak  med Mercedes, men Mercedes kan utveckla nya S-Klass modeller pga alla pengar de tjänar på ”Wannabe Mercedes” modellerna.

Porsche räddades mer eller mindre för att de satte Porsche logga på en VW Touareg, och alla dessa Porsche-stämplade Touareg sålde så bra just för att det stod Porsche på dem.
Porsches första icke sportbil sålde mer än alla andra modeller tillsammans, och drog in så mycket pengar till Porsche (det var ju ren vinst allt nästan) så de slapp bli uppköpta.

 

** Jag tycker absolut att mina åsikter och min smak är värd mer än någon som inte har erfarenhet.
Som jag älskar att säga, ”allt är relativt”.
Men om du bara har kört din slitna BMW 318 som du tycker är jättesnabb och du är helt säker att du är snabbare på bana än en proffsförare i en Corvette C8, trots att du aldrig har kört bana, så är dina åsikter om allt i hela världen helt värdelösa för mig.
Det är som de pojkar som på fyllan skryter om att de ”kan UFC” för att de har sett ”ALLA matcher”, men de har aldrig ens fått en örfil i hela sitt liv, och de gråter när de får en halv örfil och springer till polisen direkt. (true story)

 

 

** Märkesfanatiker är sällan smarta.
Som t.e.x Porsche folk och Ferrari folk.
Ännu värre är de som är fanatiker men ändrar märken efter vilken bil de har.
Jag hade en vän som under vår tid som vänner gick från att tycka att alla dessa märken var VÄRLDENS BÄSTA BILAR OCH ALLT ANNAT ÄR SKIT just för att han då vid tillfället ägde en bil av det märket.

Honda
Mazda
Honda igen
Mazda igen.

Jepp, så under de perioder som han har Mazda-fantast så kasta han skit på Honda och alla andra, och vice versa…
Visst, Honda bygger generallt bra bilar och motorer.
Men han var verkligen en fanatiker, som en sådan konspirationsteori-sökare som BARA googlar efter de svar de vill ha, och bara läser det som de själva redan tror.

Så ja det är fel att bara tycka att ett och samma märke är bäst alltid i flera generationer (förutom Lexus 😉 ) och det är fel att ändra ”lag” hela tiden så fort det går bra för det laget.

 

**En stor del av allt det som jag försöker med denna ”bilblogg” och alla event jag går på osv är att försöka öppna upp ett större och bredare bilintresse hos alla.

Av alla mina bilintresserade vänner så är det bara en handfull som jag följt med mig på Tisdagsträffen någon gång t.e.x.

 

** Jag uppskattar verkligen att jag kan ha flera olika bilar med helt olika karaktärer.
För att ibland känner man för en bil som man kan pressa över gränsen och ändå vara cool lugn bakom ratten, eller en bil som får dig att skratta när den plötsligt tar dig över gränsen, eller en bil som skrämmer skiten ur dig trots att du inte ens pressar den till 70% ens…
Och sen ibland så vill man bara njuta i absoluta komfort..

 

** En enda bil..
Hmm..
Jag minns inte ens sist jag bara ägde en enda bil.
Jag vet att jag har sagt 2 gånger i mitt liv att jag äger ingen bil alls, men det har ju inte varit helt sant, för att då har kanske min #350ZRS inte fungerat helt eller det har varit vinter och jag har inte haft någon vinterbil.

Men OM jag leker med tanken att jag behåller alla mina bilar, men får inte köra med någon av dem på ett helt år, och ska välja en bil, en enda bil, att köra med i ett helt år, så vill jag ju snabbt säga en E63S AMG Kombi.
Men helt ärligt så tror jag mer på att jag skulle vilja köra en ny Porsche Turbo S som daily i ett helt år.

Konstigt nog så skulle jag nog vilja välja något helt splitternytt.
Även om jag rent allmänt absolut föredrar äldre bilar, helst 90-tals bilar.

 

** Även om jag inte kör med vissa bilar, inte alls, så vill jag ju fortfarande ha dem nära och tillgängliga.

(Visited 110 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x