Min GT86 går verkligen bra, det vet jag.
Och ja jag har ett hum om vad den har i effekt, men jag tycker om att säga låga siffror, så jag säger antingen 197 hk eller kanske 220 hk, beroende på vem som frågar.
Idag när jag kör hem från stan så gasa jag på lite smått, det är fint väder, väldigt lite bilar ute, R-Däcken är på igen, och på väg hem till mig så är där två rätt långa raksträckor och två rondeller, så det är rätt kul att gasa på där innan man ställer bilen hemma.
Så jag gasar på lite smått, inget överdrivet.
Idag när jag kör på den sträckan och luftar bilen lite så ser jag en BMW komma i hög fart när jag släpper på gasen inför den första rondellen, och jag tänker att han försökte nog komma ikapp mig, i rondellen så försvinner han ju, (min bil har så grym väghållning!) och sen precis innan nästa rondell efter den andra raksträckan så ser jag bilen komma igen ÄNNU snabbare.
Och jag bara skrattar för mig själv lite och tänker att han försökte nog komma ikapp mig.
Ett par timmar senare så tankar jag där jag brukar tanka, och där kommer fram en helt lyrisk kille som verkligen är imponerad över min bil.
Då säger han att det var han och hans polare som satt i ”den trimmade 330n som du drog ifrån, vi försökte komma ikapp dig men du bara stack!”
Och jag kopplade inte alls först, men någon sekund senare så förstod jag vilken bil och när det var.
Då frågar han mig om effekten, och jag säger bara att jag inte vet, varpå han säger ”Ja för min 330 är REJÄLT trimmad! där är minst 280 hk i den och du bara drog ifrån!”
Min första tanke är att en ny (den såg helt ny ut) BMW 330 måste väl ha mer än 280 hk original? Och när han då säger att den är rejält trimmad så kanske hans också lowballa sina siffror och menade på att den har 280 original så nu har den MINST det.
Mitt svar var bara att min har väl ungefär detsamma men väger bara strax över ett ton, så där är svaret.
Nu ser jag att en BMW G20 330 som den karossen heter, har faktiskt bara 258 hk original, i en rätt så stor bil..
Så ja säg att den har 280+hk nu efter vad han anser är ”rejält trimmad”, dvs ett chip.
Så ja, nu har jag en BMW 330 på min kill list också, men jag gasade inte ens på rejält, jag bara gasade på lite bara för skoj skull.
UPDATE
Jag ser nu att dessa BMW 330 är inte ens så tunga som jag trodde..
Jag tänkte att de väger väl säkert närmare 1 800 kg, så inte konstigt att jag stack ifrån den.
Men tydligen så väger de ”bara” 1 450 kg.
Så våra kilo/hk siffror borde vara rätt så lika.
** Okej, en seriös gissning på min effekt då.
Jag har inte bänkat min bil, den är för låg för vanliga dynobänkar.
Så detta är bara ren spekulation grundat på andras dynoruns.
Åter igen, detta är helt beroende på vilken dynobänk de har använt.
Men en Original GT86/BRZ/FR-S i USA har bänkat fram allt från 126 rwhp (ett enda extremfall) till nästan 180 rwhp, dvs hästkrafter ut på hjulen.
De flesta dynopapper som jag googlade mig fram till nu har börjat på 175-178 rwhp innan mods, dvs originaleffekt.
Effekten mellan 91 Oktan och 93 Oktan verkar vara i snitt 5hk och som mest 8 hk i skillnad.
https://www.pointmeby.com/2017/10/18/86-frs-brz-dyno-day-results-15-86s/
Folk brukar säga att en bakhjulsdriven bil har 15% effektförlust mellan motor och bakhjulen.
US bilarna på US bensin verkar ha 197 hk original, medans EU bilarna har 200 hk original.
Så 197 – 15% = 167,45, det kan jag absolut köpa.
Så vi säger att i snitt så har en Toybaru 167 hk på hjulen.
De i USA som har bänkat sina bilar med lite mindre mods än mig har fått fram strax över 220 hk på hjulen.
Nu kör ju de flesta med båda kattarna och ljuddämpare kvar, många byter inte ens grenrör utan bara ”mappar” dem med OpenFlash Tablet.
Med enbart OpenFlash Tablet så får jänkarna fram under 210 hk på hjulen.
Så ja, i mitt fall då utan kattar, utan ljuddämpare och med bytt grenrör så tror jag absolut att där skulle vara 220 rwhp med USA Bensin, och ytterligare lite till med OFT Steg 2+ som jag har.
Så väldigt lågt räknat så är där 220 hk på hjulen, minst.
Ta det då + 15% så blir det 253 hk, och det är jag absolut nöjd med.
För att det är fortfarande väldigt lite hästkrafter oavsett!
Men det räcker gott och väl för att denna bil på 1100 kg ska vara rolig, det är det viktigaste.
Bara för att, så vore det kul om bilen hade de där klassiska JDM 280 hk.
Och den absolut största och viktigaste skillanden med detta ”trimmandet” som är gjort är att effektkurvan, karaktären på motorn är MYCKET bättre!
Den svarar mycket snabbare, varvar snabbare och där är mycket mer vrid, och den där dippen vid 4500 varv som bilarna har orinal är nu helt borta.
** En helt original Toybaru bänkar fram 201 rwhp bara genom att tanka E85 istället för bensin.
https://www.delicioustuning.com/Stock_BRZ_FRS_86_Breaks_200whp
Och jag vet att bilar här hemma har bänkat fram 280 hk med E85 och små mods på avgassidan, och OpenFlash tablet såklart.
Så skulle jag tanka E85 istället så borde jag ha dem siffrorna med.
Men jag vill nog köpa detta kitt innan jag testar Etanol, även om alla säger att det är hur lungt som helst.
Det är så man enkelt ska kunna skifta fram och tillbaka mellan Etanol och Bensin.
https://www.openflashtablet.com/shop/openflashfftec-xrp-flex-fuel-kit/
** 200 hk per ton/ 5kg per hästkraft var förr gränsen för att en bil skulle räknas som snabb.
Den bilen är så sjukt nice!
Hade den lite som förebild när jag skulle beställa den blå Abarth Pista jag var inne på först.
Ah vad kul att läsa =)