För ett tag sedan så sa Koenigsegg att de skulle bygga mer ”normala” bilar, och redan då så insåg vi att det kommer inte bli några nya familjebilar i SAAB stuk, utan en Koenigsegg kommer alltid att vara en Koenigsegg.
Och idag så har Koenigsegg chockerat hela världen…. med något som verkar för bra för att vara sant.
Vad sägs om detta?
Koenigsegg Gemera som modellen heter, och jag tror att det står för ”Ge mera” på svenska.
Den är 4 sittsig, och är då automatiskt världens snabbaste 4-sits bil såklart.
Den har 1 700 hästkrafter!!
Den ska göra 0-100 på 1.9 sekunder och har en toppfart på över 400 km/h..(Vissa vill påstå över 500 – 550 km/h, men det är ju BS)
Låter det för bra för att vara sant?
Och nu till det som hade fått oss att vakna ur drömmen.
Den har en 3-cylindrig hybridmotor..
Ja där sprack det..
Eller?
Trots att den på papper har en liknande motor som i din svärmors Peugeot 308, så verkar detta ändå inte vara ett väldigt tidigt Aprilskämt.
Koenigsegg fortsätter att uppfinna hjulet på nytt, gång på gång.
Denna bilen drivs av en motor med fria ventiler, ingen aning vad det betyder, den motorn har turbos såklart, och torrsumpsmörjning, som på en riktig racebil.
Med det en gång i tiden jättemiljövänliga bränslet E85 så lämnar den motorn 600 hk och 600 Nm.. på 3 cylindrar..
Sen har vi då en elmotor som driver framhjulen, den lämnar en effekt på 400 hk, och sen bak så har vi en elmotor som lämnar 500 hk, på varje bakhjul..
600 + 400 + 500 + 500…. i en och samma bil… 3 cylindrig sådan!!!
Det är alltså 1 700 hk och 3 500 NM!!!!!
PLUS att bilen är skitsnygg!
Och just det, det är ändå ingen sedan, som ville vill påstå bara för att den har ett baksäte.
Det är en 2 dörrars bil med baksäte.
Men två lååånga dörrar, som öppnar upp till vad som ser ut att vara ett riktigt baksäte.
Eller ja, 2 sittplatser iallafall.
Snälla låt inte detta vara ett skämt!
Nej det är ingen Renault logga på ratten…
Men, som vanligt så vägrar jag tro på något förrän jag har sett minst en provkörning och har sett flera bilar bli levererade till kunder.
Men bilen är klar, redo att byggas, några av de 300 exemplaren som ska byggas är redan sålda.
Läs mer här på deras egna hemsida
https://www.koenigsegg.com/gemera/
The Show Must Go On – Koenigsegg #GIMS2020
Och nu en massa videos med folk som vi mest stör oss på bara.
New KOENIGSEGG GEMERA with Christian von Koenigsegg! | FIRST LOOK
This Is The NEW Koenigsegg Gemera – And I’ve ORDERED One! 1700hp & 4 Seats – A World First!
FIRST LOOK | Koenigsegg Gemera: the 1,700bhp four-seat ‘Mega GT’ | Top Gear
** Okej, Så 2 liter, det är rätt mycket per cylinder.
** Både en varm och en ”kall” mugghållare till varje passagerare känns onödigt, men men finns det plats så.
** Med andra ord så ska du bara tanka Etanol i den.
** 1 800 kg är riktigt bra.
** Jag ser ingen anledning till att inte använda fler cylindrar.
Den hade nog kunnat skattas som en miljöbil även med en V6.
** Hmm… Så framhjulsdriven egentligen…
Fria ventiler är inte något nytt i sig, men det har inte varit aktivt på produktionsbilar tidigare.
Det innebär att bilen inte har kamaxlar,
Och att ventilerna styrs av dator istället.
Man har då mindre friktion på vevaxeln som inte behöver någon kedja/rem och man kan styra kamtiderna precis hur man vill.
Om jag har förstått det hela rätt.
Koenigsegg har haft en experiment bil en Saab med detta system i flera år, såg ett klipp på det för nåt år sen.
Coolt =)
Men det känns tryggare med gammal teknik, speciellt när man plockar 200 hk per cylinder.
Detta måste väl ändå klassas som en riktig homerun eller?
Den mannen alltså riktigt imponerad.
Ja verkligen, han bara fortsätter att imponera gång på gång.