** Orca gillade jag vid första ögonkastet.
Det var så ful att den måste ju vara snabb tänkte jag redan som liten.
** Alla dessa var ju snygga tyckte jag.
Eller iallafall coola.
** AH där är den tjeckiska bilen som jag har nämnt flera gånger men som jag inte kunde komma på namnet på!
Innotech Mystero
Det blev bara en sådan bil byggd.
Varför jag har tänkt på denna bilen så mycket de senaste åren är ju för att den är ju faktiskt mer eller mindre en mittmotor-Corvette.
När jag gick i grundskolan så köpte man en väldigt dyr tidning som kom ut en gång om året, där alla nya bilar för året var listade, där är säkert fler av er som minns den tidningen.
1993 så var denna bilen med, och det som gjorde denna intressant var ju flera saker såklart.
Utseendet självklart, motor, men kanske framförallt för att den kom ifrån den kommunistiska Tjeckoslovakien!
Hur kunde de bygga en sådan bil.
Visserligen så hade de officiellt precis blivit av med kommunisttramset, och visserligen så blev det bara en bil.
Men coolt ändå.
Och vad man kunde inspektera utav bilderna och speclistan så var det en seriöst byggd bil.
Rörramschassi, och sen resten var nästan som en mittmotors Corvette.
Glasfiberkaross, chassi, bromsar, styrning, motor och växellåda kom från Corvette C4.
Bara att här så satt motorn i mitten av bilen och lämnade 345 hk.
Inredningen var inget plastskit i heller, Momo-ratt, Recaro-stolar och tugummirosa läderinredning, hur nice som helst!
Och där fanns faktiskt bagageutrymme med.
Planen var att bygga och sälja 25 st bilar, men vad jag minns så var det en av årets dyraste bilar under de åren som de fanns med i kataloge, 93-95 tror jag.
En cool bil, och en bil som jag har tänkt på många gånger under dessa år eftersom Chevrolet själva verkar ha haft så svårt för att bygga en mittmotor-Corvette.
Har har vi en fullt fungerande, lyxig och snygg mittmotors-Corvette, från Tjeckien..
Jag har för mig att det är samma man som ligger bakom MTX Tatra V8