** OH jag har så mycket att säga om denna modellen!
Jag har säkert ett inlägg om det redan.
** Detta har ni läst och hört från mig många gånger.
När jag gick i gymnasiet så var en 500E ”bara” en ”gammal” Mercedes (de har alltid varit underskattade), säg att detta kan ha varit 98-99 kanske, kanske tidigare, och modellen slutade byggas 1995, tyvärr, innan Mercedes fick den mycket bättre 5-växlade lådan.
Men vilket som, då sa jag om den 5-8 år gamla modellen att när den kostar under 100 000 kr så ska jag köpa en.
Och de hamnade aldrig under det sträcket.
Ja någon enstaka långmilare, men de räknas inte med.
** Detta MÅSTE vara en bil som kommer att öka ännu mer i värde närsomhelst, när folk nu samlar på både Porsche, Mercedes och gamla AMG.
Detta är ingen AMG, detta är tiden innan AMG, men för oss så är det ju typ den första AMG, stor motor i en familjebil.
** Jag är rätt säker på att mitt sug tog fart ordentligt efter jag hade sett filmen ”Taxi” som kom 1998, så det borde varit 98-99 som sagt.
(Den filmen har jag sett MÅÅÅÅNGA gånger!)
** När jag hade min KleeMann CLK (2000 och framåt) så var det en norrman som brukade ställa ut på Vallåkra som hade en 500E BRABUS, den var grym!
Han hade den i många år, han har säkert den kvar.
Här är en till norsk BRABUS 6.5
** Det som fick mig att förstå hur speciell 500E var tog mig ett par år och ett par provkörningar.
Kusiner i Göteborg hade en som jag körde med när jag var där uppe (långt innan jag hade körkort) och min kusin i Malmö hade en som jag provkörde ordentligt en gång. Då bilarna var helt nya, så jag hade inte körkort som sagt.
Kusinen i Malmö sålde sen sin och köpte en CL 500 istället, vilket jag då tycker var ÄNNU coolare.
Men när jag provkörde den så förstod jag skillnaden, och hur pass mycket snabbare en 500E var.
500E var en sportbil och CL 500 var en lyxbil, trots att sportbilen hade 4 dörrar och lyxbilen hade 2 dörrar.
** Jag ytterligare en annan kusin här i Malmö som har en helt drömlik samling med gamla Mercedes och AMG bilar (CE, SEC osv osv, alla AMG)
Han har 2 st 500E, en som är i totalt nyskick, och en som han har bytt en hel del saker på, t.e.x växellådan.
** Folk har fått för sig att växellådan är dålig på dessa bilar, så är det absolut inte, men den 5-stegade lådan är bara SÅ mycket bättre.
Och ja den 4-stegade lådan KAN rasa om man kör som en idiot och inte servar bilen, precis som vilken annan växellåda.
** Sen vet jag ju faktiskt en 500E som har legat i lådor i minst 10 år..
** Nej 500E är inte ”The Hammer”.
Och NEJ en 430 är INTE ”nästan samma sak som en 500 bara utan den lilla breddningen som inte ens syns”!!
** Jag hittar inte mitt gamla inlägg.. där jag drar upp den stora skillnaden mellan E500 och 500E osv osv.
** Kortfattat så är det en 500 SL R129 motor i denna bilen.
** Jag klistrar in ett citat av mig själv ifrån ett Panerai-inlägg som handlar om Panerai och Rolex historik ihop.
Well..
Vi kan dra en lätt jämförelse.
Mercedes-Benz 500E.
De monterades ihop av Porsche bara för att Mercedes hade mycket att göra och Porsche höll på att gå i konkurs.
Idag så skryter man om att dessa bilar är byggda av Porsche istället för att vara byggda av Mercedes.
Men det är Mercedes delar, Mercedes motor osv.
Så bilen är en Mercedes.
Men om dessa Mercedes karosser istället hade inredning av Porsche, 928 V8 motor, Porsche bromsar, chassi osv osv.
Hur hade man då sett det?
Jag hade tolkat det som en Porsche, byggd hos Porsche, men med Mercedes design.
** Det jag minns med telefonen var att man satte SIM-kortet i /bakom stereon.
Och att telefonen var fast, det var ingen telefon som man kunde ta med sig som det var i andra Mercedes.
** Min kusin i Göteborg spydde nästan ner mig och hela bilen, men jag hann precis stanna vid vägkanten och kasta ut honom väldigt hastigt.
Grejer var bara att jag såg inte var vi stannade, så jag råkade kasta ner honom i ett dike och han slog sig rätt mycket, och spydde medans han rullade ner där haha!
** Det var en väldans tråkig video…
Så udda ”quirks” har inte bilen.
** Det byggdes faktiskt 120 st bilar i början av 1995 också, men officiell så säger man att 94 var sista året för dessa bilar.
** Den ultimata versionen är ju en E60 AMG (Förutom BRABUS såklart)
De byggdes i väldigt få antal mellan 94-95, sen så var det några 500 som konverterades till E60 också.
Dessa har samma motor som i SL 60 AMG, dvs officiellt så hade den motorn 381 hk, men till och med 20 år senare så bänkar folk fram 421 hk ur originalmotorer.
Dessa E60 hade likadana 17 tums EVO II fälgar som 190 2.5 EVO II,
Sen så var de bilarna AMG på riktigt, det var en annan inredning, (rätt speciellt mönster på stolar och dörrar och sen en massa kolfiber)
helt andra stötdämpare osv ifrån AMG, AMG avgassystem osv osv.
Men karossen var densamma, är jag rätt säker på, de var inte bredare än 500E alltså.
En original E60 AMG ska vara stämplad med ”957 AMG Technology Package” i speclistan.
Det finns ingen exakt dokumentation ifrån AMG på den tiden, men det sägs att det bara blev 12 st sådana E60 AMG. (vissa säger 126 st)
Och 45 totalt eller 45 st 500E som sedan fick 6.0 motorn.
** W124 karossen var väldigt populär och byggdes i rätt många år, mellan 1984 och 1997, så BRABUS stoppade i en hel del olika motorer i den karossen.
Allt från en 3.6 liters rak 6a till den legendariska 7.3 liters V12an på 530- 582 hk! (beroende på årsmodell)
Den som mest motsvarar en ”BRABUS version av 500E” är den med 6.5 liters V8a på 450 hk.
Där är fler sådana än vad det finns E60 AMG, och det finns MASSOR av 6.0or ifrån BRABUS.
Toppmodellen med 7.3 liters 12an gör 0-308 km/h (toppfart) på 15 sekunder..
** Det där med CD växlare i bagageluckan var SÅ jobbigt!
I Bought the Cheapest Mercedes 500E in the USA: THE ORIGINAL Porsche Panamera?
Petrolicious : A Porsche 928 and Mercedes-Benz 500E Feed a V8 Fetish